חברים וחברות בקבוצת 'שוהם חופשית' ותושבים נוספים מצאו דרך מקורית להבריח קבוצה של מפגינים חרדים שהפגינה באזור התעשייה שוהם נגד עבודות הפיתוח הנעשות באזור.
כנרת שפר, חברה ב'פורום החילוני' ומפעילת עמוד הפייסבוק 'שוהם חופשית, מספרת כי מדובר ב"קבוצה קיצונית" שנקראת 'ארתא קדישא', ש"דורשת כספי כופר מיזמים שבונים בכל מיני מקומות, במקרה שלנו באזור התעשייה שוהם. הם עוצרים את העבודה, כל יום עולה לקבלן הרבה מאוד כסף, ולכן הקבלנים מעדיפים לפעמים לשלם דמי שתיקה בגובה של חצי מיליון שקל, שבסופו של דבר מתגלגלים לתושבים".
בשבוע שעבר הגיע לאזור התעשייה היי פארק שוהם אוטובוס עמוס בחרדים מירושלים, המשתייכים לאותה קבוצה, כדי למנוע את המשך עבודות הפיתוח באזור בטענה שבמקום יש קברים יהודיים.
יצוין, שכלל הרשויות המוסמכות בחנו את האתר ‑ רשות העתיקות בדקה את הקרקע ושיחררה אותה לעבודה, ומועצת שוהם קיבלה את כל האישורים הנדרשים.
בתגובה להפגנות החרדים פרסם ראש מועצת שוהם איתן פטיגרו בדף הפייסבוק שלו פוסט שבו כתב בין היתר: "מדובר בפרוטקשן. נרמז כי תמורת תרומה לישיבה הבעיה היתה נפתרת. ביחד עם היזם הבונה במקום אנו עומדים על כך שבשוהם לא ניתן יד לתופעה פסולה כזו".
1 צפייה בגלריה
הנשים השרות. צילום: כנרת שפר
הנשים השרות. צילום: כנרת שפר
הנשים השרות. צילום: כנרת שפר
שפר וחברותיה החליטו לפעול ובאו גם כן למקום. "אני מנהלת את קבוצת 'שוהם חופשית' ועוד קבוצת ווטסאפ של 17 אנשים, וביקשתי מהם להגיע להפגנה", היא מספרת. "הגיעו הרבה אנשים משתי הקבוצות. ההפגנה השנייה הייתה כמה ימים אחרי זה ב־12:00 בצהריים. נשות שוהם הגיעו. החרדים ניסו לחדור לאתר בנייה ואנחנו עמדנו בכניסה לאתר כדי למנוע את ההגעה שלהם.
"באיזשהו שלב הבנו שעצם הנוכחות של נשים גורמת להם לנסיגה והתחלנו לנוע לקראתם. התחלנו לשיר וראינו שזה גרם להם לברוח. היס"מ אמרו לנו שזה באמת עוזר. הופתענו מהאפקטיביות של המהלך. היה לנו מאוד קשה לעזוב את האתר כי ראינו שאנחנו מונעות אלימות מעצם הנוכחות שלנו. הראינו להם שהם הגיעו למקום הלא נכון. פה הם לא יסחטו אותנו. הם לא חזרו מאז לאתר והאתר סיים את החפירות שלו בשקט. אם יהיה צורך נגיע שוב פעם".
למרות ההצלחה יש גם מי שמתחו ביקורת על המהלך וחלק מהמבקרים טענו שמדובר במעשה לא לגיטימי המונע משנאת חרדים, ושתפקידה של המשטרה לטפל במקרים כאלה.
מה חשבת על הביקורת שהושמעה?
"הרבה מאוד אנשים תמכו בנו. תמיד יהיו את האנשים שבאופן פרדוקסלי יבחרו לראות את השירה כאקט אלים. היתה שם אלימות כגון יריקות לפנים שלנו. אנשים מבחוץ שיש להם תסביך של רגישות כזאת או אחרת תמיד יניפו את הדגל של אנטישמיות. לא מדובר בשנאה. בטח לא שנאת הדת. מדובר בקבוצה שהמטרה שלה היא סחיטה נקודה. תמיד יהיו את אלה שיבחרו גם לא לעשות כלום וגם להעביר ביקורת. מדובר בהמון כסף ‑ חצי מיליון שקל שנחסכו. אין שום סיבה בעולם שהם יקבלו אותו".
ראש מועצת שוהם איתן פטיגרו מסר: "כראש מועצה חשוב לי להבהיר כי אנו לא ניכנע להפגנת כוח ולא לסחיטה מכל סוג שהיא. התמיכה שלנו ביזם תמשיך ועבודות הבנייה ימשיכו גם הן כסדרן בשיתוף פעולה הדוק שלנו כרשות עם גורמי השיטור והאכיפה ככל שיידרש".