האם חברי מועצת העירייה של מודיעין זמינים לפניותיכם? במלאת שנה לכינון מועצת העירייה הנוכחית יצאנו לבדוק את מידת הזמינות והנכונות של חברי המועצה לענות לפנייה של תושבים בעניין בעיה המציקה להם. לשם כך שלחנו מייל פיקטיבי מ"תושבת" אנונימית, שבו פירטה את הסבל הנגרם לתושבים בגלל האבק הרב בשכונת אבני חן ‑ תוצאה מהבנייה בשכונת מורשת הסמוכה. מדובר בבעיה אמיתית וחמורה המטרידה רבים מתושבי שכונת אבני חן בימים אלה.
תוצאות המבדק הן די מעודדות: במועצה יש 19 חברים. בשל בעיות טכניות המייל האנונימי נשלח ל־17 מהם. מתוך 17 חברי מועצה להם נשלח המייל, 12 ענו לו במהירות ועשו זאת בצורה מכובדת ועם הרבה נכונות לעזור ולסייע, מה שכנראה הופך את המועצה הנוכחית לידידותית וזמינה מאוד לתושבים.
יש לציין כי כל חברי המועצה פועלים בה בהתנדבות מלאה (למעט סגני ראש העירייה, אילן בן סעדון, ומויש לוי).
"מפגע אבק"
במייל שנשלח אל חברי המועצה פירטה כאמור ה"תושבת" את מצוקתה הנגרמת מהאבק הרב בשכונת אבני חן. במכתב נכתב בין היתר: "אני מתגוררת בשכונת אבני חן ומזה כמה חודשים ישנן עבודות מסיביות להקמת שכונת מורשת ממש מעבר לכביש. לצורך ביצוע העבודות מבוצעת גריסה מסיבית של סלעים ועבודות קידוח שגורמים למפגע אבק מטורף בשכונה כולה, ובמיוחד בשלושה בתי ספר ובארבעה גני ילדים שנמצאים בקו ראשון מול עבודות הבנייה, שבהם לומדים כ־2,000 תלמידים ובהם גם ילדיי. עוד לפני פתיחת השנה פנו הנהגות ההורים לעיריית מודיעין בבקשה שיינקטו צעדים לצמצום המפגע והפגיעה בבריאות ילדינו. כשבוע לאחר פתיחת שנת הלימודים יזמו הנהגות ההורים פגישה בעירייה וממנה יצאו עם כמה סיכומים. לצערנו, רק חלקם הקטן התבצע, ובפועל ילדינו עדיין לומדים בתוך ענני אבק. בשבוע שעבר לא פחות מ־50 הורים התלוננו שהילדים שלהם פיתחו תופעות של שיעול יבש, קוצר נשימה, כאבי גרון, דלקות עיניים, ועוד... חשוב לי להדגיש כי לא מדובר באבק רגיל שנובע מבנייה, מדובר באבק בכמויות בלתי רגילות. אני חייבת לציין שאני מודעת לכך שהעירייה עושה פעולות ומנסה לפתור את הבעיה, אולם לדעתנו זה עדיין לא מספיק כי ילדינו עדיין ממשיכים לסבול מזיהום האבק. אשמח מאוד אם תיקח/י את הדברים לתשומת לבך ותנסי/ה לפעול לעורר את המודעות לבעיה החמורה ממנה אנחנו סובלים".
4 צפייה בגלריה
עדי מן | צילום: שי שרון
עדי מן | צילום: שי שרון
עדי מן | צילום: שי שרון
הכי זריזה: עדי מן
המייל נשלח לראשונה לכל חברי המועצה ביום חמישי, 26 בספטמבר. הראשונה לענות היתה חברת המועצה עדי מן, כחצי שעה לאחר שליחת המייל. היא פירטה כי היא נמצאת בקשר עם גורמים בעירייה כדי לנסות לסייע.
"תודה על הפנייה", כתבה מן, "אני בקשר עם נאוה אילון בנושא זה וגם פניתי לגורמים הרלוונטיים בעירייה כדי להבין מה בדיוק קורה ומה נעשה. אמשיך לעקוב ולנסות לפעול על מנת לטפל בנושא במהירות האפשרית".
השני לענות היה חבר המועצה ברוך בוחניק, שפירט את הפעולות שנקט כדי לסייע: "טיפלתי בנושא כאשר היפנו את תשומת לבי", ציין בוחניק, "ואף שוחחתי על כך הן עם ראש העירייה והמשנה למנכ"ל והן עם מנהלי הגורמים הרלוונטים (חכ"ל, שפ"ע, אכיפה). כמו כן, הגעתי למקום מספר פעמים ופעלתי להזזת המגרסה. העירייה אכן משתדלת והבעיה היא שאנחנו נמצאים במדינה מדברית, חוצבים בגיר, כך שהתהליך מאוד מאוד מורכב. כפי שציינתי, במורכבות והצורך לבניית שכונה 'יש מאין', חשוב שתהיה אכיפה משמעותית כדי להבטיח שאכן רמת הזיהום תהיה מזערית אם בכלל. במידה שאת חושבת שאפשר לבחון דרכים אחרות שטרם נבחנו, אשמח לשמוע. מצרף את מספר הטלפון שלי. בברכה, ברוך בוחניק חבר מועצת העיר".
4 צפייה בגלריה
ברוך בוחניק | צילום: רונן כרם
ברוך בוחניק | צילום: רונן כרם
ברוך בוחניק | צילום: רונן כרם
במייל נוסף מציין בוחניק: "אני עובר במקום כל יום בבוקר ובצהריים וראיתי משאית מים שמרטיבה. עדיין, חייבים לוודא ברמה המקצועית שאכן כך מתבצע כל יום ויום לפי ההגדרות וההנחיות שניתנו".
השלישי לענות, אחרי כשעה וחצי ממועד שליחת המייל, היה ראש העירייה, שמלשכתו ענו תשובה מפורטת לה צורף מכתב המפרט את הפעולות שנעשו: "פנייתך אל ראש העירייה התקבלה והועברה לעיונו", נכתב בתשובה, "ראש העירייה מכיר היטב את הנושא וער לתלונות התושבים בשכונת אבני חן. בהתאם לכך הוא הינחה את הגורמים המקצועיים בעירייה לבצע פעולות בתחומים שונים על מנת להקל ולצמצם את האבק כתוצאה מהעבודות בשכונת מורשת. אעביר לך מכתב שנשלח השבוע להנהגות ההורים בבתי הספר הממצה את עיקרי הפעולות שנעשות".
4 צפייה בגלריה
עמיעד טאוב | צילום: פרטי
עמיעד טאוב | צילום: פרטי
עמיעד טאוב | צילום: פרטי
הרביעי להגיב עוד באותו היום היה חבר המועצה עמיעד טאוב. "מבין לחלוטין את המצוקה וער למה שנעשה בעניין", השיב טאוב, "אנסה לקדם את המענים".
אחריו באותו היום הגיב חבר המועצה אבי אלבז, שענה בשם שני חברי הסיעה הנוספים של 'מודיעין חופשית' – גילעד ביהרי ואיתי אלמוג־בר. תגובתם היתה ארוכה ומפורטת תוך הבטחה להעלות את הנושא בישיבת מועצת העירייה הקרובה. "במהלך העשור האחרון", כתב אלבז, "וכחבר מועצה בקדנציה הקודמת, פעלתי באינטסיביות בעניין זיהום האוויר בעיר מודיעין, מכבים־רעות... גם אני וגם חבריי בסיעת 'מודיעין חופשית' מכירים ומודעים לנושא זיהום האוויר מהשכונות החדשות, ואף שוחחנו פעמים אחדות בנושא. אחד מחברי הסיעה הוא אבא לילדים קטנים, מתגורר באבני חן, ומכיר את הנושא באופן אישי. בישיבת מועצת העירייה שתתקיים בתחילת אוקטובר, נבקש מראש העירייה להתייחס לנושא, ולוודא שהעירייה תפעיל את כל האמצעים האפשריים כדי לצמצם למינימום את זיהום האוויר מהשכונות החדשות שבהקמה".
4 צפייה בגלריה
אבי אלבז | צילום: חורחה נובומינסקי
אבי אלבז | צילום: חורחה נובומינסקי
אבי אלבז | צילום: חורחה נובומינסקי
הזדמנות שנייה
כמעט שבוע לאחר מכן, ביום רביעי, 2 באוקטובר, המייל נשלח בפעם השנייה לכל מי שלא ענה. בסיבוב הזה ענו ארבעה חברי מועצה נוספים.
הראשון להגיב בסבב הזה היה חבר המועצה גבי אדרי, שהבטיח לנסות לסייע. "קראתי את מכתבך", הוא כתב, "למי פניתם בעירייה? מה היתה תשובתו? העבירי אליי בבקשה פרטים מדויקים ואשמח לסייע. היום מתקיימת ישיבת מועצת עירייה אליה מגיע גם מהנדס העירייה, אבדוק סטטוס מולו".
אדרי המשיך ועדכן במייל נוסף על הפעולות שנעשו: "בשיחה שקיימתי עם חיים בלאיש, מנהל אגף שפע שאחראי על הנושא, עולה כי נסגרה היום הכניסה ויציאת משאיות ליד בתי הספר, נפתחו שתי כניסות חדשות (שלא אמורות להיות מטרד), מתבצע כל יום טיאוט על ידי רכב הטיאוט של העירייה בדגש על כל יום. ישנה הרטבה מאסיבית של השטחים המעלים אבק. בדקתי גם את נושא התלונות - התלונות ירדו דרסטית. ראש העירייה כינס את כל בעלי התפקידים במקום לבחינה מדוקדקת של הנושא כשהמטרה הורדת כמות האבק. בעוד כשבועיים יגיעו הנתונים מתוך תחנת הניטור, ייבחנו, ינותחו ויסיקו מהם מסקנות. אני בע"ה אגיע לראות את המקום מקרוב ולעמוד על דיוק הנתונים שנמסרו לי. נעמוד בקשר".
השנייה להגיב באותו היום היתה חברת המועצה הילה בן אליעזר, מחזיקת תיק איכות סביבה, שציינה כי היא מעורבת בנסיונות לסייע. "ראשית אני בהחלט מעריכה את הכנות של פנייתך ואת דאגתך", כתבה בן אליעזר, "הדברים מטופלים ואני מעורבת בעצמי בדברים. אשמח לקבלת שמך ומספר הטלפון שלך כדי לשוחח איתך, לשמוע אותך ולעדכן אותך. אם בכל זאת תרצה/תרצי לקבל תשובות ספציפיות ולעמוד איתי בקשר, בשמחה".
לאחר מכן, באותו היום ענה חבר המועצה שחר מי און. "קשה לי להתייחס לאימייל בעילום שם", ענה מי און. "לגופו של עניין, אנסה הערב לשאול איפה הדברים עומדים. מעבר לכך אחריות בנושא היא של מחזיקת תיק איכות הסביבה הילה בן אליעזר ומחזיק תיק הבריאות אילן בן סעדון, ובאופן ישיר ראש העירייה, חיים ביבס. אם כל אלה לא מסוגלים לטפל ולספק תשובות אז יש לכולנו בעיה".
יותר מאוחר ענה חבר המועצה שמעון גואטה. "תושבת יקרה שלום", כתב גואטה, "פנייתך התקבלה. אני מודע לכך שהנושא חשוב ביותר. כמו כן הנושא נמצא בטיפול הרשות מול הגורמים המטפלים. אבקש סטאטוס טיפול. מאחל לך שנה טובה".
אחרון להשיב באותו היום היה סגן ראש העירייה, אילן בן סעדון, שפירט מה נעשה עד כה לטיפול בבעיה.
"תושבת יקרה", כתב בן סעדון, "מודה לך על פנייתך. ובעיקר מודה לך על האיכפתיות שהנך מגלה לטובת איכות חייהם של תושבי העיר שבחרו לגור כאן. כחבר בהנהלת העירייה, אני יכול להעיד כי בשיחות המתקיימות בפורום ראש העירייה, העניין נידון בכובד ראש תוך כדי הקפדה על מתן הסבר מדויק כיצד אגף ההנדסה מטפל בכך בכל הנוגע לטיפול בפיקוח על הבנייה והוצאת צווי הפסקת עבודה. גם אגף שפ"ע התבקש להציג כיצד הוא פועל על מנת לצמצם את רמת האבק כפי שאת מציינת. חשוב לציין שראש העירייה לא הסתפק בכך וביקש מכל הצוות להגיע למקום על מנת להכיר את הבעיה מהשטח, כפי שאני מאמין. ללמוד מסיורים בשטח, רק כך אתה יכול להבין את האתגרים שילדינו מתמודדים עימם. תהיה הקפדה שהחברות הבונות ישתמשו במים על מנת לצמצם ככל שניתן את ענני האבק. חשוב לי לציין שלא נוכל למנוע לחלוטין את האבק, אבל בהחלט אפשר לצמצם ולהפחית. תרגישי חופשי לפנות אליי בכל זמן ועת (ציון מספר טלפון ‑ ר"ב), תהל מנהלת לשכתי תשמח לתאם פגישה ואולי ללמוד דברים נוספים שטרם נחשפנו אליהם".
יומיים לאחר מכן, במייל נוסף, ציין חבר המועצה אבי אלבז כי לפני ישיבת מועצת העירייה פנה אל ראש העירייה וביקש שבישיבת המועצה, הוא יתייחס במפורט לבעיה. "ראש העירייה התייחס בישיבה לזיהום האבק ואמר שהעירייה משקיעה מאמצים רבים לצמצום מפגעי האבק", ציין אלבז.
לא השיבו
חבר המועצה עמיחי זליג לא הגיב למייל, לטענתו משום שאינו נוהג להגיב למי שפונים מבלי להזדהות: "אני בדרך כלל זמין ומשתדל לענות לכל מי שפונה אלי, אך לא אענה למי שפונה בעילום שם. מה עוד שנושא זה הוא קונצנזוס ואין שום סיבה לא להזדהות, אז חשדתי שמדובר במוקש. כנראה שצדקתי. לעניין עצמו, בתור תושב השכונה אני מכיר מקרוב את הנושא ואף חבר בפורום התושבים שלקחו על עצמם להוביל לפתרון הבעיה. מקווה שהפעולות שכבר נעשו ואלה שייעשו בעתיד יצמצמו את הנזקים".
גם סגן ראש העירייה מויש לוי, שלא הגיב לפנייה, סיפק סיבה דומה: "קיבלתי מספר לא קטן של פניות מתושבים שהזדהו באופן מלא בנושא האבק בשכונת אבני חן ועניתי להן. עם זאת, אינני נוהג לענות למיילים אנונימיים, במיוחד כאשר הנושא הזה גם טופל על ידי כל גורמי העירייה מול הנציגים שהובילו את המאבק מתוך הנהגות ההורים של בתי הספר. לסיום אומר שאני מקבל עשרות פניות בשבוע, לפעמים מאות. אני עושה כמיטב יכולתי לענות לכולם, אך מבחינתי אני רוצה לדעת מי התושבים להם אני עונה, גם לצורך ביסוס הטענות וגם לצורך המשך המעקב והטיפול אם יש צורך בכך".
חבר המועצה אלעד שמעונוביץ שוהה בחו"ל ולכן לא הגיב: "אני נמצא בחו"ל. יצאתי לחופשה ביום רביעי 25.9 ואני חוזר בסוכות, לכן אני לא מחובר למיילים במשרד".
חבר המועצה שלמה פסי מסר בתגובה: "אני עונה לך לאחר המועד שקבעת וזאת מתוך החלטה שלי. ואם מישהו אנונימי שולח את אותה הפנייה לכל חברי המועצה אז מה הציפייה? להתכתבויות או למעשים? הנושא הובן והטיפול בסוגייה התבצע עם הנוגעים בעירייה. והעובדות הן שהמציאות בשטח השתנתה. העניין זוכה לטיפול ברמות הבכירות ביותר בעירייה בניהולו האישי של ראש העירייה. מי שגם הגיע לישיבה האחרונה של מועצת העירייה יכול היה לשמוע התייחסות מפורשת. בשורה התחתונה שכונה נמצאת בבנייה, זאת עובדה. אי אפשר להימנע מרמה מסוימת של אבק, וכל מי שיגיד אחרת אז זה לא רציני. ניתן, צריך וגם נעשה הרבה מאוד, והשינוי בשטח קיים ומורגש. מתקיים מעקב יומיומי על הקבלנים, נפתחה דרך גישה נוספת למשאיות, הקשב בעירייה קיים, אבל גם האמא האנונימית צריכה להפנים שאי נוחות ברמה מסוימת היא בלתי נמנעת" .
חברת המועצה נגה כץ־רפפורט לא מסרה את תגובתה עד מועד סגירת הגיליון.