בשורה חשובה לתושבי מודיעין המשתמשים באופן קבוע בשירותי התחבורה הציבורית בעיר, עם התחלת ההפעלה, החל משבוע הבא, של מערכת לניטור שירותי התחבורה הציבורית ברחבי העיר, שתהיה מחוברת אונליין לעירייה ולמשרד התחבורה.
1 צפייה בגלריה
"מקווה באמת שהמערכת תהפוך לאפליקציה". אור גרינפלד
"מקווה באמת שהמערכת תהפוך לאפליקציה". אור גרינפלד
"מקווה באמת שהמערכת תהפוך לאפליקציה". אור גרינפלד
(צילום פרטי)
קראו גם:
האחראים להוצאתו לפועל של המיזם הייחודי, הכולל שיתוף פעולה בין ציבור התושבים לבין הגורמים האחראים על הפעלת אמצעי התחבורה הציבורית והפיקוח על פעילותה, הם אנשי עמותת "אנחנו הצעירים" במודיעין, שבראשה עומד תושב העיר אור גרינפלד.

מיילים למשרד התחבורה

מאז שנת 2018 עוסק גרינפלד בבעיות הקשורות בהתנהלות התחבורה הציבורית בעיר, והמידע הרב שהצטבר בידיו בתוך פרק זמן קצר יחסית הוביל אותו למסקנה כי חשוב לפעול בנושא.
"באותה שנה התחלתי לעבוד בתל אביב ונחשפתי למחדל רציני שפגע גם בי ‑ אוטובוסים שמאחרים או לא מגיעים, מוקדי שירות שלא עובדים, וזה פגע בי ברמה שלא הצלחתי להגיע לעבודה בזמן, מה שהביא אותנו לחשוב מה אפשר לעשות", משחזר גרינפלד. "התחבורה הציבורית בעיר מעולם לא היתה משהו טוב. העיר מתוכננת היטב מבחינה אורבנית אבל התכנון המשלים של התחבורה הציבורית פחות טוב, ובאופן טבעי המצב הזה פוגע בעיקר באוכלוסיות חלשות כמו קשישים, בני נוער, סטודנטים וצעירים".
בדיקה ראשונית שביצעו גרינפלד וחבריו בשנת 2018, העלתה כי כתשעה אחוזים מתושבי העיר משתמשים באופן קבוע בשירותי התחבורה הציבורית וכי הם נתקלים, כמו בערים אחרות המבודדות יחסית מבחינה גיאוגרפית, בבעיות רבות.
"פתחנו קבוצה בשם 'הקו האדום' וריכזנו תלונות בכל תחום שקשור לפעילות האוטובוסים, ובמקביל התחלנו לפעול מול חברת קווים, שהיא הזכיין להפעלת קווי התחבורה הציבורית ביציאה מהעיר ובכניסה אליה", מספר גרינפלד.
אחרי שהבינו כי תלונות של תושבים שנשלחות לחברת קווים או לעירייה לא זוכות להתייחסות מספקת, החליטו אנחנו הצעירים להתערב בנושא בצורה רצינית.
"הקמנו אתר בו ריכזנו פניות, ובמהלך שנה וחצי אספנו כ־1,000 פניות בנושאים שונים", מסביר גרינפלד, "וכדי להצליח בדבר עודדנו את הציבור לפעול ולדווח על כל תקלה ‑ אם לקחו מונית כי האוטובוס איחר, אם האוטובוס מלא ולא עוצר, או שהוא צפוף מדי, וביקשנו להתייחס לכל פרט, כולל לשמור קבלות על נסיעה במונית שאדם נאלץ לבצע כי האוטובוס לא הגיע בזמן. 'הטרלנו' את המערכות והעברנו כל מייל תלונה שהגיע אלינו ישר למשרד התחבורה, ושמנו לב שזה מה שהניע את אנשי משרד התחבורה לפעילות במקרים מסוימים".

העירייה מקימה פורום

פעילותו של "הקו האדום" והעברת תלונות מפורטות רבות לרשויות השונות הביאה את העירייה להקים פורום בנושא ואף להפעיל מוקד תלונות דומה.
במקביל להפעלת הקו האדום, קבוצת הפייסבוק הפעילה גם כיום, החלו אנשי אנחנו הצעירים להעמיק את עיסוקם בנושא, למשל באמצעות ליווי תושבים בהגשת תלונות למועצה לצרכנות ובפניות לבית משפט לתביעות קטנות, ואפילו עריכת קורסים והכשרות בתחום התחבורה הציבורית.
"העיר מתוכננת היטב מבחינה אורבנית, אבל התכנון המשלים של התחבורה הציבורית פחות טוב, ובאופן טבעי המצב הזה פוגע בעיקר באוכלוסיות חלשות"
"לפני שנתיים ראו בנו גורם מתסיס, אבל זה היה חשוב שזה יקרה כי אנחנו פה כדי לייצג את התשעה אחוזים ולהביא שינוי משמעותי, כי כרגע המצב לא מזהיר", אומר גרינפלד. "מודיעין שייכת לאשכול חשמונאים – עם רמלה, לוד, שוהם והסביבה, ויש עומס רב ותכנון לקוי, ולמשל יש קו אחד בלבד לישפרו סנטר, מקום בו צעירים רבים עובדים, וקו אוטובוס אחד לעיר רחובות וקו אחד לאריאל שמסתובב בכל האיזור לפני שהוא מגיע לעיר. זה לא הגיוני".

דוח יומי

אל מערכת הדיווחים החדשה, שעל פי תוכנית אנשי אנחנו הצעירים תהפוך בעתיד ליישומון, יתבקש כל משתמש בתחבורה הציבורית, החל משבוע הבא, להיכנס לגיליון אלקטרוני ולדווח על המצב בשטח.
"למערכת קוראים 'דש בורד', וכל יום יהיו נתונים של משתמשי התחבורה ונעשה פעילויות שטח ונקדם גם שבוע תחבורה עירוני כדי לטפל במערך הזה, ואני מקווה באמת שהמערכת תהפוך לאפליקציה שתוכל לתת נתונים מדויקים אונליין", אומר גרינפלד. "נייצר תמונה מהימנה, כשהמטרה היא להוציא כל יום דוח משקף מצב למשרד התחבורה, לעירייה, לאנשי חברת קווים, ולהדגיש מה הבעיות מכל הבחינות.
"מאז ההפרטה של 'אגד' ו'דן' יש הרבה בעיות, וגם הרשות צריכה לסייע לנו בתוכניות שונות, ונכון שהעיר היא בדירוג סוציאקונומי גבוה ולהרבה משפחות יש שני כלי רכב, אבל אנחנו חושבים על העתיד. במסגרת זו ניכנס בקרוב גם לנושא הרכבות והפעילות של רכבת ישראל אל העיר וממנה, כי יש לא מעט תקלות. אנחנו רוצים להיות ממש אונליין על המצב".

מחשבה על העתיד

ענת שומרון, צעירה תושבת העיר העובדת בתל אביב, מקווה מאוד שהמערכת החדשה תסייע לצעירים ולתושבים אחרים המשתמשים בשירותי התחבורה הציבורית.
"זה אולי נשמע טיפשי, אבל המצב באמת גרוע, ולפעמים אני מאחרת לעבודה בשעה", אומרת שומרון, "וזה מתסכל לגור בעיר גדולה כמו מודיעין ועם זאת להרגיש מנותקת ממרכז הארץ.
"לאנשי אנחנו הצעירים מגיעה המון תודה ואני מאמינה שבעזרת הלחץ שהם מפעילים והעבודה בנושא, המצב בהחלט ישתפר".
"מודיעין היא אמנם עיר פרברית, אבל יש בה מצוקה גדולה בנושא תחבורה ציבורית למי שלא יכול להרשות לעצמו רכב, כמו קשישים וצעירים, ולכן חשובה מחשבה על העתיד", מסכם גרינפלד. "אם מודיעין רואה עצמה כעיר 'חכמה', אז צריך להתייחס גם לנושא של משאבי תחבורה ולייצג את התושבים מול משרד התחבורה ולעשות מה שצריך".

תלונות לפי קטגוריה (ממוצע חודשי)

472 על אי–הגעה לתחנה או דילוג על התחנה
281 על עומס וצפיפות באוטובוס
121 על שירות לקוי
96 על איחור בלוח הזמנים המקורי
88 על תדירות ההגעה ושינויי מסלול לא מדווחים
48 על תשתיות לקויות של האוטובוסים

הקווים הכי בעייתיים

111 ממודיעין לתל אביב
130 ממודיעין לתל אביב
54 מבית ספר כרמים למכבים–רעות
59 מאיזור העירייה לשכונת בוכמן