מזה חודשים ארוכים מנהלים תושבים במודיעין המתגוררים בסמוך לאתרי הבנייה של השכונות החדשות של העיר – נופים ומורשת – מאבק עיקש נגד המפגעים שמייצרים אתרי הבנייה, הנגרמים לא פעם בעקבות פעולות ומחדלים מצידן של חברות הבנייה הפועלות בשטח.
1 צפייה בגלריה
ענני אבק בשכונת מורשת, השבוע
ענני אבק בשכונת מורשת, השבוע
ענני אבק בשכונת מורשת, השבוע
(צילום פרטי)
קראו גם:
מאז החלו העבודות להקמת השכונות החדשות, הממוקמות בחלק המערבי של העיר, סובלים תושבי השכונות הוותיקות הסמוכות ממפגעים שונים, החל ממטרדי רעש ועד למפגעי סביבה כמו אבק הנישא ברוח ושאריות חומרי בנייה המוצאות את דרכן לרחובות השכונות הוותיקות.
על אף השמחה ושביעות הרצון מפיתוחה של העיר בשנתיים החולפות, יש מי שסובלים ממש מהמפגעים הרבים בשטח, שאינם קשורים בהכרח לפעולות מסוימות באתרי הבנייה, אלא בעיקר בשל תנאי השטח וסלעי הגיר הנמצאים בשפע באיזור המדובר.
לאחרונה נרתמו לעזרת התושבים אנשי משטרת מודיעין, שחברו לעובדי המשרד לפיקוח על הבנייה בעיריית מודיעין, ולמספר ארגוני סביבה, שבמסגרת מבצע משותף ביצעו באתרי הבנייה אכיפה של עבירות בתחום איכות החיים והסביבה.
במהלך המבצע נקנסו מספר קבלנים הפועלים בשטח, שלא הקפידו על כללי הבנייה והשמירה על הסביבה ולא עשו מספיק כדי למנוע היווצרות של מפגעים.

חול ואבק ברוח

תושבים בשכונת אבני חן בעיר, שחלק מהבניינים בתחומה ממוקמים במרחק של מאות מטרים בלבד מאתר הבנייה של שכונת מורשת, שמחים מאוד לשמוע על האכיפה שביצעו העירייה והמשטרה.
"אנחנו מחכים בקוצר רוח שהבנייה תסתיים ומקווים שבתוך שנה יהיה פה הרבה יותר רגוע", אומר אבי לבנון, תושב השכונה. "יש שמחה על התפתחות העיר, אבל יש ימים שהמצב קשה, רעש נוראי והמון המון אבק שנכנס לנו לתוך הדירות. האבק הוא חול שעף ברוח המערבית ונוחת אצלנו בשכונה, חול שעולה מהנסיעה של המשאיות וכלי הרכב הכבדים באתרי הבנייה בשכונת מורשת. מי שלא גר ליד אתר בנייה כל כך גדול, לא מבין את המשמעות. זה מפגע רציני ממש.
"לפני כמה שבועות, כשבשכונת מורשת היו עבודות תשתית בחלק המזרחי של השכונה, חציבות וחפירות בקרקע, היה בלתי אפשרי לשבת בחוץ בחצר, כי הכל התמלא באבק וחול שנחתו לנו על הרהיטים והרצפה, שבכל שבוע היה צורך לשטוף ולנקות".
אלעד חיים, תושב אחר בשכונה, מעיד גם הוא על מפגעים המחבלים באיכות חיי התושבים, אולם לדבריו בעבר הפגיעה היתה קשה ומשמעותית יותר.
"בשלב של עבודות התשתית ויישור השטח בגבעה שעליה נבנית שכונת מורשת, המצב היה זוועה", מספר חיים, "וחיינו 24 שעות ביממה בענני חול ואבק. מי שלא רגיש לנושא לא מבין את המשמעות, אבל זה מטריד מאוד, החל מנושאים מטרידים ממש כמו בריאות ילדים ונשימה של אבק ועד העניין הפשוט לכאורה, של אבק וחול שצריך לנקות בכל יום מהטלוויזיה ומהשידות אם לא מקפידים על סגירה של החלונות".

משאיות חוצות

גם תושבים בשכונת הציפורים, הממוקמת ממזרח לאתרי הבנייה של שכונת נופים, מספרים על תופעות דומות.
על אף ששכונת נופים נמצאת בשלב מתקדם יותר של בנייה, הכולל בעיקר עבודות גמר, "סטריליות" יותר, השכנים ממזרח סובלים גם הם ממטרדים סביבתיים.
"לפני כמה שבועות, כשבשכונת מורשת היו עבודות תשתית בחלק המזרחי של השכונה, חציבות וחפירות בקרקע, היה בלתי אפשרי לשבת בחוץ בחצר, כי הכל התמלא באבק וחול"
"באתר בנייה יש אבק וחול ולכלוך וזה לא נעים, אבל צריך להתמודד עם זה", אומרת אילנית מן, תושבת השכונה. "חוץ מזה יש המון משאיות שחוצות את הרחובות שלנו בדרך משכונת נופים וזה מרגיז כי זו לא פעולה הכרחית, כי לשכונת נופים יש כניסה מבודדת ונפרדת, אבל הנהגים לא תמיד מקפידים להיכנס לאתרים משם".

חומרים מסוכנים

בעקבות פניות רבות של תושבים בשנה האחרונה, הגבירו מאוד פקחי השיטור העירוני של עיריית מודיעין את הסיורים בשטח כדי למנוע היווצרות של מפגעים, קטנים כגדולים, העלולים לפגוע באיכות חייהם של תושבי העיר.
בפעילות האכיפה שהתבצעה באתרי הבנייה באמצע השבוע שעבר, פעלו הכוחות למיגור תופעות הפוגעות באיכות החיים ובסביבה, ואל השוטרים והפקחים התלוו אנשי רשות הטבע והגנים (רט"ג) ופקחים המוסמכים באכיפת עבירות בתחום איכות החיים.
במהלך הסיור בשטח נרשמו אזהרות לקבלנים שלא הרטיבו כנדרש את שבילי הגישה לאתרי הבנייה ובתחום האתרים עצמם, וגרמו בכך למפגעי אבק וזיהום אוויר, שאותם ניתן היה למנוע.
מפעיל מגרסת אבנים שפעלה ללא הרטבה של החומר הנגרס התבקש להפסיק את עבודתו עד לתיקון הליקוי, ובשישה מתחמי בנייה שנבדקו, נמצאו חומרי בנייה ופסולת שלא מאושרים להצבה בשטחים ציבוריים. מדובר בחומרים שחלקם מסוכנים, ושחרורם לאוויר הפתוח עלול לגרום נזק ומפגע סביבתי.
כלי עבודה כבד, הפועל באחד מאתרי הבנייה, נתפס על חם כשנהגו שופך חומרי בנייה באיזור סמוך המוגדר כשמורת טבע ‑ חורבת אשון.
"ביצענו את מבצע האכיפה באתרי הבנייה, כשמטרתנו לאכוף בין השאר את עבירות איכות החיים במקביל לעבירות בתחום הבנייה", אומר מוביל המבצע, פקד יוסי יפרח, מפקד השיטור העירוני במודיעין. "משטרת ישראל תמשיך לפעול בשיתוף כלל הגורמים הרלוונטיים באכיפת החוק ובעבירות איכות החיים והסביבה לטובת איכות החיים של כלל הציבור".

"להתאזר בסבלנות"

מתוך הבנה שאתרי הבנייה בשכונות מורשת ונופים ימשיכו לפעול במהלך השנה הקרובה, מקווים תושבי השכונות הסמוכות כי גורמי אכיפת החוק ימשיכו לפעול במקום בתדירות גבוהה.
"כל מי שעובר באתרים האלה מבין שגם בלי עבודות של כלים כבדים השטחים האלה מייצרים מפגעים רבים", אומר רונן שני, תושב העיר. "מספיק לנסוע בכבישי שכונת מורשת ולראות שכל נסיעה מעלה ערימות של חול ואבק לאוויר, ואלה מוצאים את דרכם לשטחים הפתוחים מסביב ולשכונות שלנו.
"אני מניח שייקח זמן עד שכל המפגעים האלה יעברו, ועד אז אנחנו צריכים להתאזר בסבלנות ולנשום עמוק, כל עוד זה אפשרי".

מורשת ונופים במספרים

שטח שכונת מורשת: 1,600 דונם
יחידות דיור בבנייה: 4,300
שטח שכונת נופים: 954 דונם
יחידות דיור בבנייה: 1,845
משאיות חולפת בשטח כל שכונה מדי יום: כ־500