קצת יותר מחודש לאחר הטלת האיסור על קיום פעילות ספורטיבית במסגרת קבוצתית, וחמישה ימים לאחר התחלת היציאה מהסגר השני, נציגות הספורט באיזור נמצאות עדיין בחוסר ודאות בנוגע לעתידן בעונת המשחקים הקרובה.
2 צפייה בגלריה
אולם במדיעין
אולם במדיעין
אולם במדיעין
(צילום פרטי)
הליגות הבכירות, בכלל ענפי הכדור, הוחרגו אמנם וכבר זכו להיתר חזרה, בעיקר בזכות הלחץ הכבד שהפעילו ראשי המינהלות השונות על מקבלי ההחלטות בממשלה, אבל בליגות הנמוכות ובמחלקות הנוער המצב נכון לעכשיו לא ברור ולא ידוע מתי הן יקבלו את האישור הרשמי לחדש את אימוניהן.
כדאי להזכיר, למי שהספיק לשכוח, שהליגות הנמוכות וליגות הילדים הופסקו עוד במהלך גל התחלואה הראשון, אי שם בחודש מרץ, ומאז הן מושבתות מפעילות במשך כשמונה חודשים.
עם הסרת ההגבלות הקודמת בחודש יולי, החלו מרבית הקבוצות את הכנותיהן לקראת עונת 2020/21. הן חזרו לשגרת אימונים רגילה, אלא שאז הגיע הסגר השני וקטע שוב את פעילותן.
בקבוצות הבוגרות מרבית השחקנים לא זוכים לקבל את שכרם מאחר שההסכמים שעליהם הם חתומים אמורים להיכנס לתוקפם רק עם פתיחת הליגות, פרט לבודדים שמחזיקים חוזה מעונה קודמת והוצאו לחל"ת על פי חוק. אחרים רשאים לחתום על דמי אבטלה.

"שום דבר לא יתמוטט"

בעוצמה מודיעין מנסים אמנם לשמור על קשר יומי עם מאות שחקני המחלקה, באמצעות פעילויות שונות ומגוונות ברשתות החברתיות, אבל ברור שהן לא באמת יכולות להוות תחליף לשגרת האימונים הקבועה באולמות הכדורסל.
2 צפייה בגלריה
חגי
חגי
חגי
(צילום: עוצמה מודיעין)
בעקבות ההגבלות והאיסור להתאמן מקפידים בעוצמה להעביר מדי יום, בדיוק כפי שעשו במהלך הסגר הראשון של הקורונה, אימונים והדרכות לשחקנים ולשחקניות המחלקה בעזרת אפליקציית זום. בשבועיים האחרונים הפעילות אף כללה הרצאות מיוחדות של הרכז הוותיק יוגב אוחיון (כיום שחקן הפועל חולון) ושל הגארד שון דוסון (כיום בחובנטוד בדאלונה הספרדית).
מאמן קבוצת הבוגרים של עוצמה והמנהל המקצועי של המועדון, אשר חגי, הפתיע השבוע כשאמר שהוא דווקא מבין את אמצעי הזהירות שנוקטים בהם מקבלי ההחלטות והדרגים המקצועיים ביציאה הנוכחית מהסגר. מבחינתו של חגי, עדיף שהשחקנים הצעירים יישארו בביתם לתקופה מסוימת נוספת, מאשר יהיו הידבקויות במסגרת הפעילות, שיביאו אחר כך להשבתה של קבוצות שלמות.
"אני שומע את כל אלה שאומרים שהספורט יתמוטט, אבל שום דבר לא יתמוטט והכל יחזור בסוף לקדמותו", מנסה להרגיע חגי. "יש מיליוני ספורטאים בעולם שלא משחקים שלושה וארבעה חודשים, אז מה, הענף שלהם מתמוטט? צריך להיות ריאליים ומציאותיים ולהבין את הסיטואציה. אנחנו לא שונים משאר האזרחים במדינה. אם עסקים סגורים, גם אנחנו לא יכולים להיות פעילים בתקופה הזאת".
לליגות הראשונות כן איפשרו לחזור להתאמן.
"איפשרו להן לחזור בהתניה של בידודים והנחיות מחמירות, בית־אימון, אימון־בית, דבר שאי־אפשר לעשות כמובן עם שחקני הליגות הנמוכות ושחקני מחלקות הנוער. אני לא דוקטור ואני לא מומחה ברפואה, אבל כולם רואים מה קורה ביום־יום. עדיין יש תחלואה ואנשים מתים, כך שאי־אפשר ביום בהיר אחד להחזיר את כולם לפעילות, כאילו הכל חזר להיות בסדר. אני לגמרי בעד ההגבלות ואמצעי הזהירות. אנחנו כולה עוסקים בספורט, הבריאות חשובה יותר מכל דבר אחר".
ומה אתה אומר לכל אלה שזועקים "תחזירו גם אותנו לפעילות באופן מיידי"?
"כולנו רוצים מאוד לחזור לעבוד ולהתפרנס, אבל החבר'ה הצעירים פחות מקפידים ופחות מבינים את המשמעות של המחלה. היא אמנם פוגעת בהם פחות, אבל ברגע שהם נדבקים, הם מדביקים את האוכלוסייה הבוגרת יותר ואין לזה סוף. לא יקרה כלום אם נחכה עוד כמה שבועות, כדי שנוכל לחזור להתאמן עם פחות לחץ ודאגות. בואו לא נעשה צחוק מזה".
עד כמה הנזק המקצועי הוא גדול מבחינת הספורטאים?
"אחרי הסגר הקודם חזרנו לפעילות ב־16 באוגוסט, עם 29 קבוצות ליגה ונציגות בליגות הבכירות בכל שכבת גיל, וכמובן שלא לקחנו בחשבון שכעבור חודש בדיוק, האימונים יעצרו שוב. הסגר פוגע כמובן בכושר הגופני של השחקנים, אבל הפגיעה החמורה יותר, מבחינתי, היא בקבוצתיות ובחיבור בין השחקנים בקבוצה ובין השחקנים למאמן. בנינו תוכנית אימון חלופית באמצעות זום, וכמות גדולה מאוד של שחקנים משתתפים בה. הם מפעילים את עצמם, מתאמנים בתוכנית קבוצתית ותוכנית אישית, אבל זה לא דומה לשגרת האימונים הרגילה שלנו".
ועל אף הקשיים, אתם מנסים לשמור על קשר עם שחקני המחלקה בכל דרך אפשרית.
"הכנו תוכנית אימונים מקיפה, עם מאמנים בכירים, כולל גם עבודה פיזית וגם עבודה מנטלית, ואנחנו כל הזמן חושבים איך להפעיל את השחקנים ולשמר את היכולות שלהם. חשוב לנו מאוד לשמור על קשר הדוק עם כל השחקנים, ואנחנו מציעים להם גם הרצאות העשרה כמו המפגשים והשיח עם יוגב אוחיון ועם שון דוסון. כמובן שהזום לא יכול להחליף את הקשר האישי, ואנחנו מקפידים שכל מאמן ומאמנת יקיימו תקשורת רציפה עם השחקנים והשחקניות".
בשלב הזה לא ברור מתי יאפשרו לשחקנים הצעירים לשוב לשגרה.
"כולנו מתגעגעים למגרשים ולמשחקים וחוסר הוודאות הוא לא פשוט. אמנם אנחנו לא יודעים מתי נחזור לפעילות, אבל התוכנית שבנינו מבטיחה שכשנחזור, יהיה סוג של המשכיות. כרגע, לפי תוכנית היציאה מהסגר שהממשלה פרסמה, מועדוני הכושר יוכלו להיפתח מחדש ב־15 בנובמבר, אז אני מעריך שאם זה אכן יקרה, יאפשרו גם לנו לחזור לאימונים. העיקר שנחזור ויהיה לנו קשר ישיר עם השחקנים והשחקניות שלנו".
ואתה מאמין שאפשר יהיה לקיים את העונה הזאת כסדרה?
"קשה לי להאמין. לפי דעתי אין סיכוי שיתחיל משהו לפני דצמבר, ואז זה אומר שפספסנו כבר כמעט חודשיים מהעונה הזאת. אסור לשכוח שעוד לא נכנסנו לחודשי החורף ואף אחד לא יודע מה יהיה מצב התחלואה בתקופה הזאת. יש לנו במחלקה גם מאמנים שהם כבר לא 'ילדים', ואנחנו צריכים לשמור עליהם. תראה מה קורה ביורוליג, ותחשוב ששם עוד שומרים ומקפידים לערוך בדיקות על בסיס שבועי. זה לא משהו שאפשר לעשות בליגות הנמוכות שהן חובבניות ובליגות הנוער. תעשה משחק ו'בום', ההוא חולה וההוא חולה, וכולם ייאלצו להיכנס לבידוד. כמנהל מחלקה אני אומר לך שזה ממש מורכב. האיגוד כבר הודיע שהעונה לא יהיו ירידות בליגות הנוער והילדים השונות, ככה שאין שום לחץ על אף אחד".
למעשה תצטרכו להתחיל את כל ההכנה מחדש.
"להערכתי החזרה לפעילות תהיה בתהליך הדרגתי, כפי שהיה בפעם הקודמת. נתחיל בקפסולות, בלי מגע, ולאט־לאט נחזור לכדורסל, כמו באימונים של טרום העונה".
חגי ביקש לסיים את דבריו במילה טובה למנהל הכללי של המועדון, שמעון סלל רוה רודריגז: "לכל אורך הסגר הזה, המועדון מקפיד לשמור, פרט על השחקנים, גם על המאמנים שלנו, ועושה כל מאמץ כדי להקל עליהם מהבחינה הכלכלית. אני יודע שלא הרבה מועדונים עשו את זה, ועל זה מגיעה לשמעון מלוא ההערכה".