לפני שנה בדיוק איתמר נוי בן ה־21 עוד שיחק בבני לוד, בתחתית ליגה א'. קשר מוכשר שעוד חיפש את עצמו. הקיץ, מי היה מאמין, נוי הוא כבר אחד המלפפונים החמים בשתי הליגות הבכירות.
1 צפייה בגלריה
נוי במדי א.ס אשדוד "זה לא סוד, היה לנו המון בלגן"
נוי במדי א.ס אשדוד "זה לא סוד, היה לנו המון בלגן"
נוי במדי א.ס אשדוד "זה לא סוד, היה לנו המון בלגן"
( צילום: עוז מועלם)
אחרי עונה מוצלחת באדומים אשדוד, שכללה 11 שערים, נוי נבחר ביום רביעי שעבר לתגלית העונה בליגה הלאומית - פרס שגם הוא די הופתע ממנו. "אם היית אומר לי בתחילת העונה שזה מה שיקרה בקיץ, הייתי בטח עונה לך שאתה כנראה עובד עליי", מודה נוי. "כן האמנתי בעצמי, כן שמתי מטרות מול העיניים. אם זה בכמות משחקים, בישולים, שערים - ועמדתי בכולם. פחות מופתע מעצמי, יותר שמח שהצלחתי".
בשבוע שעבר דווח אפילו שנוי נמצא על הכוונת של הפועל חדרה מליגת העל, שמעוניינת לצרף קשר שתוקף ועושה משחק לעונה הבאה. "זה מחמיא מאוד", מתמוגג נוי. "זה החלום, השאיפה. רציתי לעשות עונה טובה בליגה הלאומית וישר לקפוץ לליגת העל. מאמין שאני שווה גם מקום בליגת העל. בכל מקרה, אלך למועדון שאראה שיהיה הכי נכון עבורי".

המודל: אינייסטה

הסיפור של נוי מפתיע למדי. הוא בא מבית דתי־לאומי. אמו, אפרת נוי, אף משמשת כיום כמנכ"לית הגרעין התורני בלוד. רק שמאז שהוא זוכר את עצמו, אהב כדורגל והוריו לרגע לא מנעו ממנו לחלום רחוק. "אבא שלי מספר שכילד היינו מוסרים אחד לשני פסים בדרך לבית הכנסת", צוחק נוי. "מגיל ארבע־חמש אני כבר בחוג כדורגל. בהתחלה קבוצת הצו פיוס של בני לוד, כי הם שיחקו בימי שישי או באמצע שבוע. בהמשך עברתי לקבוצת הילדים של הפועל חבל מודיעין, כיתה ה'-ו'".
כנער כבר חזר בשאלה ("נושא שאני פחות אוהב לדבר עליו") ועבר לשחק בבני לוד. עוד בגיל נוער, עלה לקבוצת הבוגרים ששיחקה בלאומית. "תשע הופעות בבוגרים כבר בעונה הראשונה שלי שם", משחזר נוי. "ואז אבו סובחי (הבעלים המנוח של בני לוד, ר.ו) הלך לעולמו והגיע בעלים חדש שפחות התחבר אליי. ביקשתי השאלה למכבי פתח תקוה, כי זה היה או לשחק בליגה הארצית לנוער או לעבור למועדון אחר. גם העונה הזו נעצרה בסוף על ידי הקורונה ועונה שעברה חזרתי לבני לוד בליגה א'".
עד כמה ההבדלים בין ליגה א' ללאומית תהומיים?
"מבחינה מקצועית, זה עולם אחר. יש בליגה א' מגרשים שהם ארגז חול עם קצת דשא והרבה אצטדיונים סינתטיים. בליגה הלאומית הכל יותר רציני, יש שידורים בטלוויזיה. ליגה יותר מסוקרת, יותר רצינית. ליגה א' הרבה יותר אגרסיבית וקשה".
מה לגבי מודל לחיקוי, היה אחד כזה?
"בארץ מעריך מאוד את ערן זהבי, יש בו משהו שאני מאוד מתחבר ומתלהב ממנו. הרעב, החוש לגולים, הטירוף. בעולם, כילד, אהבתי את אנדרס אינייסטה".
איך ההורים מתייחסים לתחביב שהפך כבר מזמן למקצוע?
"הם מלווים אותי מהרגע הראשון. אבא, למשל, מגיע איתי לכל אימון מגיל קטן. בהתחלה היה מסיע אותי ארבע פעמים בשבוע. עד היום אין משחק שהוא ואחי איל מפספסים".
מה לגבי מטרות לעתיד?
"להגיע לליגת העל ולשחק. להתברג בקבוצה שאני אופיע בה ולא אתייבש על הספסל".

עיר ללא קבוצה

נוי עד היום מתגורר בלוד ורואה את קבוצות הכדורגל של העיר מדשדשות. בני לוד, בה שיחק בשנה שעברה, נשרה העונה לליגה ב', למשל. "יש הרבה אנשים שרוצים לראות כדורגל בעיר ואת הקבוצות מגיעות לאחת הליגות המקצועניות", מספר נוי. "יש הרבה סיבות שזה פחות מתרומם או מצליח. לא יודע אם זה רק תקציבים, אבל בטח לא קשור לאצטדיון כי יש פה אחד נהדר. אגב, גם בליגה הלאומית הקבוצה לא הביאה הרבה קהל. הלוואי שזה יחזור והקבוצות פה יפרחו מחדש".
אתה רק בן 21, אבל קיבלת גב העונה באדומים אשדוד. לא דבר מובן מאליו.
"לשמחתי, לאורך כל שנותיי שיחקתי אצל מאמנים שקידמו את הצעירים. לא עניין אותם הגיל. מי שהגיע רעב, נתנו לו לשחק. מקווה שגם שנה הבאה יתנו לי את אותה הזדמנות".
"יש הרבה אנשים שרוצים לראות כדורגל בלוד, ואת הקבוצות מגיעות לאחת הליגות המקצועניות. יש הרבה סיבות שזה פחות מתרומם או מצליח. הלוואי שזה יחזור והקבוצות פה יפרחו מחדש"
עברתם העונה באשדוד חתיכת קשיים.
"זה לא סוד, היה לנו המון בלגן. הרבה בעיות. משכורות שלא שולמו בזמן, מאמן שעזב, בעיית מגרשים, לא היינו יכולים להחתים שחקנים בינואר. המון תקלות בדרך. ועדיין, יצרנו שם חבורה מאוד מגובשת של שחקנים. כל הדברים הרעים שקרו גיבשו אותנו. נבנתה קבוצה איכותית, עם שחקנים מאוד טובים, וזה עבד. הדבר שעמד לזכותנו תמיד זו האווירה הטובה, היינו כל הזמן ביחד".
אשדוד, בעונתה הראשונה אי פעם בליגה הלאומית, התברגה בפלייאוף העליון והפתיעה רבים. אבל מי שרשמה את הסנסציה הגדולה ביותר העונה היא בני ריינה, שעלתה שלוש ליגות בתוך שלוש שנים ובשנה הבאה תשחק בליגה הלאומית.
"האמת, הם הפתיעו", מודה נוי. "אף אחד לא ציפה שהם יסיימו במקום הראשון. כולם דיברו על בני יהודה וכפר סבא בקיץ, אפילו נס ציונה. הם היו פחות בדיבור. אחרי הפעם הראשונה שפגשנו אותם בליגה, אמרנו שיש פה קבוצה לא פראיירית. בסוף הסיבוב הראשון היו מקום שני ועם הזמן, הביאו שמות - שחקנים מוכרים בליגה – ודהרו קדימה".