כולם מדברים על הפחד הבריאותי מנגיף הקורונה. בימים האחרונים נוסף גם החשש הכלכלי מקריסת גופים מסחריים ועסקים עצמאיים. אף אחד לא התייחס עד כה להשלכות הנוספות הצפויות מהמשבר שאנו נתונים בו, כמו למשל - כיצד ישפיע הבידוד החברתי על ההתנהגות החברתית והמינית של בני הנוער.
1 צפייה בגלריה
גלית מילצ'ן
גלית מילצ'ן
גלית מילצ'ן
(צילום: נטלי פישלר)
בימים כתיקונם גלית מילצ'ן, תושבת מודיעין, היא מחנכת למיניות, מנהלת את תחום החינוך למיניות נבונה בעמותת "תהודה-חינוך השפעה, קהילה". במסגרת עבודתה היא מנהלת צוות של כ 15 מנחים ומנחות למיניות, המעבירים סדנאות מיניות בבתי הספר, רבים מהם במודיעין. בשל ניסיונה, היא מבקשת להפנות את הזרקור להשלכות של הבידוד החברתי שבני הנוער מצויים בו בימים האחרונים, על ההתנהלות המינית שלהם.
"מניסיון העבר", היא מספרת, "אנו יודעים כי לאחר תקופות של איום קיומי שגוררות הסתגרות חברתית, כמו לאחר מלחמת יום כיפור או מלחמת המפרץ, נראה עליה בעקומות הרבייה ונחזה כ-9 חודשים מאוחר יותר בתופעה של ילודה גבוהה (בייבי בום). גם תקופת הקורונה הנוכחית עשויה לייצר בייבי בום בשנה שאחריה.
"אלא שכל מי שעוסק במיניות של בני נוער, יודע להצביע על כך, שבתקופות הסתגרות של בני נוער ללא מערכת מסביב, שיעור ההריונות הבלתי רצויים עולה. לכן אני לא אתפלא אם בחודשים הבאים נזהה גל הפלות של קטינות".
בימים לא קלים כשהידיעות בתקשורת גורמות ללחץ וחרדה ובני הנוער מוצאים עצמם סגורים בבתים, ללא מערכת שעות מסודרת, ללא לימודים, מסיבות, בילויים, חדר כושר או כל פעילות חברתית אחרת, גוברות ההזדמנויות למצבים אינטימיים בין בני זוג צעירים, לבידוד חברתי ורצון למצא נחמה וחום בקרבה פיזית.
"אם החבר של הבת שלכם", מסבירה מילצ'ן, "רובץ אצלה כל היום בחדר או שהבן שלכם מארח/מתארח בחדר של חברתו הצעירה, יתכן והם לא מסתפקים במשחקי קלפים וקטן ויכולים למצא עצמם בסיטואציות של קרבה מינית שלא תכננו מראש.
"בשעה כזו, כשהמבוגרים עסוקים בחששות שלהם, אנשי המקצוע אינם זמינים ומרכזי הייעוץ המיני נסגרו, אני מוצאת שבני הנוער עשויים להיקלע למצבי סיכון מבלי יכולת לקבל מענה. אני רוצה לקרוא להורים ולבקש מהם לקחת בחשבון את הסיכונים ולהעביר מסרים חינוכיים של לקיחת אחריות למתבגרים בבית".
מילצ'ן מנדבת גם כמה עצות להורים: שוחחו עם ילדיכם על המצב, דברו על מה מותר ומה רצוי, ולא רק על מה אסור ומה מסוכן. הסבירו להם כי קירבה וחום יכולים להיות מנחמים ומרגיעים. הזכירו את ההשלכות של קירבה ותשוקה, לפעמים קשה לעצור בזמן. בדקו איתם מה השיקולים הראויים לקיים פעילות מינית, האם הם במערכת יחסים אחראית שניתן לסמוך עליה? הסבירו את הסכנות בפעילות לא בטוחה, מחלות מין, הריונות בלתי רצויים. עודדו אחריות אישית. גם התעלמות מעבירה מסר- הגיבו אם אתם מזהים התנהגויות חריגות. ציידו אותם באמצעי מניעה. הורידו שיפוטיות וגלו אמפטיה. כוונו למקורות מידע מהימנים. הוו אוזן קשבת גם כשאינכם מסכימים. חבקו והעבירו דוגמה אישית של חום ואהבה. אני מאחלת לכולנו ימים שקטים ומלאים אהבה בטוחה ובריאות".