כבר חודשים ארוכים שד"ר מנשה זכריה (72) ממודיעין אינו מצליח לייצר שגרת חיים רגילה, ולא מגיפת הקורונה היא הדבר המדיר שינה מעיניו, אלא אירוע טראומטי מבחינתו, שחווה לפני חצי שנה בדיוק.
1 צפייה בגלריה
"עניין של חיים ומוות מבחינתי". ד"ר זכריה
"עניין של חיים ומוות מבחינתי". ד"ר זכריה
"עניין של חיים ומוות מבחינתי". ד"ר זכריה
(צילום: קובי קואנקס)
קראו גם >>>
בבוקר ה־15 ביוני, בשעות בהן לא שהה בבית משפחתו שברחוב שדרות מנחם בגין בעיר, פרצו למקום מספר אנשים, כך על פי ההערכה, וגנבו רכוש רב, חלקו בעל ערך רגשי, היסטורי וכספי.
בין הרכוש שנגנב נמצאים קטעי מגילות, מסמכים היסטוריים ותעודות שהובאו על ידי ד"ר זכריה מקהילות יהודיות בתימן, תכשיטים בני מאות שנים שהועברו במשפחתו בירושה ושני מחשבים שבאחד מהם היה מחקר שערך במשך עשרות שנים ושלא היה לו גיבוי בשום מקום אחר.
בשבוע שעבר, חודשים אחרי שנסגר תיק החקירה בעניין, ובעקבות ערר על הסגירה שהגיש ד"ר זכריה, בין השאר בהכוונתו של עו"ד איתמר בן גביר, פתחה משטרת מודיעין מחדש את תיק החקירה, וכעת הוא מקווה לקצה חוט שיוביל לאיתור החומרים ההיסטוריים, או לפחות לחלק מהם.

"זרוקים בשטח"

מזה עשרות שנים עוסק ד"ר זכריה בחינוך, ובעיקר בחקר קהילת ביצ'א בעיר עדן בתימן, שם נולד, ולמעשה הוא היחיד בישראל שביצע מאז ומעולם עבודת חקר על הקהילה, שהיא אחת מעשרות קהילות בתימן שכבר אינן קיימות.
"מדובר באבידה משמעותית לחקר יהדות תימן, מאחר ואני החוקר היחיד בישראל שעוסק בנושא מזה שנים, עורך מחקרים על פי מסמכים וכותב ספרים", הוא מסביר ומדגיש: "המסמכים שנגנבו, בהם מגילות מקהילה נידחת שאינה קיימת כבר, זרוקים בשטח איפשהו, ואולי עוד יש מצב להציל משהו, רק שבמשטרה לא פועלים כרגע בנידון וזה עצוב ומתסכל".

ברחו לגבעות

הפריצה לבית משפחת זכריה בחודש יוני האחרון התרחשה בעיצומה של תקופה רצופת פריצות לבתים שאירעו ברחוב שדרות מנחם בגין, שמיקומו הגיאוגרפי מושך כנראה את כנופיות הפורצים.
אמנם מדובר בשכונה ותיקה יחסית בעיר המתפתחת, אולם הרחוב המדובר ממוקם בקצה הדרום־מזרחי שלה, במרחק של מטרים ספורים מהשטח הפתוח - הגבעות דרכן יכולות כנופיות הפורצים להסתלק בקלות לאחר שביצעו את זממן.
בחודש יוני האחרון התרחשו עשר פריצות לבתים ברחוב, כולל ניסיון פריצה לביתו של יו"ר הכנסת יריב לוין, המתגורר באיזור.
"רוב הזמן אנחנו בבית", מספר ד"ר זכריה, המתגורר בדירה עם רעייתו, "והפורצים ניצלו כמה שעות שלא היינו במקום והיה שכן ששמע דיבורים באותו הבוקר אבל לא ייחס להם חשיבות. הפורצים נכנסו, פתחו כל מה שרק אפשר, ולקחו מכל הבא ליד", הוא מתאר.
"נלקח תיק בו היו מגילות חשובות ועתיקות מתימן ותעודות מתימן שאני נוהג להציג לאנשים, למשל כתב הלכות שחיטה שנכתב בתימן וזה דבר נדיר מאוד, מסמך יוצא דופן, וכמו כן מכתבים ששלח סבי לקהילות תימן".
"במחשב שלי שנגנב היה את כל מה שכתבתי בחיים, ממש כך, ספרים ומסמכים וכתבות ומאמרים והדבר הכי חשוב ‑ החומר לספר שכתבתי בשנים האחרונות, שעוסק בחינוך של יהדות תימן, חומר היסטורי מלווה במסמכים. זה היה מחקר על חינוך השוואתי בין חינוך העבר להיום, ואין לי גיבוי לזה, ולצערי יהיה לי קשה מאוד לשחזר את זה".
פרט למסמכים היסטוריים שאין להם תחליף, נגנבו מבית משפחת זכריה פריטים רבים: עשרות תכשיטים שהיו אמורים להימסר כנדוניה, על פי המסורת התימנית, למשפחת חתנם לעתיד, שאמור להינשא בחודש הקרוב לאחת מבנותיו של ד"ר זכריה, וכן גרין קארד ומסמכים חשובים אחרים.
שלושה ימים לאחר הפריצה נגנב רכב המשפחה, ולדברי ד"ר זכריה חוקרי המשטרה סיפרו לו כי יש עדויות לכך שהרכב הגיע לשטחים, ומאחר שסביר להניח כי כנופיית הפורצים הגיעה מהשטחים, מאמין ד"ר זכריה כי חלק גדול מהרכוש נמצא שם, ולמרות המורכבות הוא מקווה כי המשטרה תפעל בנושא בצורה רצינית.
בימים אלה הוא מנסה להפעיל לחץ על המשטרה כדי שתפעל, ייתכן שבשיתוף פעולה עם כוחות הביטחון, בניסיון לאתר חלק מהרכוש שנגנב ממנו.
"אני מצפה שהמשטרה תשקיע בחיפוש אחרי החומר. צריך לצאת לשטח לחפש", הוא אומר. "ייתכן שמבחינת החוקרים הפריטים חסרי ערך, אבל מוכרחים לעשות מאמץ, כי כשפורצים גונבים דברים, הם בדרך כלל משליכים מה שאינו מעניין אותם. ייתכן שהחומר יקר הערך שלי זרוק בשטח".
"לצערי כרגע אין לי שום קשר עם משרד החקירות ורק הם עשויים לדעת מה קרה שם, והם חייבים להבין שזה עניין של חיים ומוות מבחינתי. אני היחידי בארץ שכותב על הקהילה בתימן. זו ההיסטוריה של חלק מהעם שלנו".
ממשטרת מחוז מרכז נמסר בתגובה: "בתיק חקירת אירוע ההתפרצות בוצעו כלל הפעולות האפשריות והושקעו מיטב המאמצים במטרה להגיע למבצעי העבירה ולמצות עמם את הדין. לאור הערר שהוגש על ידי המתלונן על סגירת תיק, הועברה בקשת הערר לבחינת הפרקליטות כמחויב על פי החוק. המתלונן יעודכן מיד עם קבלת החלטת הפרקליטות".
כל העדכונים - חדשות מודיעין