הורים לתלמידים מבתי הספר התיכוניים עירוני א' ועירוני ד' במודיעין העבירו השבוע ביקורת על מיזם שירה בציבור, "קולולם" שמו, אליו הוזמנו לפני כשבועיים ילדיהם, רובם תלמידי כיתות ט' בבתי ספר אלה. הסיבה לביקורת: טענת ההורים כי לא נמסר להם בהזמנה לאירוע שהגיעה אליהם בהודעת וואטסאפ מהנהלות בתי הספר, כי מדובר באירוע ובו תכנים דתיים, דבר שהפריע לחלק מההורים.
1 צפייה בגלריה
"קידום ערכים דתיים". מתוך הקליפ שצולם בערב השירה
"קידום ערכים דתיים". מתוך הקליפ שצולם בערב השירה
"קידום ערכים דתיים". מתוך הקליפ שצולם בערב השירה
(צילום מסך מתוך הקליפ)

"אין לנו בעיה עם האירוע עצמו, אלא עם העובדה שמי שהובילו אותו היו אנשי חינוך מהמגזר הדתי, ושהוא נפתח בתקיעת שופר ותפילה, מבלי שלמי שחושבים אחרת ניתנה הזכות להתבטא", אומר אחד ההורים, שהעדיף שלא להיחשף בשמו. "אין לנו שום דבר נגד שכנינו הדתיים, רק חשוב בעינינו שכל פעילות חינוכית תיעשה בשקיפות מלאה".
כשבדף הפייסבוק של העירייה פורסם הקליפ המושקע שהופק באירוע, נודע להורים כי האירוע התקיים בחצר אולפנת אורות לבנות וחלק נכבד מהשירים היו בעלי אופי מסורתי, וכללו קטעי תפילה מהמקורות. בפתיחת הקליפ, שנוהל ובוצע על ידי אנשי אולפנת אורות, נרשם: "כחלק מהמאמץ הלאומי לחיזוק העורף ומתוך רצון להמשיך ולפעול לקירוב לבבות ואחדות בינינו, התכנסו יחד, תלמידות ותלמידים מבתי ספר מגוונים בעיר, לשירה ולתפילה להשבת בנינו ובנותינו".

קראו גם:

עוד נרשם, כי מוסדות החינוך הלוקחים חלק בפעילות הם אולפנת בני עקיבא אורות, ישיבת בני עקיבא לפיד, תיכון עירוני א', תיכון עירוני ד' ובית הספר משואת נריה.
אמא לתלמידה בתיכון עירוני א': "התבקשנו לאשר הגעה שלה לפעילות שירת המונים ולא פירטו בפנינו למה זה קשור. כמה ימים לפני הודיעו לנו שצריך להגיע לאולפנת אורות ואז בן הזוג שלי שאל את המורה למה זה באולפנה והיא אמרה לו שזה בגלל 'שיקולי מקום'".
"אנחנו בעד מפגש בין כל בתי הספר, לא נתנגד לכזה דבר, אבל אחרי שראיתי את הקליפ אמרתי לה שאני מצטערת ששלחנו אותה לשם. בתחילת השבוע ראיתי שיש עוד הורים שזה מפריע להם, וזה חיזק אותי שנעשה פה מעשה לא ראוי. עדכנתי את ההנהלה בביקורת שלנו, לא בכוונה לבייש, אלא כדי להבהיר שזה פשוט יצא 'עקום'. הצענו גם שאולי יזמינו עכשיו את בתי הספר הדתיים אלינו, שנשיר שירים חופשיים יותר, פחות בגוון הדתי".

"לשמור על אחדות"


לצד קולות הביקורת, יש גם הסבורים כי המהלך לא היה בעייתי בשום צורה, כמו אביו של תלמיד תיכון עירוני ד': "ידענו על מה מדובר ושלחנו את הבן, כי לתפיסתנו, בימים אלה צריך לשמור על אחדות, ואין לנו בעיה אם אופי האירוע. טוב שהדור הצעיר יבין את חשיבות הנושא".
מי שצידדו במבקרים, היו אנשי סיעת "מודיעין חופשית" במועצת העיר, שפרסמו הודעה מטעמם לאירוע, בה נכתב: "אין בעיה בקיום מפגשים בין בתי ספר חילוניים ודתיים וגם לא בקיום טקסי שירה שמטרתם לחזק את החיבור בין הנוער בעיר מאוכלוסיות שונות. אבל כשמתברר בדיעבד להורים חילונים חופשיים שילדיהם לקחו חלק בסרט שמטרתו קידום ערכים דתיים, יש פה בעיה. צריך ללמוד מכך ולהימנע מפעילויות שמנסות לחזק את האמונה הדתית בקרב תלמידים חילונים".
מהעירייה נמסר בתגובה: "האירוע תוכנן על ידי צוותי בתי הספר הממלכתיים והממלכתיים‑דתיים בצורה מכבדת לכל התלמידות והתלמידים, במטרה להעביר מסר של אחדות לעם ישראל על כל מרכיביו. האירוע נעשה בשיתוף וביידוע של הנהגות ההורים של כל בתי הספר, לרבות הנהגת בית הספר ממנו התבצעה הפנייה. נציגי הנהגה זו אף נתנו גיבוי מלא לערכים ולמטרות הקליפ. ההורים נדרשו לחתום על אישור לקליפ ועשו כן. מערכת החינוך העירונית לא תיתן יד לניסיונות החבלה בערכים החברתיים ובחיים המשותפים והערכיים על פיהם היא מתנהלת ומלמדת את התלמידים הלומדים בה, בכל שכבות הגיל".