אחרי שנבחר שוב ברוב גדול מאוד וללא כל מתחרה שהתמודד מולו, אין ספק שהשנה הראשונה בקדנציה השלישית של חיים ביבס נינוחה יותר מתמיד – הוא ראש עירייה עתיר נסיון, אהוב במיוחד ומקובל על הרוב, מקורב לצמרת הליכוד, ומשמש גם יו"ר השלטון המקומי – מעמד שנותן לו קרש קפיצה נוח לכל השתלבות עתידית בפוליטיקה הארצית. אבל למרות כל אלה, נראה שהוא לא מכוון גבוה יותר. בינתיים.
2 צפייה בגלריה
"הגבעות הדרומיות יישארו כבנות ערובה". חיים ביבס | צילום: רונן כרם
"הגבעות הדרומיות יישארו כבנות ערובה". חיים ביבס | צילום: רונן כרם
"הגבעות הדרומיות יישארו כבנות ערובה". חיים ביבס | צילום: רונן כרם
"ללא ספק הרבה יותר קל לקדם דברים גדולים שאנחנו כמובן מקדמים במסגרת הקדנציה הקרובה", הוא מודה. "המשך ההשקעה האדירה עם 51 אחוז מהתקציב שמופנה לטובת מערכת החינוך, ועוד כשישה אחוזים למסגרות חיצוניות שמהוות נדבך משמעותי ממערך החינוך. לצד זה, המשך ההתפתחות הכלכלית והעסקית של העיר, הן בהשלמה של הפארק הטכנולוגי וגידול משמעותי בחברות היי־טק ומרכזי ניהול, ולצד זה המשך ההשלמה של מרכז עינב לחברות טכנולוגיה, וגולת הכותרת - ה'רמבלס', שתייצר לב עסקי פועם במרכז העיר. על זה תוסיפי כמה דברים לנשמה כמו הקמת מוזיאון 'החשמונאים מאז ועד היום' והקמת פארק המים והספורט".
אחרי שתי קדנציות אתה מרגיש שיש עוד מה לעשות?
"כמובן. אנחנו למשל מקדמים את מרכז החדשנות לרפואת חירום שיהווה את הבסיס לבית החולים העתידי. כדי להקים בית חולים צריך 200 אלף תושבים ולכן החלטנו בינתיים להשקיע בהקמת מרכז חדשנות לרפואת חירום. אני מאמין שזה הדבר הבא - רפואה דרך חדשנות. כבר היום, שמונה אחוז מקבלים שירותי רפואה דרך דיגיטציה, ואין שום סיבה שבעיר שיש בה הרבה אקדמאים לא נוכל ליהנות מזה. הרעיון הוא שבמקום לתפוס מיטה בבית חולים, תושב יקבל את אותם שירותים בבית בתמיכה ממרכז לרפואת חירום".
"יודע לשחרר"
לשאלה אם הוא לא חש שניהול העיר כבר קטן למידותיו, הוא משיב כי דווקא הניסיון הרב שצבר מאפשר לו לפעול ממבט שונה. "היום אני יודע לשחרר בדברים הקטנים ולהתעסק בדברים הגדולים. אני תמיד אומר שבקדנציה ראשונה אתה גם מנכ"ל העיר, בקדנציה השנייה אתה יושב ראש, ובשלישית אתה מתעסק בדברים הגדולים. עדיין תמצאי אותי עונה לכל תושב בכל נושא כדי שיקבל את הטיפול הנדרש.
"מודיעין כבר לא עיר קטנה", הוא מוסיף, "יש בה מעל 100 אלף תושבים וצריך להסתכל קדימה בתפיסה אחרת לגמרי מתוך הבנה שכל מה שנבנה פה הוא כדי שהתושב יקבל שירות בטווח הקצר ביותר".
ביבס מכוון בדבריו לתפיסת 'העיר החכמה'. "בתפיסת העולם שלי, ככל שנייצר אפליקציות שירות לתושב נקצר לו את ההליך ויהיו לו תוצאות טובות ומהירות יותר. לדוגמה - אם פעם רישום תלמידים נעשה כשההורים מגיעים לבניין העירייה פיזית, היום אפשר לעשות הכל דרך אפליקציה או דרך האתר. לפני שבועיים נפתחה לתושבים באפליקציה האפשרות לעקוב בכל זמן נתון אחרי התחבורה הציבורית. על אותו עיקרון תהיה בדיקת פינוי אשפה. הרעיון הוא לייצר 'עיר חכמה' עם קיצור טווחי שירות ולהביא הכל מונגש לתושב".
"עסוקים באגו"
שמו של ביבס עולה מעת לעת כמי שמכוון לתפקיד בכיר בפוליטיקה הארצית. לגבי השאלה האם הוא מתכנן קדנציה רביעית כראש העירייה הוא לא מוכן להכחיש או לאשר. "קודם כל אסיים את השלישית ואם וכאשר אחשוב שצריך עוד קדנציה תהיה עוד קדנציה. אנחנו בונים תוכניות ארוכות טווח. ב־2003 עצרנו את הבנייה של אמת המים, וב־2008 אחרי שנבחרתי התחלתי להביא לתכנון את מרכז העסקים. אנשים אמרו שאני חולם ושזה לא יקרה, והיום הרבה אוכלים את הכובע. גם כשהקמנו את הפארק הטכנולוגי ואת מינהלת אופק שהתעסקו גם בניהול, שיווק ותכנון, היו כאלה שהרימו גבה. היום אנחנו עם 150 חברות בפארק הטכנולוגי, שיווק מלא, בנייה מלאה והגדלה של תוכנית המתאר. אנו נמצאים בגידול מ־17 אחוז בהכנסות ארנונה לא ממגורים ל־42 אחוז. המשמעות של זה היא יותר משאבים בחינוך ובפנאי".
"הדבר היציב ביותר בארץ הוא השלטון המקומי שנבחר לחמש שנים, עושה תוכניות גיוס משאבים, יוצא לדרך, בונה ומסיים", הוא נחוש להבהיר. "בשנה האחרונה היו לפחות עשרה פרויקטים מרכזיים שתכננתי להם תקציב והם יצאו לדרך. ההבדל הוא משמעותי ביחס לפוליטיקה הארצית. בתוך שנה אנחנו נמצאים כבר ערב מערכת בחירות שלישית. זה חוסר יציבות משווע. אנשים שעסוקים באגו של עצמם. זה מלמד דבר אחד - אם לא תהיה אחדות לא תהיה ממשלה וימשיך הקיפאון. כדי שאעשה מעבר מעולם העשייה המשמעותית של ניהול עיר ותפקידי כיו"ר השלטון המקומי, עשייה שהיא הרבה יותר מזו של רוב השרים, זה יהיה למשהו שהוא לא פחות מזה, ובגלל שכיוון העשייה שלי כרגע הוא אחר, התוכניות הארציות נדחות לשלבים מאוחרים יותר".
מכללה, רכבת ואבק
ועם כל הכבוד לעשייה הברוכה, ישנה עדיין רשימה של נושאים תקועים וכאלה שזקוקים לפתרון כמו למשל הקושי לקדם פתיחת מכללה אקדמית לעיר. "הוצאנו קול קורא שאף אחד לא ניגש אליו", אומר ביבס. "אנחנו בודקים עוד אופציות, כולל הטכניון ובית הספר לרפואה. הרעיון הוא ללכת על משהו חדשני או בתחום הרפואה. אנחנו ממשיכים לבדוק. יש תקציב, יש קרקע, אין עניין לעשות רק בשביל לעשות".
גם העיכוב בפתיחת קו הרכבת מודיעין - ירושלים עומד לדבריו בפני פתרון. "היתה דחייה של עשרה חודשים בגלל פשיטת רגל של הקבלן. יש קבלן חדש. הם יסיימו את החניון ואת הגשר להולכי רגל שכבר כמעט רובו ככולו מוכן. צריך לסגור את הקירוי של הגשר עצמו, ובמקביל עובדים על הגשר מעל כביש 431 לכיוון ירושלים. סדר גודל של תחילת 2021 הרכבת תיפתח".
התלונות על התחבורה הציבורית נמשכות. האם פורום התחבורה שהקמת אחרי הבחירות מסייע?
"הקמנו פורום, השקנו אפליקציה למעקב בזמן אמת אחרי כל הקווים, גם כדי לדעת איפה הקו נמצא וגם כדי לסייע במקרה שיש תלונה. התחבורה הציבורית נתונה בידיים של ממשלת ישראל והיא צריכה להשתנות באופן מהותי. בתפיסת עולמי חייבים לבנות תחבורה ציבורית אחרת שתחליף בעתיד את כלי הרכב הפרטיים. בעוד כמה שנים רכב פרטי לא יוכל להיכנס לתוך עיר. ככל שהתשתית של התחבורה הציבורית תהיה יותר משמעותית, נשתמש בה יותר. הרכבת והחניון שאנחנו בונים הם חלק מהפתרון. נצטרך בשלב הבא לגרום לכך שהתחבורה הציבורית בתוך הערים תעבור באופן מלא לידי הרשויות המקומיות, שכל רשות מקומית תפעיל את המערך שלה".
מה לוח הזמנים לפתיחת ה'ראמבלס'?
"מדובר בתהליך ארוך. התוכנית היא מיד אחרי החגים להתחיל בפתיחה ראשונה. חלק מהמקומות ייפתחו, יש מגורים שיהיו הראשונים, לאחר מכן חלק ממרכזי המשרדים וההיי־טק. כל פרויקט שייפתח אנחנו נסיר את החומה ממנו, זה מאפשר לקיים את השדרה לצד המשך הבנייה. כל בתי הקפה יתחילו לעבוד לצד זה. כל פרויקט והזמן שלו. בדצמבר עוד שנתיים תהיה פתיחה מלאה".
לאחר פתיחת המע"ר והמשך פיתוח חלקים נוספים בעיר, האם אין חשש מעודף שטחי מסחר וממחזה לא נעים של חנויות רבות סגורות?
"מודיעין נמצאת במקום ראשון מבחינת יציבות עסקית וכלכלית בקרב הערים הבינוניות. צריך לזכור שמודיעין נותנת שירותים לא רק ל־100 אלף התושבים שלה. 25 אחוז מכוח הקנייה מגיעים מיישובי הסביבה. אם אני לוקח את איזור המסחר שלנו – חלק נכבד מהלקוחות בו מגיעים מיישובי הסביבה ,שהם מטרופולין של 200 אלף תושבים. לכן, לגבי הנושא המסחרי נרחיב ככל שנזדקק".
מה לגבי נושא זיהום האבק בשכונת אבני חן?
"טיפלנו בבעיה בצורה הטובה ביותר. המצב נמצא כל יום בפיקוח מלא, אנחנו עושים בדיקה מלאה שהקבלנים מרטיבים את האבק בכל האתרים, ואם לא ‑ אנחנו מפסיקים את העבודה, כולל סגירה של שטח הכניסה מאיזור רחוב פז וכניסה בצד האחורי. ברגע שיתחיל לרדת גשם יהיו שישה‑שבעה חודשים שבהם יש פתרון מלא. מצד שני, גם כאשר בנו את שכונת אבני חן, בשכונת המגינים התלוננו על האבק וגם אז טיפלנו ובדקנו. מודיעין היא עיר בבנייה וב־30 השנים הבאות היא תמשיך להיבנות בממוצע של 1,000 יחידות דיור בשנה. צריך לאכוף ולבדוק ויחד עם זאת העיר תמשיך להיבנות".
ובכל מה שקשור בבנייה, הוא לא ממש מרגיע את הירוקים בנושא עתיד הגבעות הדרומיות, שלעת עתה יישארו פורחות, אך הפיכתן לגן לאומי מוטלת בספק. "במסגרת תוכנית המתאר סימנו את מה שאנחנו רוצים לשלב ב' של העיר. את הגבעות הדרומיות השארנו בלי בנייה. אדאג לבטל לגמרי את האפשרות לבנות שם, בתנאי שלא יהפכו את שלב ב' של העיר לגוש מגדלים. העיר מודיעין עם הגבעות הדרומיות היתה אמורה להגיע ל־250 אלף תושבים. בלי הגבעות הדרומיות היא תגיע ל־220 תושבים. אני לא אתן להעמיס 30 אלף תושבים על הגבעות הצפוניות, לכן הגבעות הדרומיות יישארו כבנות ערובה עד שנראה לאן זה הולך".
"הדתה? לחזור לפרופורציות"
לאחרונה נשמעו טענות על הדרה והפרדה מגדרית בבתי הספר בנושא הלבוש, החלוקה לקבוצות בלימודי מתמטיקה ובאירועי שמחת תורה. ביבס, כך נראה, לא חושב שיש תהליך של הדתה או פגיעה בסטטוס קוו בעיר. "יש כת חדשה של 'חרדים חילונים' שמקצינים לצד השני. אני מציע לכולם לחזור לפרופורציות. העיר היתה תמיד פלורליסטית ומכבדת את כולם. אני מאמין ב'חיה ותן לחיות'. כולם יקבלו את מה שהם רוצים. יש כאלה שהפכו את הנושא לעסק פוליטי, לקרדום לחפור בו. מאז ומתמיד בהקפות יש איזור מעורב ובצד יש איזור נפרד. יש צביעות גדולה של אנשים שמכריזים על עצמם כחילונים לגמרי שהאירוע לא רלוונטי לגביהם, אז למה אתם מגיעים אליו? אני לא מגיע למקום שאני לא צריך להיות בו. כל אחד שיתעסק בעניינים שלו".
"במשך כל השנים דאגתי שהעיר תשמור על הצביון שלה", הוא אומר בתוקף. "כמו שלא הייתי רוצה שדתיים יכפו את אורח החיים שלהם עליי, לא הייתי רוצה שהכת החדשה שקמה תכפה את עצמה. כך לגבי ההפרדה בשיעורי מתמטיקה בעירוני ג'. מדובר בתפיסה של בית ספר חילוני שהדבר האחרון שאפשר לחשוד בו הוא שהם דתיים, שמאמינים שכך אפשר לקדם את הבנות יותר. הם יעשו את הבדיקה, יסיימו, יש הנהגת הורים, יחליטו טוב או לא טוב. זה לא משנה את המהות של בית הספר, כל אלה שקופצים, אני מציע להם לבדוק לפני שקופצים".
2 צפייה בגלריה
"התרפיה שלי". ביבס מצלחת | צילום: רונן כרם
"התרפיה שלי". ביבס מצלחת | צילום: רונן כרם
"התרפיה שלי". ביבס מצלחת | צילום: רונן כרם
להתבגר ולהתגבר
גם בנושא יוקר הדיור בעיר, ביבס סבור שיש להפנות את הפתרון למדינה. "זאת עדיין עיר לצעירים, בוודאי ביחס לערים אחרות. בשכונת מורשת 70 אחוז מיועדים ל'מחיר למשתכן' ו־20 אחוז לתושבי העיר. תפיסת עולמי מאוד ברורה ואומרת שאם רוצים לבנות לזוגות צעירים צריך לחזור לשיטה הישנה שבונים במיוחד לזוגות צעירים עם עלות תכנון וביצוע ללא עלות קרקע. הגיע הזמן שאו שהמדינה תבנה או שהרשות המקומית תבנה. זה יוזיל באופן משמעותי וייאפשר לזוגות צעירים לגור כאן עם עדיפות לבני המקום".
האוכלוסייה בעיר מתבגרת. האם יש לאחד בתי ספר ולסגור גני ילדים?
"מודיעין נולדה ביום אחד עם אלפי יחידות דיור. באו זוגות צעירים, רובם בני אותו גיל, אותה השכלה, וכעת רואים את השינוי הדמוגרפי. השכונות הוותיקות מתרוקנות מילדים ויש יותר ילדים בשכונות החדשות. כעיר שנתנה תמיד פתרון לכל התושבים הכי קרוב לבית שלהם, יש כעת אפשרות לייצר ייחודיות לבתי הספר, לאו דווקא על ידי איחודים. נתנו אפשרות לכל אשכול וכל שכונה שיש בה שני בתי ספר לשבת יחד ולמצוא פתרון שיצדיק את הקיום שלהם. קראנו להנהגות ההורים ושמנו את המצב על השולחן. חלקם נלחצו וחלקם הבינו שאפשר לקדם את הרעיון. מדובר בתהליך ארוך, אבל כדאי להתחיל אותו כבר היום ולא לחכות שהכל יתרוקן".