שום דבר ברזומה של עמוס וייס לא הכין אותו לתואר של "סופר".
הוא בן 55, שירת בחיל האוויר, סיים תואר B.Sc. בהנדסת מכונות בטכניון וכיום עוסק בכלל במערכות מידע. אחרי ש'ביקר' בחיפה, הרצליה, רמת גן ושוהם, נחת בעיר מודיעין בשנת 2004, ומצא בה את כל מה שחיפש.
2 צפייה בגלריה
עמוס וייס. למי נפל בורג
עמוס וייס. למי נפל בורג
עמוס וייס. למי נפל בורג
(צילום פרטי)
פתאום החלטת להיות סופר?
"מי בכלל החליט? אמי (הפולניה, מן הסתם) אומרת שסופר זה רק מכתיבת שני ספרים ומעלה. אני עוד לא שם. אל כתיבת הספר התגלגלתי ממש במקרה. והכל מבוסס על סיפור אמיתי: בוקר אחד, במהלך הליכה, נצנץ משהו על הרצפה. התכופפתי ומצאתי בורג. בסך הכל בורג. ובאותו רגע עלה בי הרעיון לחפש למי נפל (ה)בורג - עם קונטקסט של קבלת האחר והשונה".
קראו גם:
מרגע הרעיון ועד לכתיבת הספר חלפו כחודשיים, אבל עד שהספר יצא לאור – ממש בימים אלה, חלפו שש שנים תמימות. "פניתי לכמה הוצאות, ולבסוף החלטתי ללכת עם 'צמרת הוצאה לאור'", הוא מספר. על האיורים המקסימים הופקד דודי שמאי, שהפיח בדמויות חיים, "ונתן להן צבע וחיים", לדברי וייס.
את הדמויות – שלכאורה איבדו בורג - הוא רקם בדמיונו, וחמש מהן נכנסו לספר: "כל דמות שונה, ולדעתי כך גם החברה רואה אותה", הוא אומר. "דמות אחת, שנראה אולי כאילו הומצאה, היא הדמות שסוגרת את הספר, איש שמתהלך עם אננס על הראש, מבוססת על אדם אמיתי לגמרי, שלשמחתי הרבה נתן את הסכמתו להיכלל בספר. חפשו בגוגל".
2 צפייה בגלריה
מתוך הספר "למי נפל בורג"
מתוך הספר "למי נפל בורג"
מתוך הספר "למי נפל בורג"
(צילום פרטי)
וייס מספר שהיה ילד שמח ומלא הומור, שתמיד חשב על האחר והיה נכון לעזור לזולת. "זה היה טבעי בעיניי שהספר יהיה כתוב בהומור, שלרוב "מפיל חומות" ועוזר בהעברת מסר. מי לא אוהב לצחוק? תמיד הייתי ורבלי ואהבתי לכתוב. תמיד חיפשתי להשפיע. לדחוף. לפרגן. להעניק חום. זאת כנראה תוצאה של חיים להורים גרושים מגיל מאוד צעיר.
"תקופה קצרה אף עבדתי בפנימיית נוער כמדריך נוער לבני 17. כנראה שכל דבר משפיע על הכתיבה: לצערי הרב התגרשתי לאחר כשש שנות נישואין, שמהן נולדה הדר, בתי היחידה, שחגגה לא מזמן 23. ברור שגם היא מוזכרת בספר".
אז מה בעצם המסר בספר?
"מסר פשוט לכאורה: לקבל את האחר והשונה. קל להגיד, קשה ליישם. אם ילד אחד שיקרא את הספר יצליח לעשות זאת - אני את שלי עשיתי".
פרופ' קלודי טל, מרצה בנושאים הקשורים לגיל הרך, כתבה שספרו של וייס "מזמין לבחינת עמדות כלפי אנשים מוזרים, שונים מאיתנו, לצד עידוד של מודעות עצמית; הזמנה לבחון את עצמנו בדיוק לפי אותן אמות מידה שבאמצעותן אנו בוחנים את הזולת.
"המחשבה העולה מקריאת הספר היא שאולי לכולם חסר איזה בורג שהם לא מודעים לאובדנו או שמא השונות היא הנורמליות החדשה ולכן אין לפשפש בברגים חסרים אצל הזולת".
לרכישת הספר למי נפל בורג