2 צפייה בגלריה
בישול טיפולי, רכיבה, לגו הנדסי. בית אקדם. צילום: קובי קואנקס
בישול טיפולי, רכיבה, לגו הנדסי. בית אקדם. צילום: קובי קואנקס
בישול טיפולי, רכיבה, לגו הנדסי. בית אקדם. צילום: קובי קואנקס
משלבים ידיים: לפני כשנה התפרסמה סטטיסטיקה עצובה, לפיה כ־90 אחוז מההורים לא ישלחו את ילדיהם לחוג שבו משתתפים ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
ב'בית אקדם' ברעות רוצים לשנות את הסטטיסטיקה הזאת, שמים את ערך השילוב במרכז, ומעודדים פעילות משותפת של ילדים "רגילים" וילדים על הרצף, בין היתר באמצעות מערך חוגים שמתאים לכל המשפחה ולכל הילדים.
ב־5 בספטמבר צפוי להתקיים במקום הפנינג ויריד חוגים, שאליהם מוזמנים להירשם ילדים על הרצף וילדים רגילים.
בשנת הלימודים הקרובה יתקיימו ב'בית אקדם' חוגי העשרה איכותיים בקבוצות קטנות, המאפשרים גם לילדים שהם לא על הרצף הזדמנות לפתח את האישיות שלהם וללמוד לראות את האחר.
"איך לתת יד"
נועה היא אמא לילד בן שש הנמצא על הרצף בתפקוד גבוה. "אובחנו בגיל שנתיים וחצי", היא מספרת. "אחרי האבחון נכנסתי למיטה לשלושה חודשים עד שגיליתי את אקדם, שהפך להיות בית נוסף. אנחנו משפחה של שישה ילדים והוא הקטנצ'יק. הוא ילד מתוק וטוב. אנחנו עובדים איתו מאוד קשה והשנה הוא ייצא לשילוב בפעם הראשונה. אחד הדברים המדהימים באקדם הוא שכל המשפחה שותפה. הגענו בפורום מלא לחוגים והיתה אינטראקציה עם ילדים אחרים. כשנמאס לנו להיות בבית אנחנו הולכים לג'ימבורי ב'בית אקדם' עם כל המשפחה. החדרים באקדם מאובזרים ברמה מאוד גבוהה".
למה חשוב לדעתך שיהיו חוגים משותפים לילדים על הרצף ולילדים רגילים? "אם היית שואלת אותי לפני האבחון, בכלל לא ידעתי מה זה אוטיזם. היום, מבחינתי, ילד רגיל שגדל בלי לדעת ולהכיר ילד שהוא על הרצף יהיה חסר לו משהו. לפני שהוא נולד גם הילדים האחרים שלי לא ידעו כלום על אוטיזם. היום יש להם הבנה עמוקה איך לעזור, איך לתת יד. הילדים ה'רגילים' שלי שבאים לחוגים באקדם נחשפים גם לילדים בתפקוד נמוך, וזאת המתנה הכי גדולה שהם קיבלו עד היום. באקדם הילדים מכירים את הילדים עם הקשיים בחוגים בהיכרות טבעית. הילד שלי רכש כמה חברים חדשים בזכות השילוב הזה. זה חלום שלא העזתי לחלום לפני כן. אני פונה להורים: בבקשה תיצרו את החיכוך הזה, תוציאו את הילדים שלכם מהבועה ותתנו להם הצצה לעולם הזה. זאת זכות להכיר את השונה ממך. זה עוזר להבין שלא כולנו נולדו באותו שטנץ. בורא עולם לא הטביע את כולם כמו מטבעות שווים. הילד שלי מרוויח המון מהשילוב הזה והילד ה'רגיל' יכול לצאת מהעולם הצר שלו. כולם מרוויחים מזה. שום סרטון ביוטיוב לא משקף את מה שקורה באקדם. החיים שלנו נחלקים ללפני אקדם ואחרי אקדם. אני מאוד ממליצה על התהליך הזה. שני הצדדים נתרמים מאוד".
"מפעילים איכותיים"
שרון פישמן ממודיעין היא אמא של יהודה, עוד מעט בן 12. יהודה נמצא על הרצף בתפקוד בינוני. "זה אומר שהוא לא מדבר, אבל הוא מבין ויכול לעשות הרבה דברים לבד", מסבירה פישמן. "אם הוא היה מדבר הוא היה בתפקוד יותר גבוה. הוא מתקשר בעזרת תוכנת אייפד. אנחנו מנסים למצוא חוגים בשבילו שמצד אחד, הוא יהיה עם ילדים בתפקוד גבוה וילדים רגילים, אבל מצד שני, שהוא יקבל את ההתאמות שמגיעות לו. בגלל שיש ספקטרום מאוד גדול וכל ילד הוא ייחודי, אז צריך הרבה גמישות עם זה. בשנה שעברה הוא היה בחוג כלבים עם עוד שני ילדים וזה היה יפה מאוד. בשנה הבאה הוא ימשיך ואני מקווה שזה יהיה אפילו עוד יותר מוצלח. מאוד חשוב שהוא יהיה עם ילדים אחרים ולא כל הזמן אחד על אחד. השילוב יכול להיות עם ילדים שממוקמים יותר גבוה בספקטורם או עם ילדים רגילים, אבל יחד עם זה, למרות ששילוב זה חשוב, גם צריך לתת מענה לילדים האלה. זה כל הזמן המשחק".
נירה לייפר ממודיעין היא אמא לילדה רגילה שמגיעה לחוגים ולפעיליויות של אקדם. "זאת שנה שנייה שאנחנו מגיעים לחוגים", היא מספרת. "זה התחיל מהתנדבות באקדם. אני פורשת צה"ל וברגע שיצאתי מהצבא חיפשתי היכן להתנדב. שמעתי על אקדם וזה נשמע לי מעניין. התחלתי ודי נשאבתי והתאהבתי, למרות שאין לי קשר אישי לנושא. הצטרפתי לצוות ההנהלה של המקום גם בתחום התוכן וגם בתחומים טכנולוגיים. מלכתחילה הוקסמתי מהרעיון של השילוב. יש לי ילדה בת שש וחצי, סתיו, והוקסמתי מהרעיון של שילוב ילדים רגילים בפעילות. לפני כן לא היכרתי מה זה אוטיזם מקרוב וזאת היתה הזדמנות נהדרת להיחשף ולחשוף ולהיתרם מכל הכיוונים - גם להתנדב וגם שהבת שלי תשתלב בפעילויות האלה. אני לא רואה שום מניעה ‑ ההפך, אתה נתרם המון.
"בהתחלה מי שהצטרפו היו בעיקר אחים של ילדים על הרצף, והיום אנחנו שואפים שזה יהיה חצי חצי ושזה יתרום לכל הכיוונים - גם וגם, לאוכלוסייה הרגילה וגם לאוכלוסייה שעל הרצף. יש הרבה יתרונות לחוגים האלה, גם לילדים ה'רגילים' ‑ הם בקבוצות קטנות, יש מפעילים איכותיים, ויש תשומת לב אישית לכל משתתף. גם המקום עצמו מקסים ונורא כיף להגיע לשם. יש קפה להורים ומקום לשבת. יש משחקייה, דשא, הכל חדש, יפה וירוק. זה מקום מאוד מחבק ויש ממש תחושה של בית. סתיו השתתפה גם בחוג של כלבנות וגם בחוג של בובנאות ושניהם היו מקסימים. יש גם ג'ימבורי בעלות סמלית של חמישה שקלים לילד. התחילו להגיע כל מיני אנשים גם על הרצף וגם לא. הילדים משחקים ביחד באופן מאוד טבעי וזה נהדר לדעתי. זה מאוד מחזק את עצמך כאדם לדעת לקבל אחרים. אני מאוד ממליצה להצטרף. אני חושבת שזה סוג של תרומה לחברה וגם אנחנו נתרמים מזה הרבה יותר".
"חברה טובה יותר"
חברת ההנהלה בבית אקדם, מרים כלי, סבורה ש'בית אקדם' הוא הזדמנות לקהילה בתוכה הוא חי להיות חברה טובה יותר. "הקהילה על הרצף האוטיסטי משלבת אוכלוסיה נורמטיבית בפעילות ובתשתיות שלה", היא אומרת. "הפעילות ב'בית אקדם' פתוחה לקהל הרחב, כולל חוגים, הרצאות, פעילויות, משחקיה, ופרויקטים נוספים של שילוב. אנחנו רוצים לקרב ולהכיר בין האוכלוסיות גם מחוץ למסגרות בתי הספר ולהראות שאין באמת הבדל שאי אפשר לגשר עליו. אנחנו רוצים לתת לילדים שלנו שעל הרצף האוטיסטי מקום מכיל ומחבק, בו אחרים יוכלו לראות את היכולת והכשרונות שלהם, ובו יקבלו את השונות בטבעיות ובהבנה, בדרך לחברה מכילה ומתוקנת. וברוב המקרים השילוב נעשה כל כך טוב שלא מבחינים מי על הרצף ומי שאינו".
לדבריה, 'בית אקדם' מייצר מצב שבו כולם מרוויחים. "הילדים על הרצף נתרמים מפעילות מוגנת בסביבה שהיא כמה שיותר נורמטיבית, והילדים שאינם, הופכים לבוגרים טובים ומכילים יותר. אנחנו רוצים לשנות את הסטטיסטיקה שאומרת ש־90 אחוז מההורים לא ישלחו את הילדים שלהם לחוג עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים. בואו נראה שלפחות אצלנו במודיעין זה אחרת".
2 צפייה בגלריה
"מרוויחים המון מהשילוב". צילום: בית 'אקדם'
"מרוויחים המון מהשילוב". צילום: בית 'אקדם'
"מרוויחים המון מהשילוב". צילום: בית 'אקדם'
מה הייחודיות של החוגים שלכם? "קבוצות קטנות, יחס אישי, בכל חוג ישתתפו עוזרי מדריך בהתאם לצורך, להורים הממתינים יש פינת קפה נעימה, לאחים הממתינים - משחקים, ספרים, חוגים ואפילו ג'מבורי ומשחקים בחלק מהימים. בבית אקדם תמצאו חוגים נפוצים לצד חוגים ייחודיים כגון בעלי חיים, מוזיקה, ציור וחוגים משפחתיים לחיזוק הקשר והעצמה משפחתית".
בין החוגים שיתקיימו השנה בית אקדם: בישול טיפולי, רכיבה, לגו הנדסי, גינון, אמנות, קראטה ועוד.
בית אקדם: הכל במקום אחד
בית אקדם הינו מרכז שילוב קהילתי המהווה בית למשפחות על הרצף האוטיסטי. מטרת המרכז הינה להעלות את המודעות לקבלת האחר. הבית נחנך ברעות בסוף שנת 2017 במטרה לטפל ולקדם ילדים ובוגרים על הרצף האוטיסטי בעיר, ולשלבם בקהילה.
המרכז הינו בית תומך עבור המשפחות ומהווה עבורן כתובת לכל עניין וצורך, וזאת על ידי יצירת מרכז בין-תחומי עירוני. המקום מופעל על ידי עמותת אקדם בשיתוף עם האגף לשירותים חברתיים של העירייה, והוא פועל במודל ייחודי וחדשני בארץ, בו כלל השירותים הנצרכים על ידי אוכלוסיית היעד ניתנים במקום אחד.
עמותת אקדם מפעילה במקום מגוון פעילויות פנאי ופעילות למשפחה בהתאם לצרכים שעולים מאוכלוסיית היעד וההורים. בכלל זה מופעלים במקום מועדונים חברתיים, חוגים שונים, קבוצות תמיכה להורים ולאחים, סדנאות, ערבי הסברה, משחקייה, אולם ספורט טיפולי וג'ימבורי, ועוד.
יריד החוגים יתקיים ביום חמישי (5.9), בין השעות 19:00-16:30, ב'בית אקדם' ברחוב מיתר 2 ברעות. בתוכנית: מתנפחים, שולחנות משחק, ברד, פופקורן, התנסות בחוגי המרכז ועוד הפתעות. יש להירשם מראש בקישור לחצו כאן.