הגר בוטנויזר ממודיעין היא בת 20, והיא בעלת עסק בתחום היופי. העסק שלה פועל מזה כשנה וחצי, וכמובן נפגע עקב הסגרים במשבר הקורונה. אלא מה? להבדיל מעצמאיות ועצמאים אחרים, בוטנויזר לא זכאית למענקים של רשות המיסים, הניתנים לבעלי עסקים החל מחודש מאי.
הסיבה לכך היא שעל פי התקנות, מי שנולד אחרי 31.12.1999, לא זכאי למענק. בוטנויזר, שנולדה ב־19 בינואר 2000, "פספסה" את הזכאות ב־19 ימים.
1 צפייה בגלריה
"זכות בסיסית". בוטנויזר
"זכות בסיסית". בוטנויזר
"זכות בסיסית". בוטנויזר
(צילום: פרטי)
"פתחתי את העסק במרץ 2019", מספרת בוטנויזר. "העסק נהיה מאוד מצליח והכל היה טוב ויפה עד הקורונה. מאז הקורונה היו הנחיות של משרד הבריאות לסגור. נשמעתי להנחיות וזה פגע מאוד בהכנסות שלי. ואז הגיע העניין של המענקים. הייתי בטוחה שאקבל פיצוי אבל הסתבר שלא. זה הזוי לחלוטין. אמרתי, אולי במענקים הבאים אני אקבל אבל ראיתי שזה נשאר אותו דבר. אף אחד לא חשב על האוכלוסייה היותר צעירה. אתה נענש על זה שאתה שומר חוק".
קראו גם:
בוטנויזר פנתה לחברי כנסת ונענתה בעיקר על ידי "ישראל ביתנו" ו"יש עתיד". "אביגדור ליברמן הקריא את המכתב שכתבתי לו במליאה", היא מספרת. "יצרתי קשר עם ולדימיר בליאק והוא ממש עוזר לדחוף את העניין וגם אור גרינפלד מ'אנחנו הצעירים' ממש עוזר. יש לי עוד פגישה עם חבר כנסת מישראל ביתנו ונראה איך מקדמים את זה.
אני לא מתכוונת לוותר. זה הזוי שיש אפליה על סמך גיל. חושבים שכולנו עשירים כי אנחנו גרים אצל ההורים אבל דווקא בגלל שאנחנו צעירים אנחנו מאוד צריכים את הסיוע הזה. התחלתי ללמוד וכל התקופה הזאת שלא עבדתי בגלל הקורונה גרמה לי להפסד כספי שהרס לי את התוכניות ואין שום פיצוי. אני לא מתכוונת לוותר. זאת נראית לי זכות בסיסית. אני מספיק גדולה כדי לפתוח עסק אבל לא לקבל זכויות. אם יש עוד אנשים שנתקלו בבעיה הזאת אשמח שיפנו אלי".
"זה הזוי שיש אפליה על סמך גיל. חושבים שכולנו עשירים כי אנחנו גרים אצל ההורים"
ולדימיר בליאק, פעיל חברתי תושב העיר, מנסה לסייע לה: "מפרוץ משבר הקורונה אני פועל רבות, הן במישור המקצועי כרואה חשבון, והן במישור הציבורי כראש מטה העצמאים של 'יש עתיד', על מנת לסייע לבעלי העסקים הקטנים לשרוד את התקופה המאתגרת.
"לצערי, בתקנות הסיוע של רשות המיסים ישנם חסרים רבים, והמקרה של הגר - הוא אחד מהם. איזו סיבה בעולם יש למנוע מהיזמים הצעירים את המענקים? מה הרציונל?
"כאשר ניסיתי להפנות את השאלה לגורמים הרלוונטים בוועדת הכספים של הכנסת, לחשו לי כי במגזרים מסוימים נהוג לרשום עסקים על שמם של ילדים צעירים, על מנת לאפשר להורים להמשיך לקבל קיצבאות מהמוסד לביטוח הלאומי. ואם זו הסיבה - זה עוד יותר מקומם. בעלי עסקים שומרי חוק צריכים לסבול?
"בהמשך לפנייה של הגר ויזמים נוספים, הצלחתי לגייס למשימה את ח"כ מיקי לוי, אשר כבר התחיל בעבודה מול רשות המיסים במטרה לתקן את התקנה ולהעניק לבעלי עסקים מתחת לגיל 20 זכות למענקים. אני יודע שגם ח"כ עודד פורר בעניין. כך או אחרת, אני באופן אישי לא מתכוון להרפות, עד שהעוולה הזאת תתוקן".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בהקשר המצוין לעיל, הקריטריונים שאושרו על ידי הכנסת לעניין מענקי סיוע לעצמאים נקבעו באופן שיהיה מקביל ככל הניתן לסיוע שניתן לשכירים על פי חוק דמי אבטלה, שחל מגיל 20 ומעלה".
לעדכונים - חדשות מודיעין