הגבעות הדרומיות מוגנות מבנייה: ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ובנייה (ולנת"ע) החליטה בישיבה מיוחדת להכריז על השטח הפתוח מדרום למודיעין כעל גן לאומי.בכך הגיע לסיומו מאבק שנמשך קרוב לשני עשורים, שבמהלכו עשו פעילי הסביבה וארגוני הטבע – החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים (רט"ג) וגופים נוספים – מאמצים לשמר את הגבעות הדרומיות ולמנוע הקמת שכונות מגורים, וכן מסחר ותעשייה בשטחן.
2 צפייה בגלריה
"התושבים ימשיכו ליהנות ממרחבי הטבע". הגבעות הדרומיות
"התושבים ימשיכו ליהנות ממרחבי הטבע". הגבעות הדרומיות
"התושבים ימשיכו ליהנות ממרחבי הטבע". הגבעות הדרומיות
( צילום: קובי קואנקס)
מי שמלווים מזה שנים את המאבק בנושא הם חברי עמותת "תושבים משפיעים במודיעין", המצהירים בכל הזדמנות כי בנייה על הגבעות היא בבחינת בכייה לדורות, וכי שטח הגבעות הוא "אבן הראשה של המסדרון האקולוגי הלאומי של מדינת ישראל, הריאה הירוקה והאוויר לנשימה של תושבי מודיעין ומרכז הארץ".

פחות בנייה

"זו החלטה היסטורית חשובה מאין כמוה", אומר אחד ממייסדי העמותה והעומד בראשה, גדעון בכר, המכיר, כמו רבים מחבריו ושותפיו לדרך, כמעט כל שביל בגבעות הדרומיות.
קראו גם:
"זו הכרה של הרשויות בדבר חשיבותן של הגבעות, וזה לא עוד סתם אישור לאי־כריתה של עשרות עצים או ביטול החלטה לסלילת כביש או עוד מתחם תעשייה. זו החלטה חשובה מאין כמותה שאמורה להבטיח את עתיד הסביבה והטבע והחי באיזור שלנו".
הגבעות הדרומיות מקיפות את מודיעין מכיוון מערב ודרום, החל מדרום לכביש מספר 431 בסמוך למתחם ישפרו סנטר, ועד לאיזור עמק איילון ופארק קנדה הסמוכים ליישוב מבוא חורון. שטחן הכולל הוא למעלה מ־5,000 דונם, כ־3,500 מתוכם נמצאים בשטח השיפוט של מודיעין והיתרה בידי מועצות אזוריות ורשות מקרקעי ישראל.
המאבק על השארת הגבעות נטולות בנייה, החל פחות או יותר במקביל להקמתה של מודיעין, לפני למעלה מ־20 שנה, כאשר תושבים שהגיעו לעיר הבינו כי חשוב לשמור על השטח הפתוח מסביבה, מתוך הכרה כי רשויות התכנון יבקשו להרחיב את שטחה הבנוי של העיר המתפתחת.
המחשבה על שמירת הטבע הפתוח וחשיבותו לתושבי העיר והסביבה, קיבלה דחיפה משמעותית לפני כשבע שנים, אז החלה עמותת תושבים משפיעים במודיעין לפעול להגברת המודעות לשמירה על האיזור.
כדי להדגיש את חשיבות הגבעות מבחינת מגוון החי והצומח, ההיסטוריה והמורשת, החלו אנשי העמותה לקיים פעילויות בשטח, שזכו לתמיכה מצד הרשות המקומית וארגוני הסביבה.
"משמעות הקמת הגן הלאומי היא שבעוד עשרים ושלושים וארבעים שנה נוכל לקחת את ילדינו ונכדינו ולצעוד איתם בטבע, להראות להם רקפות שפורחות או חיות בר שמשוטטות ולהסביר להם היכן בר כוכבא דרך"
"אלה היו שנים של סיורים בשטח, הנעת מהלכים עם העירייה לתכנון והקמה של שבילי טיול לתושבים המתגוררים בסמוך לגבעות, שיחות עם גורמי ממשל, מפגשי תושבים בשטח, פעילויות בבתי ספר ומה לא", מספר בכר. "את כל הדברים האלה דחפה העמותה, ולשמחתנו קיבלנו תמיכה של העירייה ושל ארגוני וגופי הסביבה שבראשם החברה להגנת הטבע, שהתייצבו לימיננו".
בשנים האחרונות, כשנושא פיתוחה של מודיעין עלה על הפרק בוועדות התכנון, הגבירו אנשי תושבים משפיעים במודיעין, ארגוני הסביבה והרשות המקומית את לחצם על ועדות התכנון כדי לקבוע כי הגבעות יישמרו ללא פגיעה בהן, וכך אכן קרה עם ההחלטה שהתקבלה בשבוע שעבר.
"מה שאושר בוועדה הוא שינוי ייעוד הקרקע, משטח שהיה עד לאחרונה ממש מיועד לתכנון בהמשך בכל תחום ‑ מגורים או מסחר ותעשייה ‑ לשטח שמיועד להפוך לגן לאומי, וזה חשוב", אומר בכר, "אבל עכשיו מתחיל תהליך שבסיומו צריכה להתפרסם הכרזה על הפיכת השטח לגן לאומי, צעד שקשור לאישור של רשויות שונות ומשרדי ממשלה, אבל ללא ספק זה הכיוון".
"קשה מאוד להפוך את החלטת הוועדה, אבל אנחנו עירניים ועם אצבע על הדופק, ולכן אנחנו אומרים: 'תם ולא נשלם' ומחכים להכרזה הרשמית".

"החלטה היסטורית"

החלטת הוועדה לפעול לקידום הקמת גן לאומי בשטח הגבעות הדרומיות משמחת מאוד את תושבי העיר.
"זו קרקע יקרה שבמשך השנים היו לחצים לבנות עליה, וטוב שהחליטו שזה לא יקרה", אומרת רעות נחמני, תושבת אחת השכונות הדרומיות של מודיעין. "מחלון הדירה שלנו רואים גבעות ירוקות ופריחה ובעלי חיים, והגבעות האלה משרתות אלפי תושבים שחיים בסביבה וצמאים לטבע עירוני, ושנת הקורונה הוכיחה כמה זה חשוב לבריאות הנפשית שלנו".
בכר סבור כי החלטת הוועדה מעידה על דבר לא פחות חשוב, והוא שינוי התפיסה של מוסדות התכנון לשמירה על שטחים פתוחים, ובהפנמה שהרס הטבע הוא למעשה "חנק" של הציבור והחי והצומח.
2 צפייה בגלריה
גדעון בכר
גדעון בכר
גדעון בכר
(צילום: חורחה נובומינסקי)
"משמעות הקמת הגן הלאומי היא שבעוד 20 ו־30 ו־40 שנה נוכל לקחת את ילדינו ונכדינו ולצעוד איתם בטבע, להראות להם רקפות שפורחות או חיות בר שמשוטטות ולהסביר להם היכן דרך בר כוכבא. זה משהו מיוחד".
"מי שמגיעה להם המון תודה הם מאות הפעילים והמתנדבים שלנו, אנשי החברה להגנת הטבע שעשו עבודה יוצאת דופן, יו"ר ועדת המשנה, דלית זילבר, וראש העירייה שלנו, חיים ביבס, שהתייצב לצידנו במאבק. עשינו פה דבר נפלא, שיתוף הפעולה בין כולם היה מצוין".
"ההחלטה על הקמת גן לאומי בגבעות הדרומיות היא בשורה חשובה ומשמחת", ציין ביבס בהודעה מטעם העירייה, זמן קצר לאחר היוודע החדשות הטובות. "זו החלטה היסטורית שמאשרת את חזון פיתוח העיר לשנת 2040 ומשמרת את השטחים הירוקים היפים שבגבעות, כך שהתושבים ימשיכו ליהנות ממרחבי הטבע. הרבה ירוק בעיניים, ממש ליד הבית, למען הילדים שלנו, בעלי החיים שעוברים במסדרון האקולוגי והצומח. לנו נותר לשמור על הטבע הסובב אותנו וניקיונו, ולהעריך אותו כי זה אוצר אמיתי".

הגבעות הדרומיות במספרים

שטח כולל: כ־5,000 דונם
גובה ממוצע: 15‑300 מטר מעל פני הים
ממוצע משקעים שנתי: 538 מ"מ
צמחייה בולטת: שיחי בתה בגובה כ־50 ס"מ
מין בסכנת הכחדה: צבוע מפוספס
לעדכונים - חדשות מודיעין