לאחר שהפכה לסמל המאבק בין בנייה לטבע, רותי הצבועה המפורסמת נמצאה מתה, לאחר שנדרסה על ידי רכב סמוך לכביש 443.
3 צפייה בגלריה
הצבועה רותי
הצבועה רותי
הצבועה רותי
(צילום: אריאל פילדס)
ביום שבת קיבל פקח רשות הטבע והגנים אור מילשטיין, דיווח מהווטרינר העירוני במודיעין על פגר צבועה שנמצא לצד כביש 443, סמוך לאיזור התעשייה ליגד. כשהגיע לנקודה זיהה כי מדובר ברותי, לפי המשדר שהיה על צווארה.
לאביטל יוגב ואריאל פילדס, שני פעילי סביבה שהכירו היטב את רותי, יש כמה דברים חשובים לומר לכם.

אביטל יוגב - "דרושים מעברים"

בסוף שנת 2017 החלו לרוץ שמועות ברחבי מודיעין, על יצור מפחיד, כנראה צבוע, שמתרוצץ ברחובות העיר. הפחד גאה, ואנשים חששו להסתובב ברחובות העיר.
לאחר זמן מה הסתבר שהצבוע הוא בעצם צבועה. ניסו להרחיק אותה מהעיר, אך היא חזרה. בשלב הזה היה ברור לנו בחברה להגנת הטבע שאנחנו צריכים להתערב, ולתווך בין הצבועה היפה שוחרת השלווה, לבין תושבי העיר שידיעותיהם על צבועים ניזונו בעיקר ממלך האריות.
3 צפייה בגלריה
אביטל יוגב
אביטל יוגב
אביטל יוגב
(צילום: פרטי)
החלטנו לקרוא לה רותי, כי נצפתה לראשונה ברובע רעות, ולפתוח לה בלוג בפייסבוק. הבלוג איפשר לרותי "לנהל דיאלוג" עם תושבי העיר, ולאט לאט נבנתה לה אישיות משלה.
רותי הסבירה לתושבי העיר למה האכלת חיות בר היא בעייתית, וכמה חשוב לכסות פחי זבל.
רותי הצליחה להתנחל בלבבות. בחורים כתבו לה שירי אהבה, ילדים ציירו לה ציורים, היא קיבלה הצעות לרוץ לראשות העיר, ואף שימשה השראה ליצירות אמנות.
נעשו ניסיונות רבים ללכוד את רותי ולהעביר אותה מחוץ לעיר, אך הנסיונות כשלו. היא התגלתה כצבועה אינטליגנטית במיוחד, ושמה לאל את כל הניסיונות.
רותי נולדה בעיר וידעה לחצות כבישים ולאכול מפחי זבל. אבל לצערנו, למרות בקשות אינספור, סוגיית מעברים בטוחים לבעלי חיים עדיין לא נפתרה במודיעין, כמו גם במקומות אחרים. רותי היא רק קורבן אחד מני רבים, שנפלה אתמול חלל על מזבח הכישלון שלנו, בני האדם, לחיות לצד חיות הבר.
סלילת כבישים בלי מעברים סבירים לבעלי חיים גורמת להכחדתם. כביש 443 בו נדרסה רותי הוכרז כבר לפני שנים ככביש אדום, בו מספר דריסות בעלי החיים גבוה במיוחד. למרות התראות חוזרות ונשנות של החברה להגנת הטבע, עד היום לא נעשה דבר בנושא.
אנו קוראים למשרד להגנת הסביבה, לעיריית מודיעין ולמועצה האזורית חבל מודיעין להוציא לפועל את התוכניות הקיימות למעברים אקולוגיים שיאפשרו מעבר בטוח לבעלי החיים.
הכותבת היא מנהלת קהילת תל אביב, מודיעין והסביבה בחברה להגנת הטבע.

אריאל פילדס - "הצטערתי לקבל את הבשורה הטראגית"

אריאל פילדס, אז נער חובב צילום ממודיעין והיום חייל, הוא הצלם המוכשר שהנציח לפני מספר שנים את רותי הצבועה בטבע שסביב העיר, וגם כתב השבוע פוסט פרידה בפייסבוק כאשר שמע על מותה בטרם עת.
"הצטערתי לקבל את הבשורה הטראגית על מותה של רותי הצבועה שנהרגה מפגיעת רכב בכביש 443 בשבת, בת שש במותה. כשהתחלתי לצלם את רותי ב־2018, לא דמיינתי לעצמי שהיא תהפוך לדמות ציבורית ולסמל של דו-קיום בין חיות בר לאורבניזציה, ותעורר דיון באשר לפתרון הראוי לשילוב ביניהם.
רותי הייתה משוטטת בלילות בגינות בתים ורחובות העיר ומחטטת בפחי אשפה במטרה לאתר מזון. אנשי הרט"ג לכדו והעתיקו את מיקומה פעמיים - בפעם השנייה למרחק של 30 ק"מ מהעיר - אבל רותי הצבועה חזרה למודיעין. בשלב מסוים בית המשפט בישראל קבעה כי יש ללכוד את רותי.
3 צפייה בגלריה
רותי הצבועה
רותי הצבועה
רותי הצבועה
(צילום: אריאל פילדס)
קראו גם:
אולם עם הזמן רכשה רותי הצבועה מיומנות, ולמדה להתרחק מהפתיונות או מלכודות שמציבים לה. רותי גידלה גורים לפחות פעמיים, ואולי יותר. זה היה כבוד גדול וזכות בשבילי לזכות בשנת 2019 בציון לשבח בתחרות הבינלאומית של צלם הטבע של השנה לתמונה שלי 'הקסם של רותי'. בנוסף לכך, ב־2021 זכיתי בציון לשבח בתחרות הצילום הבינלאומית של סיינה באיטליה. הייתה לי היכרות אינטימית עם רותי. מותה מאוד טראגי. הנה כמה תמונות של רותי הצבועה כדי לחגוג את חייה".
כל העדכונים - חדשות מודיעין