1 צפייה בגלריה
אתרי בנייה במודיעין - עובדים ללא רתמה וקסדות | צילום: מוקד קו לחיים
אתרי בנייה במודיעין - עובדים ללא רתמה וקסדות | צילום: מוקד קו לחיים
אתרי בנייה במודיעין - עובדים ללא רתמה וקסדות | צילום: מוקד קו לחיים
26 פועלי בניין נהרגו מתחילת השנה, אך בכל הנוגע לבטיחות הפועלים בכמה מאתרי הבנייה במודיעין, נראה כי עדיין לא למדו מהניסיון וממשיכים להתעלם מהנחיות הבטיחות.
בשבוע האחרון בלבד, התקבלו במוקד "קו החיים" של המוסד לבטיחות ולגיהות דיווחים מאזרחים מודאגים אודות ליקויי בטיחות חמורים בשישה אתרי בנייה שונים בעיר.
בעקבות הדיווחים, נשלחו לאתרים מדריכי בטיחות של המוסד לבטיחות ולגיהות אשר קיימו סיורי עם מנהלי העבודה באתרים וכן הוצאו שלושה צווי סגירה מיידיים של משרד העבודה עד לתיקון הליקויים מסכני החיים.
בין הליקויים שחשפו אזרחים באתרי הבניה, נמנים: עבודה מסוכנת בגובה ועבודה ללא קסדות ואמצעי מיגון.
בין האתרים שנסגרו בצו בטיחות היה אתר בנייה בשדרות הרכס בעיר. צילומים שהתקבלו מהציבור מראים פועלים באתר במהלך העבודה בקומות הגבוהות של המבנה, כאשר הם פורקים מטען ממנוף. כדי ליצור גישה נוחה לזרוע המנוף, פרצו חור במעקה הבטיחות בפיגום, והמשיכו בעבודה כשהם אינם מאובטחים באמצעות רתמת בטיחות כנדרש וללא קסדות לראשם.
באתר בנייה נוסף בסמוך לליגד סנטר צולם פועל בעת עבודה בגובה של עשרות מטרים, במהלך הקמת פיגומים ללא כל ציוד בטיחות. כמובן שנפילה מגובה שכזה עשויה להוביל לפציעה חמורה ואף למוות.
המוסד לבטיחות ולגיהות המפעיל את מוקד "קו החיים", המהווה פלטפורמה לדיווח על בעיות בטיחות ואתרי הבנייה, בזמן אמת, על ידי הציבור. מטרת המוקד המוצג הן בעברית והן בערבית באתר המוסד לביטוח ולגיהות היא להגביר את מעורבות כלל הציבור בישראל בהתמודדות עם תופעת תאונות העבודה בענף הבנייה.
באמצעות הקו ניתן לדווח באופן מיידי על עבירות בנייה חמורות ואף מסכנות חיים. מדי שבוע מגיעים למוקד עשרות דיווחים מאזרחים, שבעקבותיהם מגיעים מפקחים של משרד העבודה והרווחה. עד כה נסגרו באמצעות צווי בטיחות עשרות אתרים בכל הארץ, בעקבות דיווחי אזרחים ערניים.
ד"ר אורנית רז, מנכ"לית המוסד לבטיחות וגיהות: "המוסד לביטחון ולגיהות חרט על דגלו להביא לשינוי מהותי בתרבות הבטיחות בעבודה. תאונות העבודה הטרגיות עם פצועים והרוגים חייבות להיפסק. זו לא גזירה משמיים, אלא חלק מבטיחות קלוקלת. אנו מודים לציבור אשר מבין את חשיבות הנושא ואת יכולתו להשפיע וקוראים לכלל האוכלוסייה להמשיך ולקחת חלק אקטיבי במיזם חשוב זה- להצלת חיי אדם".