לאחרונה פרסם בנק ישראל כי שוק המשכנתאות הגיע לרמה השנייה בגובהה בעשור האחרון. לפי הפרסומים, הזוגות הצעירים הם שמבצעים את מרבית העסקאות בשוק הנדל"ן ובשוק המשכנתאות.
מנכ"ל ומנהל השיווק בחברת 'איתנים סיטי', רועי צ'יפרוט, החבר בהתאחדות יועצי המשכנתאות, מדווח שגם במודיעין גדלה כמות המשכנתאות שנלקחו. עם זאת, יש לו הסתייגות: "יש תושבי מודיעין שרוכשים דירות להשקעה מחוץ למודיעין, אבל לוקחים את המשכנתא בעיר, ולעומת זאת, יש תושבים שקונים דירה בעיר, אבל את המשכנתא הם לוקחים בבנקים מחוץ לעיר, כך שהנתון לגבי מספר המשכנתאות שניתנו בבנקים ובבנקים למשכנתאות בעיר לא בהכרח משקף באופן מדויק את המציאות".
1 צפייה בגלריה
גידול של 11 אחוז. בנייה במודיעין
גידול של 11 אחוז. בנייה במודיעין
גידול של 11 אחוז. בנייה במודיעין
צ'יפרוט מציין עוד, שהגידול במספר המשכנתאות נכון למקומות שבהם יש בנייה, כמו חריש וראש העין. הוא מזכיר שרק לאחרונה אושרו עוד 43 אלף יחידות דיור במודיעין, כך שגם כאן הבנייה נמשכת, גם אם מדובר בתוכנית ארוכת טווח שתתפרס על פני שני העשורים הקרובים. לצערו, הוא אינו צופה ירידה במחירי הנדל"ן במודיעין.
ומיהם נוטלי המשכנתאות במודיעין? "היום זוגות צעירים כבר לא יכולים להרשות לעצמם לקנות דירה במודיעין", אומר צ'יפרוט, "היום מגיעים אלינו למשרד זוגות מבוססים – משפרי דיור מתוך מודיעין".
עוד מנתוני בנק ישראל: בחודש יולי 2019 נלקחו משכנתאות בהיקף של 6.7 מיליארד שקל – גידול בשיעור של 11 אחוז בהשוואה לחודש יוני 2019, וגידול בשיעור של 14 אחוז בהשוואה לחודש יולי 2018.
עוד דווח כי בנק ישראל צופה שקצב לקיחת משכנתאות של הזוגות הצעירים ימשיך ויתגבר.
לפי הנתונים, שוק המשכנתאות חווה עד עתה שנתיים של האטה, שנמשכה מסוף 2016 ועד סוף 2018, והיקף לקיחת המשכנתאות בתקופה זו ירד מתחת לחמישה מיליארד שקל.
את הגידול שחל כעת מייחסים להתפתחויות בשוק הדיור ובגידול ברכישת דירות ראשונות ודירות חדשות. הצפי הוא ששנת 2019 תהיה שנה מצוינת עבור הבנקים למשכנתאות.