תופעת השימוש במיכלי גז קצפת כתחליף לסמים הפכה כבר מזמן לנפוצה למדי בכל רחבי הארץ, כולל ביישובים מבוססים, כמו למשל במודיעין, שם איתרו באמצע השבוע שעבר שוטרי התחנה העירונית מאות מיכלים אותם החזיק בחדרו צעיר תושב העיר.
2 צפייה בגלריה
"עלול לגרום למוות". מיכלי הגז שהוחרמו
"עלול לגרום למוות". מיכלי הגז שהוחרמו
"עלול לגרום למוות". מיכלי הגז שהוחרמו
(צילום: דוברות המשטרה)
קראו גם:
תפיסה זו הביאה את קברניטי העיר להחלטה לפעול בצורה מיידית למיגור התופעה ולהעלאת המודעות לסיכון הכרוך בשימוש בחומרים אלה – מהלך שאמור לצאת אל הפועל בתקופה הקרובה.

"על המשטרה לפעול"

מדובר במיכלים קטנים אותם ניתן להסתיר בתוך כף היד, ושאיפה של הגז מתוכם גורמת לתחושת ריחוף.
איתור מיכלי הקצפת במודיעין אירע לאחר שצוות שוטרי בילוש של תחנת המשטרה המקומית הבחין בכלי רכב שנסע ברחובות העיר ועורר את חשד השוטרים.
הבלשים קראו לנהג לעצור, ובחיפוש ברכב, בו שהה צעיר נוסף, אותרו 50 מיכלים של גז קצפות שהיו ריקים, ועל פי החשד שימשו את הצעירים זמן קצר לפני כן.
החשד כי נהג הרכב קשור לרשת של סחר ומכירה של מיכלים לבני נוער ברחבי העיר, הביאה את השוטרים לביצוע חיפוש בביתו, דבר שהתאפשר הודות לצו מיוחד.
בחיפוש בחדרו איתרו הבלשים לא פחות מ־750 מיכלי גז מלאים ומוכנים לשימוש.
בעקבות הממצאים הועבר הצעיר לחקירה בתחנת המשטרה יחד עם חברו, שנסע איתו ברכב בזמן שאותרו על ידי השוטרים.
בתום חקירתם שוחררו השניים למעצר בית ובקרוב תחליט פרקליטות מחוז מרכז האם להעמידם לדין.
"עצוב שאלה דברים שקורים כאן אצלנו, בין אם זה בגלל השפעות תקופת הקורונה או בלי קשר", אומר תושב מודיעין, אב לשני בנים.
2 צפייה בגלריה
בן סעדון
בן סעדון
בן סעדון
(צילום פרטי)
"בגינה הציבורית ליד הבית אנחנו רואים מדי פעם מיכלים ריקים וחבל שהנוער שלנו מגיע למצב הזה. נקווה שהמשטרה והרשויות ובעיקר מי שאחראי על חינוך הילדים באופן פורמלי יפעלו בנושא".

"בדידות ושיעמום"

סגן ראש עיריית מודיעין ומחזיק תיק המאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול, אילן בן סעדון, מודע לבעיה הכאובה, שאחרי יישובים רבים ברחבי הארץ הגיעה גם למודיעין, בה לא נתקלים לעיתים קרובות בתופעות מסוג זה.
"מיכלי הגז הם תופעה חדשה הנפוצה בקרב צעירים רבים, ולצערי היא לא פסחה גם על מודיעין, ואנחנו רואים בטיפול בסם החדש והמסוכן דבר שיש להעמיד בראש סדר העדיפויות שלנו".
לדברי בן סעדון, בעירייה יתחילו בקרוב להעלות את הנושא לסדר היום הציבורי, בפנייה לכלל תושבי העיר.
"נקדם קמפיין להעלאת המודעות בקרב בני הנוער וגם בקרב ההורים, החייבים מבחינתנו לקחת אחריות ולגלות עניין בסוגי הבילויים של ילדיהם".
במהלך השבוע הבא אמורה להתקיים ישיבה מיוחדת של הוועדה העירונית לביטחון קהילתי, ובן סעדון מבטיח כי נושא השימוש במיכלי הגז על ידי בני נוער יועלה שם לדיון.
"נעסוק בהיבטים של מסוכנות שאיפת הגז ממיכלים אלה", הוא אומר, "ונסביר עד כמה מסוכן הדבר, מאחר ושאיפת חומרים אלה עלולה לגרום במקרים קיצוניים גם למוות".
באותו הדיון אמור להשתתף גם נציג מטעם תחנת משטרת מודיעין, חוקר נוער, שיעדכן את חברי הוועדה על אירוע התפיסה האחרון של מאות מיכלי הגז, ועל השלכות השימוש בחומרים מסוג זה.
בן סעדון, כמו אחרים ברשות המקומית, מודע לכך כי למשבר הקורונה השפעה משמעותית על הידרדרות בני נוער לשימוש במיכלי הגז ותחליפי סם אחרים.
"הם לא לומדים כרגיל וגם אינם עובדים, והשימוש בגז קצפות זמין יותר עבורם, אולם חשוב לזכור שהוא אינו מסוכן פחות מסם רגיל ומוכר"
"תופעת שאיפת גז בקרב בני נוער אינה חדשה, אלא שבחודשים האחרונים, בעקבות הסגר והחופשה הכפויה, גובר החיפוש של בני נוער אחרי דברים מרגשים במטרה להפיג את הבדידות והשיעמום", מסביר בן סעדון. "וירוס הקורונה גרם בעיקר להתרופפות משמעת של הנוער מחוסר מעש. הם לא לומדים כרגיל וגם אינם עובדים, והשימוש בגז קצפות זמין יותר עבורם, אולם חשוב לזכור שהוא אינו מסוכן פחות מסם רגיל ומוכר".
לדברי בן סעדון, אנשי השיטור העירוני פועלים בצוותא עם כוחות תחנת המשטרה המקומית במאמץ למגר את התופעה, וזאת באמצעים שונים.
"אנחנו פועלים רבות בשטח, כולל בביקורי פתע בעסקים שמוכרים את המיכלים, וזו הזדמנות להודות לשוטרים על עבודה מקצועית ועל תפיסות כמו אלה שבוצעו בשבוע שעבר", מסכם בן סעדון.
"אירועי אכיפה ושיטור כאלה מרחיקים את החומר המסוכן הזה מהילדים שלנו".

"בכל סופר או קיוסק"

הורים במודיעין, שהבחינו גם הם במהלך החודשים האחרונים במיכלי הגז הריקים, מקווים מאוד כי העירייה והמשטרה אכן יביאו לירידה משמעותית בתופעת השימוש במיכלים.
"יש בהחלט מקומות בעיר, בעיקר בפארקים או באזורי טבע בשולי השכונות, שאפשר לראות את המיכלים הקטנים האלה זרוקים, מן הסתם אחרי שימוש של הילדים שלנו בהם", אומר תושב העיר, אב לשלושה ילדים.
גם הוא, כמו הורים אחרים, מודע לכך שעיקר הבעיה היא באכיפת איסור המכירה והשימוש לבני נוער, ואפילו לילדים.
"אפשר למצוא את זה בכל סופר או קיוסק או חנות נוחות בתחנת דלק, ואני מניח ששם הנוער קונה את זה", הוא אומר, "ולכן חשוב לפתוח בקמפיין כדי שהמודעות תעלה, בעיקר בקרב בעלי חנויות ועסקים. כל עוד זה מוגדר כמוצר מזון ובוודאי שלא כחומר מסוכן, ההתמודדות תמשיך להיות מורכבת, ונקווה שיעשו מספיק צעדים, בכל הארץ, במטרה להביא להפסקת הטירוף הזה".