ימים ספורים לפני תחילת שנת לימודים מורכבת ומאתגרת, פנינו לשלושה מורים ממודיעין-מכבים-רעות ושאלנו אותם ארבע שאלות זהות על החששות, הבלבול ואיך בכל זאת ניתן יהיה לנסוך בתלמידים תחושה שיש מי שאפשר לסמוך עליו.
4 צפייה בגלריה
מתחילים את השנה
מתחילים את השנה
מתחילים את השנה
(shutterstock)
קראו גם:

"לבנות אי של שפיות"

עירית ניסים (52), מורה בכיתה א' בבית הספר "אופק" במוודיעין עונה על השאלה איך היא מתכוננת לשנת הלימודים: "בכיתה א' נלמד את כל הכיתה כקבוצה בקפסולה אחת. בשגרה חלק מהשיעורים מועברים בקבוצות דו־גיליות ובקבוצות לפי תחומי עניין, אך השנה אנו נערכים ללמידה רק בתוך הקפסולה. השנה אנחנו גם משלבים כיתה א' קטנה של חינוך מיוחד. למרות המגבלות אני לא מוותרת על למידה מתוך עניין וסקרנות, מעודדת את הילדים ליזום, להשפיע על התכנים הנלמדים וללמוד גם במסגרת של למידת עמיתים. בנוסף, אנו מתכננים לשים את הדגש על הצד הרגשי. לאפשר לילדים להיות במקום בטוח עבורם, מאפשר ומכיל. מבחינה לימודית, נשים את הדגש על תחום השפה, כדי שלא ליצור פערים וכדי שנוכל להביא את הילדים לקריאה וכתיבה ברמה הנדרשת".
4 צפייה בגלריה
עירית ניסים
עירית ניסים
עירית ניסים
(קובי קואנקס)
האם תהיה למידה מרחוק?
"כרגע לא מתוכננת למידה מרחוק. אם יהיה סגר, נשלח לילדים הקלטות או נלמד דרך הזום, והתרגול ייעשה בספרי הלימוד. אתר בית הספר יהווה פלטפורמה עבורנו כדי להעלות חומרי למידה, לשתף, לעדכן ולהתעדכן. אנו משתמשים גם בקבוצות 'שידור' בטלפונים של ההורים. בכיתה א' מאוד חשוב לעקוב אחר הקריאה הקולית של התלמידים. אנו מעודדים אותם להקליט ו/או להסריט עצמם קוראים, ולשלוח למורה להאזנה. משימה זו אהובה על הילדים ומקדמת אותם מאוד".
האם יש חששות להידבק בקורונה?
"יש חשש גדול מהידבקות. בגיל הצעיר הילדים זקוקים לקרבה ומגע וקשה להימנע מכך. כמו כן הילדים נמצאים במסגרות רבות כגון צהרונים, חוגים, מפגשים עם חברים, כך שאין באמת שמירה הרמטית על כל קפסולה. כדי להקטין את הסיכוי להדבקות, בכל כיתה יש מגבונים ואלכוג'ל. הילדים נשלחים מספר פעמים במהלך היום לשטוף ידיים עם סבון ויש תזכורות רבות לשמירה על הניקיון".
איך משפיעה עלייך המציאות הנוכחית?
"השינויים הרבים והתכופים בהנחיות גורמים לבלבול ולהרגשה שלא כל ההנחיות שקולות. הורידו לגמרי את השיקולים הפדגוגיים והשאירו את השיקולים הטכניים. אני מנסה להיאחז בניסיון ובפרקטיקה שצברתי כדי לבנות 'אי של שפיות' בכיתה, בתוך הכאוס הגדול המתחולל סביבי. האי הזה ינסוך גם עלי תחושת ביטחון".
מה את מאחלת לעצמך ולתלמידים לקראת השנה החדשה?
"אשתדל למרות הכל לאפשר להם שנה חווייתית, חדוות למידה ואווירה מעודדת. לעצמי אני מאחלת שנחזור במהרה לשגרה הברוכה".

"מסתנכרן עם הענן"

נתן ליבוביץ (47), מורה להיסטוריה ואזרחות בבית הספר אמי"ת בנים במודיעין אונה על השאהל איך הוא מתכונן לשנת הלימודים: "אלמד בכיתה ומרחוק באופן סינכרוני וא־סינכרוני, ולשם כך אני מתמקצע בסביבת ענן של מייקרוסופט 365".
4 צפייה בגלריה
נתן ליבוביץ
נתן ליבוביץ
נתן ליבוביץ
(קובי קואנקס)
האם יש חששות להידבק בקורונה?
"אנחנו פועלים לפי ההנחיות ומקווים לטוב".
איך משפיעה עליך המציאות הנוכחית?
"מאתגר מאוד, במיוחד הלמידה במקביל כשחצי מהתלמידים בכיתה וחצי בבית".
מה אתה מאחל לעצמך ולתלמידים לקראת השנה החדשה?
"שנלמד ברצינות ונשכיל, ובבריאות איתנה".

"הזדמנות לשיפור וגיוון"

אורה אלבז, (55), מחנכת כיתה ו' בבית הספר "ענבלים" במודיעין עונה על השאלה איך היא מתכוננת לשנת הלימודים: "אנו מתכוננים למספר מתווים. המתווה המיטבי בעידן הקורונה הוא חזרה מלאה ללימודים של שכבות א'-ו' לחמישה ימים בשבוע, כאשר מספר שעות לימוד יהיה במסגרת למידה מרחוק. מתווה נוסף שאליו אנו נערכים הוא למידה משולבת: מספר ימים של למידה מרחוק מהבית, לצד מספר ימים של למידה פיזית בבית הספר. בשני המקרים יש צורך בחלוקת הכיתה או השכבה לקבוצות לימוד. לשם כך חולקה השכבה לשלוש קבוצות של עד 18 תלמידים".
4 צפייה בגלריה
אורה אלבז
אורה אלבז
אורה אלבז
(קובי קואנקס)
איך נערכים ללמידה מרחוק?
"הלמידה מרחוק מהווה אתגר מרענן. אנו מבינים שלמידה ה'היברידית', המשלבת תכנים דיגיטליים, תתפוס נתח נכבד בהוראה בתקופה הקרובה. ההיערכות לכך נעשית בהתאמת יחידות התוכן ללמידה מרחוק ובאמצעים הטכניים העומדים לרשותנו. כל זאת כדי לגוון את ההוראה ולהעשירה. אני אישית רואה בתקופה זו לצד הקשיים המלווים אותנו, הזדמנות לשיפור וגיוון דרכי ההוראה. אני משתתפת בהדרכות ובהשתלמויות המכוונות לסוג ההוראה הזה".
האם יש חששות להידבק בקורונה?
"אנו מקפידים על כללי ההתמגנות הנדרשים. התלמידים והצוות נמצאים עם מסכות לאורך כל היום. התנסינו בכך עם החזרה מהסגר. התלמידים גילו אחריות ולמדו עם מסכות, חיטאו ידיים ושמרו על מרחק. כך גם הצוות. אני אינני חוששת להידבק וזה המסר שאני מעבירה לתלמידיי".
איך משפיעה עלייך המציאות הנוכחית?
"המציאות בה אנו חיים היא מציאות שונה המשתנה כל העת. אני חושבת שעלינו להיערך לתקופה ארוכה של שינויים והגבלות. אני משתדלת לא לצאת למקומות הומי אדם, ומצמצמת את המפגשים המשפחתיים למפגשים עם המשפחה הגרעינית בלבד. האירועים בהם אני משתתפת הם אירועים צנועים יותר. הכל מחושב יותר".
מה את מאחלת לעצמך ולתלמידים לקראת השנה החדשה?
"אני מאחלת לכולנו שנצא מחוזקים מתקופה זו. שנהיה רגישים אחד כלפי השני. נדע לראות את האחר ואת צרכיו. נדע לעודד ולהושיט יד כשצריך ושנצא מאוחדים מתקופה זו. מאחלת לתלמידיי ולבני משפחתם בריאות וחוזק. שנה שלווה מלאת שמחה, אופטימיות ובשורות טובות".
כל העדכונים - חדשות מודיעין