מידע פרטי, אישי וחסוי, כולל כזה הנוגע לתרופות בהן תלמידים משתמשים, בעיות רפואיות מהן הם סובלים, תוצאות אבחונים אישיים, כולל בהוראה מתקנת, המתייחסים לתלמידי ותלמידות בית הספר היסודי על שם אילן רמון במודיעין, הושלכו בתחילת השבוע לרחוב, והיו גלויים וחשופים לעיני הכל.
3 צפייה בגלריה
מידע אישי חסוי
מידע אישי חסוי
מידע אישי חסוי
(צילום: פרטי)
מדובר בעשרות רבות של מסמכים רגישים, שאותרו על ידי עוברי אורח בסמוך לרחבת הכניסה למוסד החינוכי, הממוקם ברחוב חיים בר בלב בשכונת המגינים בעיר.
מסמכים שהגיעו לידי mynet ו"ידיעות מודיעין", מציגים מחדל חמור של חשיפת מידע אישי ופרטי רב על עשרות מתלמידות ומתלמידי בית הספר בעבר, המופיע בניירות רשמיים של בית הספר ושל גורמים טיפוליים אחרים, שהיו זרוקים בארגזים שהוצאו משטח בית הספר, לא ברור בשלב זה על ידי מי. אבי גרוס, אחד מתושבי השכונה ששמע על המקרה, טוען כי מדובר ב"מקרה מכעיס ומצער".

קראו גם:

"הבנתי משכנים שפשוט זרקו לרחוב ערימות של ארגזים עם מידע על תלמידים. זה דבר שאסור שיקרה", אומר גרוס. "אמנם לנו אין ילדים בבית הספר, אבל אני חושב על המשפחות שהמידע של הילדים שלהן הגיע לרחוב ונקרא על ידי אנשים שעברו שם והסתקרנו מהקלסרים שהיו על הרצפה, חשופים לגמרי".
"אני מאוד מקווה שבעירייה יעשו משהו עם זה, בלי קשר לזהות משליכי הארגזים ‑ פועלי שיפוצים או אנשים מטעם צוות בית הספר, כך או כך, זה נורא".

התרופה: קונצרטה


עיון במסמכים מעלה את השאלה הקשה מדוע לא היו מי ששמו לב, בעיקר בקרב הנהלת בית הספר, לעובדה כי חומרים רגישים מסוג זה הושלכו לרחוב, ולא הועברו כנדרש וכמתחייב לגריסה.
באחד המסמכים, תחת הכותרת "הצהרה על מצב בריאותו של התלמיד", רשום שמו של תלמיד מאחת כיתות בית הספר, בצירוף מספר תעודת הזהות שלו ושם מחנכת הכיתה בה הוא לומד, ומצוין כי התלמיד נוטל באופן קבוע תרופה מסוג קונצרטה, המשמשת כתרופה לסובלים מבעיות קשב וריכוז.

3 צפייה בגלריה
מידע אישי חסוי
מידע אישי חסוי
מידע אישי חסוי
(צילום: פרטי)

במסמך אחר, שנכתב על ידי אנשי מקצוע של חברת "אמירים, המרכז לייעוץ ולהכוונה חינוכית בע"מ", מופיעה חוות דעת על אחת מתלמידות בית הספר, ובתוכה פירוט על התרופות שנוטלת התלמידה באופן קבוע. בנוסף, מופיע במסמך פירוט תוצאות אבחון של התלמידה, המתייחס למידת הצלחתה להתמודד עם אתגרי הלמידה בבית הספר.
מסמך שלישי חושף דוח מפורט, סיכום שנתי של התנהלותה של אחת מתלמידות בית הספר, הכולל את פרטיה האישיים המלאים.
דוח זה מתייחס בפירוט רב לקשיים איתם מתמודדת התלמידה, הנזקקת, כך על פי ההמלצה, להמשך טיפול במסגרת הוראה מתקנת, עד שמצבה ישתפר.
מסמכים רבים אחרים, בהם רשומים פרטיהם של תלמידים שלמדו בעבר בבית הספר, אותרו גם הם בארגזים שהושלכו אל הרחוב.
מדובר בעשרות "כרטיסי תלמיד", הכוללים מידע אישי רב ומפורט אודות תלמידות ותלמידים, הכולל בין השאר את פרטיהם המלאים, מספרי תעודות הזהות שלהם, שמותיהם המלאים של הוריהם, מספרי תעודות הזהות שלהם, מספרי הטלפונים הניידים, מקום עבודתם, כתובות הדוא"ל שלהם, ופרטים אודות אחיהם ואחיותיהם של אותם תלמידים.
כמה מתושבי שכונת המגינים שהבחינו במסמכים, ואף צילמו חלק מהם, יצרו קשר עם אחת מתושבות העיר, קרן בן נון, פעילה חברתית מוכרת, העוסקת בין השאר בנושאי חינוך ומגדר, שהודיעה לאחרונה על כוונתה להתמודד למועצת העיר בבחירות הקרובות, והסבו את תשומת ליבה למקרה החמור.

3 צפייה בגלריה
קרן בן נון
קרן בן נון
קרן בן נון
(צילום: קרן מק)

"ראיתי שמדובר במידע רגיש שכולל נתונים ודוחות רפואיים ואישיים על תלמידים, ועל מערכת החינוך מוטלת כמובן האחריות לשמור על מידע זה במלוא הזהירות ולמנוע את השלכתו לרחוב לעיני כל", אומרת בן נון, שהקימה לאחרונה את רשימת "נשים במודיעין".
"כבר דיברתי על נושא זה בעבר, תחום השמירה על פרטיות התושב, והבטחתי למי שפנו אליי השבוע כי אפעל להגברת הפיקוח על מאגרי המידע של התלמידות והתלמידים במערכת החינוך, ונשאף לשמור אותם באופן דיגיטלי. כך יהיה קל יותר להגן על המידע ולמנוע הישנות של מקרים מסוג זה".
תושבים אחרים בשכונת המגינים טוענים כי ערימת הארגזים שהושלכה לרחוב לא פונתה ממקומה במשך שעות ארוכות, ולא ברור בכלל לאן הועברו הארגזים.
"כל ההתנהלות הזו באמת מוזרה", אומרים חלק מהתושבים, "ובכלל לא ברור למה זה קרה, אבל אנחנו סומכים על העירייה שלנו שימצאו את מי שאחראי למעשה, והוא יטופל".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר במקרה חמור שאסור שיקרה. הנושא נבדק מול בית הספר. בימים הקרובים תצא תזכורת באשר להתנהלות במסמכים ישנים למנהלות ומנהלי בתי הספר וזאת במטרה להימנע מהישנות המקרים גם בעתיד".