חודשיים לאחר שבית המשפט קבע כי יש לסגור את הכביש המחבר בין מודיעין למשמר איילון בגלל פגיעה בערכי הטבע מתברר כי יש תושבים שרואים בפסיקה זו המלצה בלבד. כלי רכב ממשיכים לנסוע בדרך, על אף שהוצבה מצלמה באזור וחלק מהנהגים נקנסו.
קראו גם:
מתברר כי אל מול פעילי סביבה רבים ששמחו על ההחלטה, קיים ציבור לא מבוטל של תושבים שהדרך הזו משמעותית עבורם ומקצרת להם את הזמן. אלה החליטו בימים האחרונים לפתוח עצומה הקוראת למנוע את סגירת הכביש וקוראים לתושבים לחתום עליה במטרה להגיע עם כמה שיותר חתימות לבית המשפט ולהבהיר את נחיצותה של הדרך עבור התושבים. כמו כן, בכוונת התושבים לקיים הפגנה באזור כדי לחזק את מאבקם לפתיחת הכביש. "מדובר בציר תחבורתי ראשי המחבר את התושבים למרכז מסחרי חשוב", ציינו בעצומה.
מחיר הסגירה
מקטע הכביש שנסלל לפני שש שנים, היה במקור דרך חקלאית שחיברה בין היישובים שעלבים ומשמר איילון, ששימשה כקיצור דרך לנסיעה למרכז המסחרי מתחם ענבה (ישפרו סנטר).
"נסיעה של חמש דקות הפכה לטיול בפקקים", אומרת תושבת העיר שזועמת על סגירתו. "עם כל הכבוד לארגונים הירוקים, זיהום הסביבה מהנסיעה הארוכה עולה על טענות 'המסדרון האקולוגי'".
ויש גם כאלה שטענו כי נאלצו לבטל חוגים במשמר איילון בעקבות סגירת הכביש. "לא הגיוני להאריך בחצי שעה את הדרך בשביל שנמיה תעבור שם פעם בשעה"; "הכביש הזה משרת לפחות שישה יישובים וזה קריטי".
אחת הטענות היא גם לפגיעה בעסקים במועצה האזורית גזר. "הוצאנו את הילדים מחוג רכיבה על סוסים בחוות משמר איילון", שיתף תושב העיר. ואחרים הוסיפו: "החלטה מטומטמת. במקום להקל, מקשים יותר. כולם נגד כולם".
תולדות המאבק
במשך שנים ניהלו החברה להגנת הטבע ועמותת פעילי סביבה ממודיעין מאבק נגד כביש שעלבים שמחבר בין ישפרו סנטר במודיעין למשמר איילון במוא"ז גזר. הסיבה מבחינתם היא הפגיעה במסדרון האקולוגי המתקיים באזור והיותו מוקד חשוב למעבר בעלי חיים. בחודש ינואר האחרון, המאבק הסתיים בניצחון, כששופט בית משפט המחוזי בלוד, אורן שוורץ, הורה להציב תוך חודש שילוט בולט המבהיר שהשימוש בכביש לכלי רכב ייאסר החל מאפריל 2025 וכי עד יולי יציבו הרשויות מחסום פיזי בכביש.
במסגרת המאבק, טענו בחברה להגנת הטבע כי הכביש נסלל ללא אישורים. החברה אף עתרה נגד עיריית מודיעין ומועצת גזר, ועדות התכנון, קק"ל ומשרדי התחבורה. פעילי הסביבה טענו כי הרחבת הכביש תוביל לפגיעה באוכלוסיית צבאים, צבועים, נמיות וחזירי בר שהאזור הוא מקום המחיה שלהם. מנגד טענו ברשויות כי הכביש נסלל לפי תוכניות מתאר שאושרו בעבר ולכן לא ניתן להגדירו בלתי חוקי.
אלא שהשופט קבע בהחלטתו שהכביש אינו תואם את תוכניות המתאר הקיימו7ת ונסלל שלא כדין. הוא אף הטיל על הרשויות את תשלום הוצאות החברה המשפטיות בסך 40 אלף שקל.
עו"ד אסף רוזנבלום שייצג את החברה להגנת הטבע ציין אז כי מדובר במקרה המעיד על הקשר הישיר בין שמירת שלטון החוק ובין השמירה על השטחים הפתוחים וערכי הטבע.
התוכנית החלופית
בזמן שהתושבים הרימו את הכפפה ויצאו למאבק בסגירת הכביש, ברשויות מקדמים תוכנית לסלילת כביש חדש תוך מתן פתרון נגישות לבעלי החיים.
בתגובה לכך שהחלטת בית המשפט לא נאכפת במלואה, מסרו השבוע מהחברה להגנת הטבע: "פסק דין של ביהמ"ש המחוזי, קבע כי השימוש בכביש שלעבים, אינו חוקי ופוגע בערכי טבע מוגנים. בהתאם לפסק הדין, הוצב תמרור, שמורה כי הכביש מיועד לרכבים חקלאיים בלבד, ואנו מצפים שהמועצה האזורית וגורמי האכיפה, יאכפו את הכניסה, בהתאם לפסק הדין.
"החברה להגנת הטבע, פעלה לשמירת רצף השטחים הפתוחים מכיוון שמדובר בשטח ערכי ביותר, שמהווה גם צוואר בקבוק של המסדרון האקולוגי הארצי ומרחב בו חיים צבאים, צבועים, נמיות, חזירי בר ועוד. את הפעילות, לא עשינו לבד, אלא בשיתוף פעולה עם פעילי סביבה מסורים. החברה להגנת הטבע, סבורה כי במדינה צפופה כמו שלנו, שהשטחים הפתוחים בה, רק הולכים ומתמעטים, ניתן בהחלט לאפשר נגישות תחבורתית טובה, לתושבים, באמצעות תכנון מושכל, מבלי לפגוע בטבע ובחיות הבר וכי לא ניתן לקדם כבישים חדשים, ללא בחינה משמעותית של השפעתם על המרחב".
חבר מועצת העיר יוסי אביבי התייחס למאבק וציין כי "אנו בעיריית מודיעין פועלים עם מועצת גזר לסלול כביש חוקי תקני בעקבות פסיקת בית המשפט. אנחנו עובדים מהר כדי להסדיר את הנושא".
אבל את התושבים זה לא ממש מרגיע: "אנחנו יודעים שבעירייה רוצים למצוא פתרון, אבל זה יכול לקחת הרבה זמן, אז בינתיים ננסה לבקש היתר זמני לנסיעה בכביש. אנו נפנה לבית המשפט עם כמות החותמים כדי להוכיח עד כמה העניין חשוב ומשפיע על הרבה אנשים".