קשר משפחתי: בן לאון, תושב מודיעין, מטפל התנהגותי קוגניטיבי ומאמן ילדים ובני נוער המפעיל את שיטת הטיפול cb theater ומעביר את ההרצאה small talk על סיפורו האישי כנמוך קומה, מביא כמה עצות התנהגותיות למשפחה החשובות במיוחד בימים אלה.
1 צפייה בגלריה
בן ליאון. שיטה ייחודית
בן ליאון. שיטה ייחודית
בן ליאון. שיטה ייחודית
(צילום: גיא חמוי)
"ככל שחולף הזמן", אומר לאון, "נראה שהשפעת נגיף הקורונה על חיינו רק הולכת ומחריפה. כל הפעוטות, הילדים והתלמידים נמצאים בבית עם משפחותיהם, נאסר על התקהלויות ועל קיום מסיבות ואירועי ספורט ותרבות, ואפילו האירוויזיון והאולימפיאדה בוטלו. בנוסף לכך, רף החרדה של ילדים ומתבגרים רבים עולה, והתמשכות המשבר משאירה הורים רבים עם התמודדויות לא פשוטות מדי יום.
"חשוב מאוד דווקא כעת ליצור בהדרגה מספר עוגנים משפחתיים, המורכבים מראשי התיבות מפ"ה חמ"ה:
מ - משפחה – מצאו שעה בה לפרק זמן מוגדר כל בני המשפחה עוצרים את עיסוקיהם ויושבים לארוחה אחת, בה כל אחד מבני המשפחה ישתף מה שעבר עליו במהלך היום, ותנו הזדמנות לכל בן משפחה לבטא את עצמו. את ההכנות לארוחה מומלץ לעשות ביחד תוך כדי גיוון ויצירתיות, שיהפכו את המפגש לאירוע שמצפים לו וכל אחד מבני המשפחה מרגיש נוח בו. זהו זמן מצוין להורים לשתף על רגשות וקשיים שהם עוברים ולתת להם לגיטימציה ולנרמל אותם בפני הילדים.
פ- פרטיות – מצאו זמן פרטי לכל אחד מהילדים בבית בו כל תשומת הלב מופנית אליו. אני קורא לזה 'להתנתק מהתקתוק'. הזמן הפרטי יכול להיות סיבוב קצר ליד הבית, פעילות ספורטיבית במרפסת או בסלון, משחק קופסא או שיחה לבד במרפסת. זמן שיצור אווירה טובה ויאפשר תשתית לשיח פתוח והיכרות עם העולם של הילד או המתבגר.
ה- הקשבה – הקשבה נקייה בלי ביקורת, בלי לחשוב מה לענות ומבלי לשפוט. פעמים רבות אנו רגילים לשיח של עצות כמו: 'למה לא עשית?', 'למה לא אמרת?', 'למה לא חשבת לפני?', במקום זה אפשר לשאול - 'מה הרגשת?', 'מה לדעתך צריך לעשות?', ו'מה היית משנה?'.
ח- חוזקות – כל ילד ומתבגר נולדו עם מתנה כלשהי כמו: שירה, ריקוד, כתיבה, חשיבה מדעית או מתמטית או כתיבה, וגם מתנות כמו להיות טובים מאוד ביחסי אנוש והקשבה לאנשים. על מנת ליצור לילד או למתבגר עוגן פנימי עלינו תמיד לחפש, לטפח, לעודד ולדבר על חוזקה זו, ולהתעסק קצת פחות בטעון שיפור, קצת פחות בלהפוך את הכמעט טוב לטוב מאוד, אלא פשוט להקדיש זמן ואנרגיות לטיפוח המתנה – חוזקה.
מ- מעורבות – בשנים האחרונות הפועל ח.פ.ר זוכה לעדנה מחודשת. מי היה מאמין שהפועל הלא שימושי הזה (אולי חוץ מתחום הארכיאולוגיה) יהיה כל כך שמיש במאה ה-21. ההורים בוודאי מכירים אותו על שלל צורותיו: 'חפרת לי', 'יואו כמה אפשר לחפור', 'איזה אבא חופר'. אז כדאי לדעת שהחפירה היא כלי מצוין בבניית העוגן המשפחתי. לילד או למתבגר חשוב שתהיו מעורבים בחייו, תשאלו שאלות התעניינות ותראו אכפתיות (גם אם הוא יקרא לזה חפירה).
ה- הכל – לא לפחד לדבר על הכל! ילד צריך להרגיש שהוא יכול לדבר עם ההורה שלו על הכל, כולל על אינטימיות ועל יחסי מין. השאיפה היא שנושאים כמו אלה יהיו מתווכים על ידי ההורים, ולא חס חלילה על ידי המדיה החברתית. כאשר הילד יודע שהבית הוא המקום הכי בטוח בשבילו ויש לו לגיטימציה לדבר על הכל (והוא זוכה להקשבה מלאה וחוסר שיפוטיות), אז הבית יהיה המקום הראשון בו הוא יחפש תשובות בזמן משבר, קושי גדול או חוויה קשה שהוא עבר".
והוא מוסיף: "לאחר תהליך בניית העוגנים המשפחתיים, משפחתכם תוכל להתמודד יותר בקלות עם הרוחות, הזרמים, והשינויים שהיום יום מביא איתו – במיוחד בימים מאתגרים אלו".