יותר מ-10,000 רוכשי דירות התבשרו על זכייתם בהגרלה במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" של משרד השיכון והבינוי.
5 צפייה בגלריה
דירות חדשות התווספו לעיר
דירות חדשות התווספו לעיר
דירות חדשות התווספו לעיר
(צילום המחשה: שאטרסטוק)
מדובר בבשורה של ממש לזוכים ובהנחות ענק על דירות חדשות הנעות בין מאות אלפי שקלים ליותר ממיליון שקלים - פערים שיילכו ויגדלו ככל הנראה בחודשים הקרובים לאור הצפי להמשך העלייה במחירי הדירות.
קראו גם:
אולם לצד הבשורה הטובה הטמונה בזכייה, רוכשי הדירות העתידיים צריכים להיערך נכון מבחינה פיננסית לעסקה העתידית, והיזמים צריכים להיערך למתן שירות ללקוחות החדשים שלהם.
5 צפייה בגלריה
מאור אוחנה
מאור אוחנה
מאור אוחנה
( צילום: אדיר אסרף)
מאור אוחנה, מנכ"ל "דרכנו", רשת לייעוץ משכנתאות, מציין שלמרות שברוב הפרויקטים מדובר בתקופה ארוכה עד לבחירת הדירה והחתימה על ההסכם, הזוכים צריכים להיערך פיננסית כבר היום.
ההמלצה היא: אל תמתינו לשלב בחירת הדירה כדי להתחיל לחפש את מקורות המימון. בדקו כבר היום מהו הסכום העומד לרשותכם.
איך עושים את זה?
הון עצמי
בדקו מהו ההון העצמי העומד לרשותכם. המימון במסגרת תוכנית "דירה בהנחה" יכול להגיע עד 90% מעלות הנכס לדירות שמחירן עד 1.8 מיליון שקל.
בדירות שמחירן גבוה מ-1.8 מיליון שקל, אחוז המימון לא יעלה על 75% מערך הנכס. העלות של ההלוואה גבוהה מאוד, בעיקר בסביבה של עליית ריבית הפריים ועליית מדד המחירים לצרכן.
לכן כדאי לנצל את תקופת ההמתנה להגדלת ההון העצמי ובחינת המקורות הכספיים שבעזרתם ניתן להגדילו\ כמו קרנות השתלמות.
5 צפייה בגלריה
יריד דירות וירטואלי
יריד דירות וירטואלי
בדקו מבעוד מועד את ההון העצמי ונסו להגדיל אותו
(צילום: shutterstock)
ההחזר החודשי
בחנו מראש מה ההחזר החודשי שבו תוכלו לעמוד במהלך שנות ההחזר. חשוב מאוד לא לנצל את הסכום המקסימלי ולקחת בחשבון את הגידול הצפוי בהחזרים החודשיים ואת העלויות הנלוות כמו
ביטוח המשכנתא, עלות שמאי, פתיחת תיק, הצמדה למדד תשומות הבנייה ועוד.
המחיר הסופי
לאחר שמקורות ההון העצמי ויכולת ההחזר ידועים, ניתן לקבוע מה המחיר הסופי של הדירה שאותה תוכלו לרכוש במסגרת ההגרלה.
יש לזכור שהמחיר למ"ר אינו סופי ויש להוסיף לו את עלות המרפסת, המחסן והחניה.
זכאות למשכנתא
מומלץ לעשות בדיקה ראשונית עם יועץ משכנתאות חיצוני, שלא דרך הבנק, כדי לבחון האם יש מגבלות בקבלת משכנתא, כמו דירוג אשראי נמוך, או סיבות נוספות שיכולות לייקר אותה או לגרום לסירוב.
לא רק הבנק
זכרו: לצד הבנקים יש היום גם גופים חוץ בנקאיים רבים מהם ניתן לקבל משכנתאות לצורך הרכישה.
לבחור בהתאם
להגרלה מומלץ לבוא עם הידע המוקדם לגבי העלות הסופית והמקסימלית שבה תוכלו לעמוד – ובהתאם לכך לבחור את הדירה. זה יאפשר לזוכים להתמודד על הדירות שנמצאות בגבול היכולת הכלכלית שלהם ולא לבחור בדירות שאותן לא יוכלו לממן.
5 צפייה בגלריה
במרבית הפרויקטים מצפה המתנה ארוכה למימוש הזכייה
במרבית הפרויקטים מצפה המתנה ארוכה למימוש הזכייה
במרבית הפרויקטים מצפה המתנה ארוכה למימוש הזכייה
(צילום: הרצל יוסף)
הגודל קובע
עדיף לרכוש דירה קטנה מהמתוכנן מאשר לזכות בדירה גדולה שאותה לא ניתן יהיה לממן. בשנים האחרונות זוגות רבים שזכו בדירות לא הצליחו לממן אותן בשל היערכות לא נכונה - ונאלצו לוותר על הזכייה.
סבלנות זה שם המשחק
לדברי אוהד אסרף, הבעלים של קבוצת ארי מגורים המתמחה בשיווק פרויקטי נדל"ן, מציין שהדבר הראשון שצריכים הזוכים לקחת בחשבון הוא שבמרבית הפרויקטים מצפה להם המתנה ארוכה למימוש הזכייה.
בפרויקטים שבהם אין עדיין היתר בנייה (מרבית הפרויקטים שנכנסו להגרלה) הם עדיין לא יודעים איזה דירות יוצעו למכירה במסגרת הפרויקט ומה יהיה מחירן.
5 צפייה בגלריה
אוהד אסרף
אוהד אסרף
אוהד אסרף
( צילום: אדיר אסרף)
השאלות והתשובות
היזמים מבחינתם נכנסים גם הם לתקופה של חוסר ודאות. מרגע הודעת הזכייה, הזוכים בהגרלה הופכים ללקוחות החברה לכל דבר, הם יפנו לחברה בשאלות ובדרישה לקבלת מידע, כאשר ליזמים לא תהיינה תשובות עד לקבלת ההיתר. הסיכון הוא שטיפול לא נכון בפניות הזוכים עלול להפוך אותם ללקוחות לא מרוצים הרבה לפני החתימה על העסקה.
ליזמים ממליץ אסרף להקים מערכת שירות תומכת לזוכים שתוציא להם עדכונים שוטפים ותאפשר להם מענה מהיר ואדיב גם במקרה שאין חדשות של ממש. ככל שהשירות לזוכים יהיה אדיב ושקוף יותר כך ניתן יהיה להפוך את תקופת ההמתנה לנוחה יותר לכל הצדדים ואת הזוכים ללקוחות מרוצים וממליצים.
לדבריו, לאור הצפי להמשך העלייה במחירי הדירות, העסקאות הופכות לכדאיות יותר מיום ליום.
כך, לדוגמא, מבדיקה שערכה החברה עולה כי כיום הזוכים באור יהודה מקבלים הנחה משוערת של כ- 1.4 מיליון שקל במחיר הדירה, בראשון לציון ההנחה המשוערת מגיעה לכ-913,000 שקל ואילו בבאר שבע מי שיזכה בצמוד קרקע יזכה להנחה משוערת של כמיליון שקלים.
יש לזכור כי הזוכים אינם יכולים לממש את הדירות שלהם באופן מיידי והם צריכים להמתין שבע שנים ממועד ההגרלה או חמש שנים מקבלת הדירה עד למימוש.
עם זאת, במקרים רבים הדירות יוצאות לשוק השכירות, כאשר הזוכים משכירים את הדירה בה זכו ושוכרים במקביל דירה אחרת ובכך למעשה הופכים את הזכייה להשקעה משתלמת ביותר.