מה יעלה בגורל מתחם בית הכנסת בשכונת נחלים, שעומד מזה עשור כשהוא בנוי רק בחלקו בשל מחסור בתרומות?
1 צפייה בגלריה
"צורם לעין". מתחם בית הכנסת
"צורם לעין". מתחם בית הכנסת
"צורם לעין". מתחם בית הכנסת
(צילום פרטי)
קראו גם:
המגרש הריק, המשמש נכון לעכשיו רק באופן חלקי את קהילת מתפללי בית כנסת "דביר מודיעין", מעורר לאחרונה שיח ציבורי בקרב תושבי השכונה שבה הוא ממוקם.
המתחם נמצא סמוך לצומת הרחובות נחל פארן ונחל צין, והוא אושר לשימושה של קהילת מתפללים המתגוררים בשכונה, שחלק נכבד מתושביה הם חובשי כיפות סרוגות.
לפני כעשור קיבלו חברי הקהילה אישור להקים במקום בית כנסת, במיקום אטרקטיבי במיוחד, בלב השכונה הוותיקה, בצמוד לצלע הר, על פני שטח קרקע של כדונם.
חברי הקהילה גייסו בזמנו את הסכום הראשוני, אולם הכסף שהשיגו הספיק רק לבנייה של קומת המרתף של בית הכנסת המתוכנן, וכך נותר המצב בשטח.
בשנים האחרונות הגישה אל בית הכנסת היא באמצעות גרם מדרגות שאליו מגיעים דרך רחבה מרוצפת שאמורה לשמש בעתיד את קומת הקרקע של בית הכנסת הגדול, אלא שלאחרונה יש כנראה מי שמפריע לו שהמקום אינו עובר פיתוח או בנייה.
בכניסה למתחם עומד שלט ישן, עליו מצוין כי נדרשות תרומות להמשך בניית בית הכנסת, ועל השלט אף רשומים שמות של כמה מחברי הקהילה ומספרי הטלפון שלהם.
לדברי אחד מראשי קהילת מתפללי דביר מודיעין, ציבור המתפללים נתקל בקושי רב בהשגת הסכום הדרוש להשלמת בניית בית הכנסת, כ־2.4 מיליון שקלים לפי ההערכות.
"אנחנו מגייסים את הכספים לבד וזה לא פשוט, כי זה סכום רציני מאוד", אומר האיש ומודה: "אני יודע גם שבעירייה לוחצים עלינו להזיז עניינים כי המקום כרגע הוא שטח שלא ממש מנוצל".
לדברי תושב אחר בשכונת נחלים, "די צורם לעין שהמקום לא מנוצל, ואולי היה אפשר לנצל את השטח לדברים אחרים, אבל זו בהחלט בעיה מורכבת ואולי העירייה תיתן תשובות או תנסה לסייע לקהילה, שכוללת מתפללים מהציבור האשכנזי והספרדי".
מהעירייה נמסר בתגובה: "מדובר במבנה שהשלב הראשון בבנייתו הושלם טרם האיחוד של העיר. כך שכיום משמש המקום כבית תפילה לתושבים ואין מדובר ב'פיל לבן'. בעתיד, ייבנה שלב ב'".