2 צפייה בגלריה
תוצאות השריפה בישוב. צילום: קובי קואנקס
תוצאות השריפה בישוב. צילום: קובי קואנקס
תוצאות השריפה בישוב. צילום: קובי קואנקס
משטרת ישראל הודיעה היום (ה') על סיום את חקירת נסיבות השריפה שפרצה ביער בן שמן והיישוב מבוא מודיעים ב-23 במאי 2019, וגרמה לנזק רב ביישוב וביער. השריפה המדוברת הייתה חלק מגל שריפות ענק שפקד איזורים נוספים בארץ במשך כיומיים. בוועד הפעולה של היישוב הביעו אכזבה מהמסקנות.
מסקנות החקירה המשותפת של יחידה המחוזית לחקירות הונאה ושל חקירות כבאות והצלה, הועברו לעיון גורמי המקצוע באגף החקירות והמודיעין ובפרקליטות מחוז מרכז, ונקבע כי תיק החקירה ייסגר בעילה של "אין עבירה".
על פי המשטרה, "החקירה נפתחה למחרת פרוץ השריפה, ולאורך ימי עבודת צוות החקירה המיוחד נגבו עדויות מעשרות מעורבים, לרבות קבלנים שעבדו באזור, עובדים בבית העלמין של מודיעין הסמוך ליישוב, עוברי אורח, אנשי קק"ל, בעלי תפקידים בכבאות והצלה, מפעילי ציוד מכני הנדסי שעבדו ביער, עובדי חברת חשמל, עובדי קבלן ואזרחים".
הזירה נסרקה על ידי שוטרי הזיהוי הפלילי של משטרת ישראל, אנשי מעבדות זיהוי פלילי, וחוקרי כב"ה. בנוסף, מציינים במשטרה, כי "ניטלו מהקרקע דגימות לבדיקות מעבדה, בוצעו סיורי שטח, נבדקו מצלמות אבטחה, נבחנו צילומי רחפן שנאספו מאזרח וצילום אווירי".
מבדיקת מכלול המידע שנאסף נקבע, כאמור, כי אין תשתית ראייתית מספקת לבסס חשד בדבר ביצוע עבירה, והוחלט על סגירת התיק.
2 צפייה בגלריה
שריפה במבוא מודיעים. צילום: כבאות והצלה
שריפה במבוא מודיעים. צילום: כבאות והצלה
שריפה במבוא מודיעים. צילום: כבאות והצלה
מבחינת תושבי מבוא מודיעים מדובר בהחלטה דרמטית במיוחד מאחר ובמידה והיה נקבע שמדובר בהצתה מכוונת הם היו זכאים לפיצויים מטעם המדינה. אמנם לאחרונה החליטה הממשלה להקצות 80 מיליון שקל להקמת יישוב זמני, אך אין ספק שהחלטת המשטרה תותיר את התושבים בקשיים גדולים ועם הוצאות כספיות עצומות שיקשו על שיקום היישוב.
מוועד הפעולה של היישוב, בשם תושבי מבוא מודיעים, נמסר היום כי הם "מאוכזבים מאד מההודעה שפורסמה. לא יעלה על הדעת שלאחר שלושה חודשים תמימים של ציפייה מורטת עצבים, משטרת ישראל סוגרת את התיק מחוסר ראיות, כאשר מדובר בשריפה שלא נראה כמותה, שכילתה יישוב שלם והותירה אנשים חסרי כל עם נזק פיזי ונפשי בל יתואר.
"בדיונים בתחילת הדרך, מיד לאחר השריפה הציגו המשטרה יחד עם כב״א מידע על 4 מוקדי הצתה - לאן נעלמו הראיות הללו? רב הנסתר על הגלוי. בכוונתנו לפעול בכל הדרכים על מנת להוציא את האמת לאור".