למרות המאמצים בשטח, הוכרזה מודיעין כעיר צהובה. השבוע הכריזה העירייה על השקתה של מערכת השליטה והבקרה העירונית שבה התושבים יכולים לראות את נתוני משרד הבריאות על הנעשה בעיר. השקת המערכת באה על רקע פטירתו השבוע של תושב העיר, בן 66, מקורונה.
1 צפייה בגלריה
ביבס והמערכת. "קטיעת שרשרת ההדבקות"
ביבס והמערכת. "קטיעת שרשרת ההדבקות"
ביבס והמערכת. "קטיעת שרשרת ההדבקות"
(באדיבות העיריייה)
קראו גם:
"אחד האתגרים הקשים במשבר הזה", אמר ראש העירייה, חיים ביבס עם השקת המערכת, "הוא קטיעת שרשרת ההדבקה ושליטה על האזורים המהווים סיכון להתפשטות הנגיף. אני גאה לומר, שכרשות מקומית הצלחנו ליצור מערכת מתקדמת של שליטה ובקרה, שתאפשר לנו לקבל החלטות נבונות, מידתיות וקריטיות בשטח במידת הצורך".

התאמה אישית למודיעין

בעירייה ציינו כי המערכת משלבת יכולות מתחום ה־GIS (מערכות מידע גיאוגרפיות) ויכולות מתחום ה־BI (בינה עסקית). המערכת מתכללת מידע ממקורות רבים, בין היתר משרד הבריאות, רישום תלמידים, משאבי אנוש בעירייה, חוגים ועוד, כך שמתקבלת תמונה עירונית עדכנית, מפורטת ורחבה המאפשרת לחבר בין סוגי המידע השונים ולעדכנם באופן אוטומטי, לבצע תחקורים, וכמובן לקבל החלטות מושכלות.
"זאת מערכת שמותאמת ספיצפית לעיר מודיעין", מסביר ביבס. "היא נולדה בגלל שבגל הראשון לא קיבלנו מספיק נתונים ולכן הקמנו מערכת שתוכל לסייע למיכל אלימלך האחראית על הבריאות בעירייה. ככה הגענו לכל המבודדים ולאלה שצריכים בדיקות על ידי יצירת מערכת שליטה ובקרה. עם הזמן המערכת הפכה להיות המערכת השליטה והמרכזית שדרכה אנחנו מצליחים לקטוע את שרשרת ההדבקה. ירדנו משלושה ימים למספר שעות מהרגע שיודעים על נדבק עד שמגיעים לסביבה הקרובה שלו".
לדברי ביבס, המערכת מאפשרת דיוק אופטימלי יותר לגבי המצב: "אם יש למשל 121 חולי קורונה פעילים, אנחנו יודעים שבפועל יש 104 כי 17 כבר החלימו. עד שקופות החולים יודיעו לנו שהם החלימו לוקח כמה ימים אבל אנחנו יודעים כבר קודם. אנחנו יודעים לנתח את הנתונים לפי מוסדות חינוך, כיתות לימוד, חיילים, גילאים, וכו'. לפי הנתונים ניתן לראות שבגל הזה המבוגרים כבר יודעים לשמור על עצמם. גילאי 65 ומעלה חולים באחוזים בודדים. בנוסף, ניתן לזהות את התחלואה לפי שכונה ולזהות את המגמות בשכונות".
מודיעין כיום היא עיר צהובה. איך ניתן לחזור להיות עיר ירוקה?
"ברמזור קיבלנו את הציון - 4.6. חסרה לנו רק נקודה אחת כדי להיות ירוקים. היינו עיר ירוקה ואחרי שני אירועי הדבקה במכבים ובקייטנה במודיעין הפכנו לעיר צהובה. בהנחה שלא יקרה שום דבר קיצוני ניתן להגיע לזה מהר מאוד, ובעזרת מערכת השליטה ניתן להגיע לזה יותר בקלות".
האם תושבי מודיעין מקשיבים להנחיות?
"הרוב הגורף ממלא אחר הנחיות משרד הבריאות. אנחנו גם רואים את זה בבתי הכנסת, שם הפנימו את מה שקרה בחודש מרץ ומקפידים על הנהלים. אני גם מזמין תושבים שרואים התנהלות לא תקינה, לפנות למוקד העירוני ולדווח שלנו בזמן אמת על ההתרחשות ואנחנו נשלח לשם צוות במיידי".
מה אתה חושב על תפקוד הפרויקטור, פרופ' רוני גמזו?
"הכי קל להרוג את השליח. פרופ' גמזו הוא האדם הנכון במקום הנכון ובזמן הנכון. מדובר באדם מקצועי ומסור שהגיע לתפקיד בכוונה שלמה להביא לשליטה במגפה. הגישה שלו נכונה ומשלבת את הרשויות המקומיות בניהול האירוע. לצד זאת, הוא אינו פועל לבד וצריך להיות קשוב לדרישות ולקולות העולים מהשטח. מנגד, הממשלה צריכה לעבור לתכנית פעולה מסודרת ולא להתנהל מתוך פאניקה. תוכנית הרמזור, לטעמי, היא תוכנית נכונה שהתחלנו ביישומה באיחור לצערי. עכשיו כבר מדברים על סגרים. זו לא הדרך להתנהל - תנו לתכנית לפעול ולרשויות המקומיות לעבוד יחד עם פיקוד העורף".

"המציאות בזמן אמת"

בעירייה הדגישו כי המערכת הציבורית מציגה מידע כללי אודות התושבים שנמצאו חיוביים לנגיף הקורונה ולא מידע פרטני. זאת על מנת להימנע מחשיפת מידע אישי העלול לפגוע בצנעת הפרט.
ביבס: "חסרה לנו רק נקודה אחת כדי להיות ירוקים. היינו עיר ירוקה ואחרי שני אירועי הדבקה במכבים ובקייטנה במודיעין הפכנו לעיר צהובה. בהנחה שלא יקרה שום דבר קיצוני ניתן להגיע לזה מהר מאוד"
"החמ"ל כבר מוכיח את עצמו", מסביר חבר המועצה, ברוך בוחניק המחזיק בתיק הבריאות ותיק תכנון אסטרטגי, "ותושבים שנדרשים לשירות רואים את היחס והמעקב מצד הרשות בעת מורכבת זו. לגבי שיתוף המידע לתושב, המערכת מכילה מידע אמת על מאומתים בשכונות על פי גילאים, מקורות הדבקה ולמעשה מאפשרות לתושבים לחוות בזמן אמת את המציאות וכמובן להיות ולהרגיש שותף למאמץ שלנו לקטיעת שרשרות הדבקה. שקיפות, הצבת נתונים גם כאשר הם לא נוחים, משדרת ובונה אמינות וזה הפידבק שאותו אנו מקבלים מהציבור".
איך הופכים את מודיעין לעיר ירוקה?
"אנחנו נמצאים ממש על הגבול הנמוך של הצהוב וככל שנפעל לקידום עיר ירוקה כך העיר תחת מודל הרמזור תוכל לפעול בצורה יותר חופשית לקידום חיים נורמטיביים עד כמה שניתן".
האם קיימת אכיפה של ההגבלות בשטח?
"קיימת. תושבים ועסקים שמפרים את ההנחיות נקנסים, במינון, וישנה השקעה רבה יותר בנושא הדרכה והצפת הערבות ההדדית. תושבים שמרגישים שאין מענה מעסק מסוים יכולים לפנות ל־106 ונשלח פיקוח למקום, ואני מכיר מספר עסקים שאף קיבלו קנסות. אבל חשוב לציין, ככל שנגביר מידע ושיתוף לציבור כך עדיף. חווינו בגל הראשון את הערבות ההדדית ואין שום סיבה שעיר ותושבים כמו שיש במודיעין לא יובילו את המהלך שוב לטובת כולנו".
לעדכונים נוספים היכנסו לחדשות מודיעין