כבר חודשים ארוכים שתושביה החדשים של שכונת מורשת במודיעין ‑ שכונת המגורים החדשה ההולכת ונבנית בשנה האחרונה ‑ מתלוננים על תחושה של פחד להסתובב בשטחה בשל הימצאותם של פועלים שהינם שוהים בלתי חוקיים (שב"חים), שאף ישנים בלילות באתרי הבנייה.
2 צפייה בגלריה
"חשוב להיות עירניים". פועלי בניין בשכונת מורשת
"חשוב להיות עירניים". פועלי בניין בשכונת מורשת
"חשוב להיות עירניים". פועלי בניין בשכונת מורשת
(צילום: קובי קואנקס)
ואכן, בשבוע שעבר, אחרי שבועות רבים של תלונות ופניות למשטרה ולמוקד העירוני, ביצעו שוטרי תחנת מודיעין, בשיתוף אנשי יחידת השיטור העירוני, מבצע רחב היקף ללכידה ומעצר של שב"חים באתרי בנייה בשכונה.
בסיומו של המבצע, שהתקיים בשעות הערב והלילה של יום שלישי שעבר, וכלל עשרות לוחמי מג"ב, אנשי יחידת הכלבנים של המשטרה, שוטרי משטרת מודיעין ופקחי עירייה, דיווחה משטרת מחוז מרכז כי המבצע הביא לעיכובם לבדיקה של קרוב ל־100 פועלים, שישנו בכמה אתרי בנייה בשכונה.
בתום מספר שעות של בדיקה מקיפה, עדכנה המשטרה כי מתוך כלל המעוכבים, אותרו 38 שב"חים, ונגד חלק מהם הוגשו כבר בשבוע שעבר כתבי אישום בהליך מהיר, בגין כניסה לישראל ללא אישורים, ושהייה בשטחה שלא כחוק.
בנוסף, קיימו אנשי המשטרה שיחות עם מנהלי אתרי הבנייה בעיר, והזהירו אותם כי אם שב"חים ישהו בשטח אתרי הבנייה, יש סכנה כי האתרים ייסגרו לאלתר והעבודה בשטחם תופסק.

"משתדלים לשמור מרחק"


המבצע המקיף של המשטרה, והידיעה על תוצאותיו המוצלחות, היו אמורים לעודד את תושבי השכונה, המאוכלסת כבר בלמעלה מ־1,000 תושבים, רובם הגדול משפחות עם ילדים, אולם בפועל היו לא מעט תושבים שלכידת השב"חים דווקא הגבירה אצלם את הפחד.
"אם תפסו כמה עשרות, זה אומר כנראה שיש פה הרבה יותר, ובשכונה יש עשרות אתרי בנייה, ומה שמפחיד הוא שאין כמעט רחוב שאין בו אתר, ובין לבין יש אפילו בניינים מאוכלסים, חלק מהם מאוכלסים חלקית, שחלק מהדירות עוד בבנייה", אומרת רעות דדון, תושבת השכונה. "אני חייבת להגיד שגם לפני המבצע הייתי מאוד בלחץ, וגם בימים שאחרי. הרי יש פה מאות אם לא אלפי פועלים, ואתה לא ממש יודע להבחין מי הוא מי ‑ ערבי, פלסטיני או עובד זר. אנחנו משתדלים לשמור מרחק".

מאבטחים את מוסדות החינוך


מי שמוטרדים מאוד מהמצב הם תושבי השכונה שילדיהם החלו ללמוד בחודשים האחרונים בגני הילדים ובבית הספר שנפתחו בשכונה כדי למלא את צורכי התושבים, במטרה להקל עליהם כך שלא יצטרכו להסיע את ילדיהם למוסדות חינוך מחוץ לשכונה.

2 צפייה בגלריה
"רואים יותר ויותר ניידות". ניידת ביטחון של העירייה בשכונת מורשת
"רואים יותר ויותר ניידות". ניידת ביטחון של העירייה בשכונת מורשת
"רואים יותר ויותר ניידות". ניידת ביטחון של העירייה בשכונת מורשת
(צילום: קובי קואנקס)

במהלך החודשים האחרונים, ובמיוחד בשבועיים החולפים, מאז שהמתיחות הביטחונית עלתה לקראת תחילת חודש הרמדאן, מקפידים אנשי השיטור העירוני לאבטח בצורה מסודרת את איסוף ילדי הגנים.
פרט לסיורים קבועים באיזור מתחם הגנים הממוקם בכניסה המזרחית לשכונה, בסמוך לרחוב יהודה המכבי, מגיעות באופן קבוע שתי ניידות שיטור לכניסה למתחם בשעות הצהריים ואחר הצהריים, חוסמות חלק מנתיבי הגישה למתחם, ומאפשרות כניסה ויציאה בטוחה של ההורים לגן.
"אני חייבת להודות שזה הזוי שמאבטחים חמושים מפקחים עליי כשאני מוציאה את הילדה מהגן, אבל אין יותר מדי ברירה", אומרת סיגל ורד, תושבת השכונה. "האמת שזה מאוד מרגיע אותנו, למרות שזה מלחיץ את הילדים, נוכחות של אנשי שיטור עם אקדחים, אבל מגיעה מילה טובה לעירייה שדואגת שהנוהל הזה יימשך, בטח בימים מתוחים וטעונים כאלה".
לדברי ורד, נוכחות רכבי השיטור העירוני מורגשת בשכונה גם בשעות שאחרי סיום ימי הלימודים.
"רואים יותר ויותר ניידות, גם של משטרה וגם של העירייה, וזה משמח, אבל תמיד עלול לקרות משהו, וזה מפחיד, הרי השכונה מתפרשת על פני שטח ענק".

מפחדים ללכת לגינות


תושבת אחרת בשכונה, אמא לשני ילדים, מספרת כי בעקבות נוכחות פועלי בניין רבים בשכונה, היא לא מאפשרת לילדיה להסתובב לבד ברחובות.
"אמנם הקימו ופתחו כמה גינות מקסימות לילדים ולתושבים, אבל עדיף לדעתי שלא להגיע לשם בשלב הזה"
"גם לגינת השעשועים היפה שפתחו לנו מול הבית אני לא מרשה להם ללכת, כי אני חוששת", היא אומרת. "בעבר ירדתי איתם לגינה, הם שיחקו ואני השגחתי, אבל אחר הצהריים הפועלים יוצאים מהאתרים הביתה, צועדים ברגל לצומת מחוץ לשכונה, וזה קצת מפחיד אותי".
תושב אחר מספר: "את הילדים שלנו אנחנו לוקחים אחרי בית הספר לשכונת אבני חן הסמוכה, שם פשוט יותר שקט, אין ברירה. השכונה שלנו מלאה בפועלים, ואמנם הקימו ופתחו כמה גינות מקסימות לילדים ולתושבים, אבל עדיף לדעתי שלא להגיע לשם בשלב הזה, ועוד יהיו לנו שנים ארוכות ליהנות מהגינות האלה".

ישנים בשטחים הפתוחים


פרט לתלונות על חשש משהותם של שב"חים בשעות הלילה באתרי הבנייה, טוענים חלק מתושבי השכונה כי פועלים רבים שמבקשים להימנע ממעצר, פשוט עוזבים את השכונה בסוף יום עבודתם, ושוהים בשטחים הפתוחים שמחוץ לשכונה כאשר מזג האוויר מאפשר זאת.
ואכן, סיור בגבעות שמצפון לשכונת מורשת, מוכיח כי בשטח ישנה נוכחות של פועלים, ככל הנראה מהשטחים, וזאת לנוכח העובדה כי בשטח מפוזרים בקבוקי משקה ועטיפות מזון של מוצרים ועליהם כיתוב בערבית.
"זו תופעה מוכרת באתרי בנייה בכל רחבי הארץ, וגם על כך צריך לתת את הדעת בסיורים מוגברים של המשטרה והשיטור העירוני, ואני חייב לציין שזה קורה", אומר אבי ברוך, תושב השכונה. "העניין הוא שנוכחות של משטרה או פיקוח היא לא מסביב לשעון, ולכן חובה על כולנו להיות עירניים".

נופים: לנים בצריף על הסוללה


גם בשכונת נופים הסמוכה, שרוב מתחמי המגורים בה הושלמו, יש עדיין מספר אתרי בנייה פעילים, בעיקר בחלק הצפוני והדרומי של השכונה.
"זה הזוי שמאבטחים חמושים מפקחים עליי כשאני מוציאה את הילדה מהגן, אבל אין יותר מדי ברירה"
נוכחות הפועלים ברחובות, שרובם הגדול מאוכלסים, מטרידה גם את תושבי השכונה הזו.
"אנחנו רגע לפני שזה נגמר, אבל זה עדיין מטריד, ואני מקווה שהמשטרה מגיעה באופן קבוע, או לפחות 'דוגמת' מדי פעם גם את האתרים אצלנו", אומר אחד מתושבי השכונה. "כולם מכירים את הצריף על הסוללה שממערב לשכונה, בו במשך חודשים ישנו פועלים, ואמנם הוא ריק עכשיו, אבל השורה התחתונה היא שהם יודעים איך להסתדר בשטח, ולא תמיד נוסעים הביתה בסיום יום העבודה.
"חוץ מזה, אם בשכונת מורשת הרחובות יחסית ריקים, אצלנו יש בתי ספר פעילים, גינות ציבוריות, גני ילדים, ותושבים שמרגישים הכי נוח בעולם להסתובב באופן בטוח, וזה מסוכן".

חשש מפיגוע ברמדאן


המבצע המיוחד שקיימה המשטרה באתרי הבנייה בעיר יסייע, לפחות באופן זמני, כך מעריכים במשטרה, להרתעה בקרב שבח"ים המבקשים לעבוד בישראל, וימנע את ההגעה של חלק מהם לאתרי בנייה בעיר בתקופה הקרובה, אולם גם במשטרה מודים כי קשה לחזות את מה שיקרה בשטח בשבועות הקרובים.
אחד החששות הגדולים הוא כי כמו שקרה כבר פעמים רבות בעבר, יצליחו להסתנן אל שטח העיר, או אפילו אל אתרי הבנייה, מחבלים שינסו לבצע פיגועים לנוכח המתיחות הביטחונית הגוברת, וככל שחודש הרמדאן מתקדם.
כדי להגביר את תחושת הביטחון האישי בקרב תושבי העיר, ובעיקר אלה המתגוררים בשכונות הנמצאות בתהליכי בנייה, הורתה הנהלת העירייה על הגברת סיורי הביטחון בשכונות אלה.
לדברי חבר מועצת העיר שמעון גואטה, המחזיק בין השאר בתיק הביטחון הקהילתי במועצה, תושבי מודיעין יכולים להיות רגועים, אולם חשוב שישמרו על עירנות, במיוחד בימים אלה.
"בשבוע שעבר התקיים מבצע נרחב נגד שוהים בלתי חוקיים ותוצאות המבצע היו מצוינות", אומר גואטה. "כמחזיק תיק הביטחון הקהילתי חשוב לי לשתף מעת לעת בפעילות הביטחון החשובה והמורכבת שמתקיימת בעיר. תמיד יש עבודה נוספת, ומפרי החוק לעולם לא נחים".
לדברי גואטה, שיתוף הפעולה בין העירייה למשטרה הדוק מאוד: "חשוב להדגיש שיש מאמצים רבים, רובם כלל לא מתפרסמים, ומבוצעים במקצועיות רבה מאחורי הקלעים.
"חשוב לציין לטובה את אנשי המקצוע הרבים של תחנת המשטרה העירונית בהובלת מפקדת התחנה, סנ"צ לינור לוי, שאנשיה והיא פועלים מסביב לשעון כדי לשמור עלינו ועל שגרת העיר התקינה עד כמה שאפשר".
במהלך החודשים האחרונים הרחיבו אנשי השיטור העירוני את פעילותם, ובמסגרת זו גויסו לפעילות מתנדבים, כולל במשמרי שכונות, הפועלים בהכוונה של המשטרה ברחבי העיר, צעד שלדברי גואטה הינו חשוב מאוד.
"תושבים המעוניינים להצטרף לפעילות מוזמנים להצטרף לתחנת משטרת מודיעין, ושם יקבלו את המידע וההכוונה שצריך", אומר גואטה, "ככה, בכוחות משולבים, נדאג לשיפור הביטחון האישי של כולנו".

קראו גם:

"החיים שלנו פה יימשכו לצד הסכנות, והכי חשוב הוא שנהיה עירניים עד שיסתיימו עבודות הבנייה בשכונה", אומרים תושבים בשכונת מורשת. "זה ייקח עוד כמה חודשים, אבל זה יגיע, ועד אז ניזהר ונישמר, אין לנו יותר מדי ברירה".