בעיריית מודיעין החלו לאחרונה במבצע רחב היקף להדברה של אחד המזיקים המסוכנים ביותר לעצי הדקל – חיפושית חדקונית הדקל האדומה, החודרת לגזעי וענפי עצי הדקל על סוגיהם השונים, מכרסמת את העץ מבפנים ועלולה לגרום לקריסתו ללא כל התראה מוקדמת.
1 צפייה בגלריה
שדרת הדקלים
שדרת הדקלים
שדרת דקלים
(המחשה: קובי קואנקס)
קראו גם:
ברחבי מודיעין, כמו ברשויות מקומיות אחרות, נשתלו במהלך העשור האחרון אלפי עצי דקל, הנחשבים לעצים מבוקשים בעיקר משום שהם אינם נשירים, לא מצריכים טיפול שוטף ואינם צרכנים גדולים של מים, ולכן נחשבים לחסכוניים.
אלא שבשנים האחרונות, עם הגעת החרק המזיק לישראל, חלו עשרות אלפי עצים במחלה שגורם החרק, דבר שחייב את הרשויות המקומיות להדביר את העצים שבתחום שיפוטן.
בימים אלה פועלים ברחבי מודיעין ובאיזור התעשייה החדש, שם נשתלו בשנתיים האחרונות מאות עצי דקל, צוותים של חברות הדברה המחדירים לעצים חומר שהורג את החיפושית.
מדובר בהליך הדברה מורכב שעליו יש לחזור לעתים כמה פעמים כדי לוודא כי חומר ההדברה פועל, מה שמצריך בדיקות חוזרות ונשנות של אגרונומים שאת שירותיהם שוכרת העירייה.
בעוד הטיפול המניעתי בעצים בשטחים הציבוריים מתנהל בפיקוח העירייה, קיים חשש לפגיעה בעצים הנמצאים בחצרות בתים פרטיים ובבנייני מגורים, שעלולים לקרוס במקרה של פגיעה חמורה, דבר שעלול לגרום לפגיעה בנפש או ברכוש.
"בכל מקרה של חשד להימצאות חדקונית הדקל האדומה יש להודיע בהקדם למוקד העירוני, בטלפון 106 או לאגף שיפור פני עיר ומחלקת תכנון סביבה בעירייה", אומרים בעירייה. "העירייה מדבירה פעמיים בשנה נגד המזיק, הנחשב לאחד המזיקים הקשים של הדקלים, שפגיעתו יכולה להביא לקמילת העץ וקריסתו. במסגרת פעולות המניעה, מרססת מחלקת גניף ונוף שבמינהל שפ"ע את עצי הדקל הנמצאים בשטחים הציבוריים, בריסוס שמטרתו לדחות את החדקונית ובכך למנוע את כניסתה לעיר".