המלחמה המתמשכת בעזה גרמה למצוקה קשה בקרב חקלאים רבים, לא רק ביישובי הדרום, אלא גם לבעלי משקים חקלאיים באיזור השפלה, בעיקר בעשרות המושבים הסמוכים למודיעין, רמלה, לוד ורחובות. הפגיעה הקשה בעשרות פועלים תאילנדים שעבדו במשך שנים ביישובי עוטף עזה, הביאה לעזיבה המונית של פועלים שעבדו בישראל, שנעזרו בממשלת תאילנד, שהעמידה לרשותם מטוסים כדי להחזירם למולדתם.
1 צפייה בגלריה
חניכי הצופים קוטפים במשק כהן במשמר איילון
חניכי הצופים קוטפים במשק כהן במשמר איילון
חניכי הצופים קוטפים במשק כהן במשמר איילון
(צילום: פרטי)
המחסור החמור בפועלים משפיע בימים אלה לא רק על הטיפול בגידולי שדה בקיבוצים, אלא גם במשקים קטנים יחסית, שבימי שגרה מעסיקים פועלים בודדים, וכעת נותרו ללא ידיים עובדות.
בעוד עבור תושבי העוטף והדרום מבוצעות פעולות יומיומיות של התנדבות אזרחים בקטיף, שתילה או מסיק, נאבקים תושבי המועצות האזוריות חבל מודיעין וגזר לשמור על גידולי השדה שיש לקטוף בימים אלה בטרם ירקבו.
"זו מכה קשה מאוד, קשה להבין מה עובר עלינו", אומר אוהד חבלין, בעל משק חקלאי באחד מיישובי המועצה האזורית חבל מודיעין. "לנו למשל יש קטיף רימונים שחייב להתבצע עכשיו, ובהיעדר פועלים תאילנדים, אנחנו נאבקים ממש כדי לשרוד ולהספיק לקטוף את התוצרת".

קראו גם:

"אצלנו נשאר פועל אחד מתוך חמישה שהיו, והידיים של החברים שלו, שחזרו בלחץ המשפחות שלהם לתאילנד, חסרות ממש".
ברחבי מודיעין הוקמו קבוצות שונות שמטרתן לגייס עובדים, ולא רק למספר שעות, ולסייע לבעלי המשקים החקלאיים. אוהד נהוראי, צעיר תושב העיר שבשבוע שעבר השתתף בקטיף פומלות באחד מיישובי חבל מודיעין: "בעל המשק הודה לנו מאוד וזה היה מאוד מרגש, ובאמת, כמה שעות של עבודה יכולות לעשות עבור החקלאים האלה את ההבדל".
במועצה האזורית גזר הוקם חמ"ל מיוחד לסיוע לחקלאים הרבים ברחבי המועצה, ומי שמעוניינים להתנדב בעזרה לחקלאים יכולים לקבל פרטים באתר המועצה או בטלפון שמספרו: 08־9274001.
במהלך השבוע שעבר התקבלו עשרות פניות מתושבי המועצה ותושבי יישובים שכנים לסיוע, ואכן, מספר קבוצות של מתנדבים, צעירים ומבוגרים, קיבלו "סידור עבודה" של כמה שעות בחלק ממשקי המועצה שפנו להנהלת המועצה בבקשת סיוע דחופה.
מי שנתנו יד לאחד מחקלאי האיזור, בעליו של משק כהן במושב משמר איילון, היו עשרות חברי השכבה הבוגרת של שבט הצופים להב בבית חשמונאי.
"הגענו למשק וקטפנו מלפפונים וגם תאנים, וזה פשוט היה נפלא", אומר תומר אבירם, נער שלקח חלק ביום ההתנדבות. "כמה שעות של עזרה שנותנות המון נשימה ושמחה בלב לחקלאים, וזו גם לא עבודה קשה בכלל, שווה ממש, ממליץ לכל בתי הספר לעשות את זה".