1. ברק בכר נולד ב-21 בספטמבר 1979 במושב צרופה, דרומית לחיפה לאבא אלי (אליקו) שעלה מטורקיה ואמא חנה ממוצא פולני. אליקו עסק באינסטלציה והתמחה כתחביב בהכנת חמוצים שהפכו לשם דבר, וחנה היתה מורה ומחנכת. כמו יתר צעירי המושב הוא עשה רישיון לטרקטור כבר בגיל 15 ואחר כך רישיון על משאית. אחד מתחביביו היה דיג בחוף הבונים, לשם היה רוכב על אופניו וחוזר בערב עם דגים. הוא בן זקונים ושמות כל אחיו מתקשרים לאור: ליאור, זוהר והילה. לפני שנה נפטר אחיו זוהר בגיל 53 ממחלה קשה.
5 צפייה בגלריה
ברק בכר חוגג
ברק בכר חוגג
ברק בכר בחגיגות האליפות
(צילום: עוז מועלם)
2. חלום הכדורגל שלו התחיל בגיל צעיר בהשפעת השכנים במושב, בהם דמויות מוכרות מעולם הכדורגל הישראלי, כמו איתן אהרוני, קפטן מכבי חיפה ונבחרת ישראל וישעיהו שווגר ז"ל. עד היום מכנים את רחוב התאנה בצרופה שבו התגוררה משפחת בכר "רחוב הכדורגלנים".
3. חיידק הכדורגל היכה בו מהר והוא הצטרף למה שמכונה היום "הקופים הירוקים" של יציע ג'. בעבר סיפר שהרגע הכי מרגש מהימים ההם היה הניצחון 0:5 על מכבי ת"א בניצוחם של אייל ברקוביץ' וראובן עטר, שהיו גיבורי ילדותו. כמעט 30 שנה חלפו מאז, אבל האובססיה שלו למועדון השנוא מהמרכז לא עזבה אותו. המשפט הראשון שאמר לשחקני באר שבע כשקיבל את תפקיד המאמן היה: "מהיום אף אחד מכם לא פוחד ממכבי ת"א".

5 צפייה בגלריה
ברק בכר
ברק בכר
ברק בכר
(צילום: גיל נחושתן)

4. את קריירת הכדורגל החל בגיל 14 במחלקת הנוער של מ.כ. נוה יוסף בחיפה. עד אז הוא נחשב לשחקן טניס מבטיח שאפילו דורג במקום השלישי באליפות ישראל לילדים. למרות שעזב את הטניס, הטניס לא עזב אותו. בעונה הראשונה שלו בבאר שבע הוא השתתף במשחק ראווה לזוגות במועדון הטניס המקומי. מול בכר ובת זוגו, הטניסאית אנה סמשנובה, התייצבו מנהל הפועל באר שבע, אסי רחמים, ואנדי רם שהובילו כבר 9:0. אבל אז בכר לקח את העניינים לידיים והפך את התוצאה ל־9:11. שחקני באר שבע שישבו בקהל קיבלו מהמאמן שלהם שיעור בווינריות.
5. הפרק הצה"לי של בכר כולל שירות של שנה בשריון שהסתיים ב-70 ימי מחבוש בכלא הצבאי. בעבר סיפר שהתחנן לעשות טירונית 02 כספורטאי מצטיין, אבל לא היה עם מי לדבר ואמרו לו: "יש לך פרופיל 72 אז תחליט–שריון או כלא", והוא החליט. האפיזודה הזו הייתה נשכחת אלמלא זומן באוקטובר 2008 על ידי המאמן דרור קשטן לסגל נבחרת ישראל. מישהו חפר בעברו וכשנודע לקשטן כי בכר לא השלים שירות מלא הוא ביטל את הזימון מיד.
6. על ה'כתם' הזה בעברו הוא מכה על חטא ובשנים האחרונות הוא מרבה להופיע ולהרצות בהתנדבותו ובמסגרת מילואים בפני חיילי וקציני צה"ל. בהרצאות שלו שהפכו מבוקשות מאוד בצבא הוא עושה הקבלות לעולם הכדורגל ומדבר על מנהיגות, מצוינות, דבקות במטרה, ויציאה ממשברים. בראיונות כשנשאל בנושא סיפר שהוא מצטער על הפרק הזה בחייו והדגיש ששני אחיו שירתו בצנחנים ובתותחנים, ושהדוד שלו (נשוי לאחות של אמו) הוא האלוף במיל' והשר לשעבר, רחבעם זאבי (גנדי).

5 צפייה בגלריה
ברק בכר והמשפחה חוגגים אליפות בסמי עופר
ברק בכר והמשפחה חוגגים אליפות בסמי עופר
ברק בכר והמשפחה חוגגים אליפות בסמי עופר
(צילום: עוז מועלם)

7. קריירת הכדורגל שלו כשחקן נמשכה כ-12 שנה והחלה בנוער של מ.כ. נווה יוסף בחיפה, דרך הכח רמת גן, הפועל פתח תקווה ועירוני קריית שמונה בתפקיד מגן ימני. הוא סבל מפציעות רבות ועבר לפחות שישה ניתוחים. בקריית שמונה הוא שיחק 156 משחקים בשבע עונות, והבקיע 2 שערים. אבל אהבתו וחלומו הגדול מילדות הייתה להגיע למכבי חיפה.
8. את קריירת האימון, הוא החל ממש במקרה בקיץ 2009. בכר סבל אז מפציעה קשה בברך אבל התעקש להמשיך לשחק. הבעלים של קרית שמונה, איזי שרצקי, שבאופן אישי העריך ואהב אותו, שיכנע אותו לשמש עוזר מאמן של רן בן שמעון, והשניים הביאו למועדון אליפות ראשונה. בעונה הבאה מונה גילי לנדאו למאמן, אבל אחרי חמישה מחזורים שרצקי זרק אותו והציע את התפקיד לבכר. והשאר היסטוריה.
9. היום משווים את ברק בכר לדוביד שוויצר ודרור קשטן האגדיים שלקחו גם הם 6 אליפויות, אבל הם עשו את זה בגיל 55 ו-52 (בהתאמה) בעוד שבכר רק בן 43. בנושא הזה השיא העולמי שייך כנראה לרוי הודג'סון האנגלי שזכה ב-7 אליפות כבר בגיל 42.
10. המודל המקצועי שלו הוא המאמן האגדי פפ גווארדיולה הספרדי שמאמן היום את מנצ'סטר סיטי. בעבר סיפר שהוא מתחבר לאישיות שלו וסגנון ההתקפי. אגב גווארדיולה עוד היה שחקן פעיל כשברק החל לאמן, ובתוך עשור היו לו כבר שבע אליפויות. את החמישית עשה בגיל 44.

5 צפייה בגלריה
גווארדיולה
גווארדיולה
המודל - פפ גווארדיולה
(צילום: Shutterstock)

11. בראיונות אחרי משחקים בכר נוהג להצטנע ומעדיף לדבר על "הצוות". הכוונה בעיקר לשלושה שהולכים איתו שנים רבות וחולקים איתו אליפויות. את גיא צרפתי עוזר המאמן הוא הכיר בקריית שמונה, כשהשניים התגוררו בדירה שכורה בעיר ומאז לא נפרדו. השניים האחרים הם גיא ויזינגר מאמן השוערים, ודרור שמשון מאמן הכושר. צרפתי וויזינגר ימשיכו עם בכר בעונה הבאה בבלגרד ביחד עם האנליסט אדם דייויד והיועץ המנטלי דני ענבר.
12. בכר שומר בקנאות על חייו הפרטיים. הוא גר בחולון, נשוי לאורלי אותה הכיר דרך חברים, ואבא לבנות מילי ורותם ובן הזקונים ליאם שכבר עושה את צעדיו הראשונים בכדורגל ומעריץ את הברזילאי ויניסיוס מריאל מדריד. אורלי והילדים מלווים את אבא מרחוק ומגיעים בהרכב מלא בעיקר למשחקי אליפות. לבלגרד הוא יוצא ללא המשפחה גם בגלל שהבת הגדולה עולה לי"ב ומתגייסת שנה אחר כך. הזמרים האהובים עליו הם אייל גולן ושלמה ארצי ולא פעם הוא נצפה שר בערבי קריוקי. הוא גם אוהב לבשל והמומחיות שלו זה ספגטי בולונז. בעבר סיפר שהספר שהכי השפיע עליו הוא "רודף העפיפונים" של הסופר חאלד חוסייני ממוצא אפגני.
13. החבר הכי טוב שלו הוא הקומיקאי והסטנדאפיסט ישראל קטורזה והשניים משוחחים רבות בטלפון. את האליפות הראשונה שהביא למכבי חיפה, אחרי 10 שנים של אכזבות והשפלות, הוא בחר לחגוג עם העוזר גיא צרפתי ועם קטורזה בשיט קיאקים בכפר בלום בצפון.

5 צפייה בגלריה
ישראל קטורזה
ישראל קטורזה
ישראל קטורזה
(צילום: אביגיל עוזי)

14. חבר קרוב נוסף הוא הרב עמי פיקובסקי המכונה "הרב של הכדורגלנים". בכר נוהג להניח תפילין מדי בוקר ומגדיר עצמו כאדם מאמין. הקשר שלו עם הרב כולל שיעור תורה פעם בשבוע כשמתאפשר ובכר אומר שהוא לומד מזה הרבה על החיים ועל עצמו. הרב פיקובסקי גם מכיר את המשפחה והתקין את המזוזות בבית בחולון.
15. חבריו של בכר מספרים על אדם ערכי ורגיש לעוולות. בשיא מגפת הקורונה, כשהמדינה הייתה נתונה בסגר, הוא שמע שמארגנים סלי מזון לקשישים ומעוטי יכולת בבאר שבע. למרות שכבר היה בחיפה הוא נסע לדרום, ועבד במשך שעות באריזת חבילות מצרכים למשפחות נזקקות. אנשים שהכירו אותו צפצפו ברכבים שלהם והצטרפו לעזור.
16. הסמל המסחרי שלו בראיונות אחרי משחקים זה החיוך המבויש ויש אומרים הממזרי. בכר לעולם לא יאבד את העשתונות או ינזוף במרואיינים. הדברים שלו תמיד מדודים, מחושבים, רהוטים וכנים ואין סיכוי שימעד בלשונו. הוא יודע להודות בטעויות וחברים מספרים שמאחורי התדמית המאופקת והמחושבת יש אדם מצחיקן שיודע גם ליהנות מעקיצות ומבדיחות.
17. את זה חוו חברי הפאנל מירי נבו, אלי גוטמן ומאור בוזגלו לפני כמה שבועות כאשר בכר הגיע לעמדת הראיונות ושברקע ריחפה סוגיית המעבר שלו לכוכב האדום בלגרד. לפני שהחל הריאיון בכר עטה ארשת פנים דרמטית, ולפתע הודיע כי זהו המשחק האחרון שלו בחיפה והוא מבקש להודות לכולם. זאת הייתה פצצת מצרר בשידור חי שהשאירה את הפאנל בהלם. אבל לא להרבה זמן. בכר החזיר את החיוך הממזרי המפורסם והזכיר לחברים ההמומים שהיום התאריך 1 באפריל.
18. מה שמדהים שאת 6 האליפויות, גביע אחד, פעמיים גביע הטוטו, ו-3 פעמים אלוף האלופים הוא עשה בעשור בלבד, ולפניו עוד שנים רבות. לבאר שבע הוא הביא 3 אליפויות ברציפות אחרי 40 שנה במדבר, ובחיפה 3 אלפיות אחרי עשור שחון. בשנת 2017 דורג בכר במקום ה-46 ברשימת 50 המאמנים הטובים בכדורגל העולמי הישג חסר תקדים למאמן ישראלי.

קראו גם:

19. פרשנים ומומחי כדורגל מנסים בשנים האחרונות לפענח את סוד ההצלחה שלו. שוב ושוב חוזרות תכונות כמו חריצות, יסודיות, ניהול מבריק, אנושיות ולויאליות, ומעל הכל קור רוח ואיפוק. כשהוא עומד על הקןוים הוא מקרין סוג של כריזמה שעובדת בלי צעקות, קללות או תנועות ידיים. הראש שלו עובד כל הזמן ומחפש פתרונות לכל מצב. הוא מקורי, לא מקובע, נועז, מתייעץ עם העוזרים שלו, אבל בסוף לוקח את ההחלטות לבד.
20. את התכונות הללו ראו גם במועדונים גדולים באירופה שהתחרו על שירותיו. לבסוף זכה מועדון הכוכב האדום בלגרד, שיהפוך את בכר למאמן היקר ביותר בליגה הסרבית עם כ- 1.2 מיליון יורו לעונה, פי 3 ממה שהוא מרוויח בארץ. הילד המופנם מצרופה שהחל במועדון זעיר בשיפולי חיפה והביא אליפות שלישית למועדון הנערץ עליו, הולך לאירופה ובגילו הצעיר הכל עוד לפניו.