פארק המים רעות ידועה כאחת מאגודות השחייה הכי טובות ומוכרות בישראל. בשנה וחצי האחרונות קמה לה, ממש ליד הבית - במודיעין, אגודה חדשה שמקווה גם היא באחד הימים להגיע לאותם גבהים. תכירו: עירוני מודיעין בשחייה.
2 צפייה בגלריה
לאון ספקטור. "מכיר את השחיינים הכי טובים בעולם"
לאון ספקטור. "מכיר את השחיינים הכי טובים בעולם"
לאון ספקטור. "מכיר את השחיינים הכי טובים בעולם"
(צילום פרטי)
מיקי חליקה, מבכירי שחייני ישראל בכל הזמנים, הוא אחד האנשים שינסה לקדם את המועדון החדש קדימה ואת השחייה בעיר כולה. הוא משמש כיועץ למנהלת אופק - הזרוע הביצועית של עיריית מודיעין - ואם תרצו מפקח מלמעלה על האגודה הטרייה, שמקווה להגיע כבר בקיץ ל-400 ילדים בבית ספר לשחייה שלה, אבל כוללת גם קבוצה תחרותית.
"זה לא להתחרות בפארק המים, זה להשלים", מסביר חליקה. "עיר כמו מודיעין, בסדר גודל שלה, צריכה וחייבת שיהיו בה מספר אגודות. ולא רק בענף השחייה. בעיר מתפתחת כזו זה טבעי ונכון שיהיו מספר מוקדים שיקדמו את ענף השחייה. אחד המפתחות להצלחה זה מתקנים, כדי שכמה שיותר ילדים קטנים ילמדו לשחות. אמנם לא כולם יהיו בסוף אנסטסיה גורבנקו, אבל את הבסיס הם חייבים לדעת. ככה זה בעולם, מתחילים בבסיס, ומי שיהיה טוב האגודה תקדם אותו".

מגדירים מטרות


חליקה בטוח שהפרויקט החדש יצליח. "לעיר מודיעין יש עתיד ורוד בגלל שמי שמנהל אותה עושה את הדברים נכון", מספר חליקה. "לא הכרתי את חיים ביבס לפני, אבל הצורה שהוא מנהל את העיר - צריך להוריד בפניו את הכובע. המשאבים שהעירייה משקיעה בצד המזרחי והמערבי הם לעילה ולעילה. צריך שכמה שיותר הורים וילדים יגיעו לבריכות במודיעין, משם הדרך לנבחרות קצרה. זה תקף לפארק המים רעות וגם לעירוני מודיעין. אני לא מפתח רק את השחייה במודיעין, אלא את כל הפעילות השחייה בעיר ללא קשר לאיזה מועדון השחיין שייך. למודיעין יש יתרון בגלל המצב הסוציו אקונומי והמיקום הגאוגרפי שלה".
מה המטרות שהצבתם לעצמכם?
"יש לנו פה מאמן עילוי, לאון ספקטור, והמטרות הן שתוך חמש שנים יהיו נציגים למודיעין בנבחרות הנוער של ישראל. הגדרנו את זה, עוד מהימים שנכנסתי לכאן. בסוף האגודה צועדת לכיוונים האלה".

2 צפייה בגלריה
מיקי חליקה. כמו מתמטיקה
מיקי חליקה. כמו מתמטיקה
מיקי חליקה. כמו מתמטיקה
(צילום: יאיר שגיא)

חליקה (44) היה אחד השחיינים הגדולים של ישראל בכל הזמנים. הוא דורג במקום העשירי במשחקים האולימפיים בסידני 2000 במשחה ל-400 מעורב אישי, זכה במדליית ארד באליפות העולם באותו משחה בבריכות קצרות ובנוסף בשלוש מדליות באליפויות אירופה (כסף ושתיים מארד).
כמו כן, החזיק חליקה בשיאי ישראל במשחים ל-200 ו-400 מעורב אישי, 200 פרפר ו-400, 800 ו-1,500 חופשי. מאוקטובר 2021 משמש גם כיו"ר איגוד השחייה הישראלי.
"יש רצון של הרבה מאוד גורמים לקדם את הספורט במודיעין ואת השחייה בפרט", מסביר חליקה. "שמח שיש את נכונות הזו. למרות האתגרים שיש, יש אנשים שדוחפים את העגלה חזק קדימה ורואים את התועלות לקידום הזה. יש רצון לקדם ילדים, להביא הישגים".
עם יד על הלב, לא מוזר לך גם כיום להיות מחוץ למים?
"כשפרשתי מהשחייה, עשיתי את זה בלב שלם. לא מדגדג לי לשחות, אבל אני עוד כן מתאמן ברמה היומיומית. ענף השחייה הוא מאוד מדמה את לימודי המתמטיקה. אם אתה לא משקיע ומתמיד, אז היכולת לשמר את התוצאות הולכת ונעלמת. צריך בשחייה כל הזמן להשקיע ולהתמיד. הרבה ילדים שנכנסים לענף לומדים משמעת, אבל ההשקעה מביאה תוצאות".
מדוע במדינה כמו ישראל יש רק שחיינית אחת - אנסטסיה גורנבקו - בטופ העולמי ולא הרבה יותר?
"יש פה חוסר מתקני ספורט. בשחייה יש המון בריכות, אבל לא כאלו שמשמשות רק לטובת אגודות השחייה. בהונגריה, למשל, רוב הבריכות הן לטובת השחייה ההישגית התחרותית לצד מינויים. פה מדן ועד אילת המנויים בבריכות חשובים יותר. זה מונע ממך לייצר את האנסטסיות הבאות. זו הסיבה שאני מעודד את הבי"ס השחייה. רוצה שיותר ילדים יתמידו ומשם יעבור לנבחרות".
ועדיין, השחייה הישראלית נמצאת בגרף עלייה.
"חד משמעית, וזו לא משימה פשוטה. התהליך נבנה בצורה סיזיפית".

הקשרים של ספקטור


ספקטור (31) משמש, כאמור, כמאמן הראשי, אבל גם כרכז המועדון. "הקמנו את האגודה הזו עם מטרות שאין באף אגודה אחרת", מספר ספקטור. "גם בגלל הקשרים שלי בעולם השחייה, שיכולים לעזור. את רוב הקריירה שלי עשיתי בחו"ל. התאמנתי אצל המאמנים הכי טובים, מכיר את השחיינים הכי טובים בעולם. ברגע שיצרו איתי קשר, אני ישר אמרתי להם שאין לי בעיה, אבל זה לא יהיה דומה לשום דבר אחר שאתם מכירים".
חליקה: "שמח שיש את נכונות הזו. למרות האתגרים שיש, יש אנשים שדוחפים את העגלה חזק קדימה ורואים את התועלות לקידום הזה"
ואכן, בחודש שעבר הביא ספקטור לעיר העתיד את לא אחר מאשר איאן ת'ורפ - "הטורפדו" האוסטרלי, שיאן העולם לשעבר ואחד השחיינים הכי גדולים בכל הזמנים. שירצה מעט לילדים במודיעין. ספקטור, אלוף ישראל לשעבר בשחייה, התאמן 5 שנים בחו"ל תחת אחד המאמנים הטובים בעולם גנאדי טורצקי, מי שהדריך בעבר את אלכנסדר פופוב, מייקל קלים וגם ת'ורפ בניסיון הקאמבק שלו.
"יש פה דברים שאין לא ברעות ולא בירושלים, לשם דוגמא. העסק התחיל לעבוד וכיום השוני הגדול זה שיתוף פעולה עם מומחים שונים. המעטפת שלנו היא מאוד ייחודית", ממשיך ספקטור. "אני לא בחרתי את הילדים בהתחלה בקבוצה התחרותית, הם היו כמי שיודעים לשחות ו'לזוז בתוך המים' והיום הם הבולטים בכל שכבות הגיל שלהם בארץ".