1 צפייה בגלריה
"בחירה חופשית". בית ספר 'דורות'
"בחירה חופשית". בית ספר 'דורות'
"בחירה חופשית". בית ספר 'דורות'
על שקט, על בטוח: כשהבן של מורין דניאלי־צדקה עמד לסיים את כיתה ב' בבית הספר 'דורות' במודיעין, היא הבינה שהחל מכיתה ג' הוא יתחיל לחזור לבד מבית הספר ולכן הוא צריך דרך לתקשר איתה.
דניאלי־צדקה, מורה בעצמה, מכירה היטב את הסכנות הטמונות בטלפון חכם שנוחת בידיים צעירות. בכיתות שהיא מלמדת הרוב המוחלט של הילדים התחילו את כיתה ג' כשבבעלותם טלפון חכם עם חיבור לרשת.
"היה לי חשוב לשמור על הבטיחות והילדות של הבן שלי, ומניסיוני כמחנכת אני יודעת שברגע שנותנים סמרטפון בגיל כל כך צעיר, בעיקר גישה לווטסאפ, יש לכך השלכות שליליות משמעותיות. בכיתה ב'-ג' הם עדיין ילדים. הם לא מודעים למשמעותיות של קבוצות, עלבון, אימוג'ים. כמחנכת אני רואה שהילדים נחשפים לתכנים ולדינמיקות חברתיות קשות. הם מאבדים את התקשורת הבסיסית המילולית, האמפתיה והקשר האישי, וכל פיקוח הורי הוא בדיעבד ‑ הוא לא מוחק מהזיכרון את התוכן או הפגיעה שכבר נעשתה".
דניאלי־צדקה בדקה את המצב בכיתה של בנה וגילתה שהורים רבים מתכוונים לקנות טלפון חכם לילדם לקראת כיתה ג'. "כולם תכננו לקנות מכשיר", היא מציינת, "ובדיוק באותו זמן הבנתי שהנהגת ההורים המוסדית פועלת לקידום תוכנית 'תנו לגדול על שקט' בבית הספר והתוכנית נתנה פתרון משותף לכולנו".
במהלך שנת הלימודים ביקשו יו"ר הנהגת ההורים בבית הספר, אלמה גדות־פרז, וחבריה להנהגה, ללמוד את נושא ההתמודדות עם סכנות ברשת. "שאלנו את עצמנו כהנהגת ההורים מה אנחנו יכולים לעשות ביחד כדי לאפשר אמצעי תקשורת, אבל לצמצם את הצדדים השליליים, ולאפשר למי שלא רוצה להתחבר להישאר בלי מכשירים", היא מסבירה.
במהלך החיפוש למדה גדות־פרז על יוזמת "תנו לגדול על שקט". היוזמה, רעיון של נעמה גלעדי וסיגל רובין, מבקשת לגייס את ההורים לילדים בבית הספר היסודי, ובייחוד את ההורים לילדים בשכבות הצעירות, ולנסות ולדחות עד כמה שאפשר את המועד שבו קונים להם טלפון חכם. כשמגיע הזמן לקנות מכשיר, בוחרים לילדים טלפון בטוח במקום טלפון חכם.
המהלך, שהתחיל בשתי ערים בשרון בשנת 2017, הולך וצובר תאוצה במאות בתי ספר ברחבי הארץ.
"כשפניתי לעירייה לנסות לקדם את הנושא", מספרת גדות־פרז, "גיליתי שנושא הבטיחות ברשת הוא בראש מעייניה של הרשות לביטחון קהילתי בניהולה של מיטל אשור. הזמנו את נציגת הרשות, העובדת הסוציאלית מיכל כהן־סעדי לפגישת הנהגת ההורים המוסדית כדי לספר על התוכנית. לאחר הישיבה החליטה הנהגת ההורים ב'דורות' להקים צוות משימה בין שכבתי מנציגי כיתות א', ב' ו־ג'. האתגר של הובלת מאמצים קהילתיים ומשותפים הוא אדיר, אבל ברגע שמורין ואני התחברנו הכל הקליק למקום".
קמפיין הפרויקט שעליו ניצחה דניאלי־צדקה כלל הצעת מחיר למספר דגמים ובירור מחירים, הסברה להורים ומענה על שאלות, טופס רישום להורים שבחרו להצטרף ליוזמה וגם גביית כספים וחלוקת מכשירים.
"הפידבק מהילדים היה נלהב", אומרת דניאלי־צדקה. "הם רוצים מכשיר משלהם וזה פחות חשוב בגיל הזה איזה דגם. ההורים שמחים שהם מצאו פתרון ביניים, וגם הורים שלא רוצים לקנות מכשיר תמכו בתהליך מתוך הבנה שהוא מונע את הדינמיקה של ניהול חיי החברה של הילדים בווטסאפ ומאפשר להם להמשיך לגדול על שקט עם או בלי מכשיר. ילד אחד אפילו קיבל טלפון בטוח במקום הסמרטפון שהוא כבר קיבל קודם לכן".
סקרי עמדות הורים בשכבות נוספות כבר יצאו לדרך ועוד הורים בשכבה שהיו מחוץ לעיר בקיץ הביעו עניין ורוצים להצטרף ליוזמה. "במהלך השנה נפעל לפתיחה של רכישה מרוכזת נוספת להורים שבוחרים בפתרון של 'תנו לגדול על שקט'", אומרת גדות־פרז. "היופי כאן הוא הבחירה החופשית ‑ ההצטרפות ליוזמה היא בחירה, וברגע שלרוב הילדים אין מכשירים או יש מכשירים בטוחים, אנחנו מגינים על הילדים שלנו ביחד. במקביל אנחנו ממשיכים לפעול להנגשת תכנים וסדנאות להורים לגבי ההתמודדות עם אתגרי הרשת במאה ה־21".