אייל סיני, מורה מוערך לפיזיקה בתיכון עירוני ב' במודיעין, הוא בין ששת הזוכים בפרס המורה של המדינה לשנת 2015. הזוכים הוכרזו בטקס חגיגי במעמד נשיא המדינה ראובן ריבלין ושר החינוך נפתלי בנט, בו הוענקו להם תעודות הוקרה, מחשבים ניידים והשתלמות יוקרתית בארצות הברית.
במודיעין כבר לא יצטרכו בעתיד מורים פרטיים
עירוני ב' חיים בסרטים
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
סיני נכנס לתחרות בעקבות המלצות של תלמידיו ושל שני מורים ששלחו מכתבי המלצה. "לא ידעתי מזה בכלל", הוא מספר. "התקשרו אליי פתאום שאני בין 150 המורים שנבחרו. שאלתי איך הגעתם אליי בכלל. התברר שתלמידים המליצו עליי. היה ראיון
ועוד ראיון והגעתי לשלב הנוכחי". בעבר זכה סיני בשני פרסים בזכות עבודתו החינוכית: פרס דה שליט למורה מצטיין וציון לשבח בפרס טראמפ להוראה איכותית לשנת 2012.
סיני (53) תושב העיר, גרוש ואב לחמישה ילדים, מנסה להסביר מדוע עלה לגמר. "אני חושב שזה שילוב של כמה דברים", הוא אומר. "יש ברוב הכיתות שלי אווירה מאוד מיוחדת המורכבת מכמה היבטים. האחד הוא ההיבט האינטלקטואלי, הרצון ללמוד, לדעת ולהעמיק לא רק בפיזיקה. יש בכיתות שלי רצון להרחיב את הדעת, לצד נכונות של התלמידים לעבודה מאומצת. מצד שני, יש לי גם קשר אישי עם התלמידים. למרות שאני מורה שדורש מהתלמידים, יש גם סוג של דו־שיח עם התלמידים. אני לא סחבק של התלמידים, רחוק מזה, אבל אני מסייע ומנסה לתמוך בתלמידים".
בשנים שסיני מלמד במגמת פיזיקה בעירוני ב', רשמה המגמה הישגים רבים. "זאת מגמה עם הצלחות מרשימות הן בממוצע ציוני הבגרות, הן בהישגים באולימפיאדה לפיזיקה, והן בקבלה ליחידות מובחרות כמו תלפיות ו־8200", אומר סיני. "נוצרה אווירה רצינית שמשליכה על מה שקורה אחר כך. יש משהו איכותי, וחשוב לי לשמר אותו. אני רק חלק מצוות בית הספר שעושה עבודה מצוינת".
נוסף על עבודתו בתיכון עירוני ב', סיני עוסק בהכשרת מורים לעבודה בפריפריה. "אני משתתף בתוכנית שנקראת 'עתידים להוראה' שמכשירה מורים להוראת מדעים שסיימו אוניברסיטה לעבודה בפריפריה", מסביר סיני. "אני נוסע ברחבי הארץ ומלווה כל מורה באופן אישי".
מה מאפיין מורה טוב?
"קודם כל מורה צריך להיות מקצועי, זה תנאי הכרחי, מבלי שהוא יהיה מקצועי שום דבר לא יעבוד. דבר שני, המורה צריך להיות מסוגל להעמיד דרישות בפני התלמידים וליצור אצלם מצב שהם יקבלו הערכה על הלימודים שלהם. לצד זה צריך להיות קשר אישי, תמיכה והיכרות מעמיקה עם התלמיד. האלמנט השלישי הוא להבין שהוראה היא חלק מתהליך חינוכי עמוק יותר. זה לא רק להכין לבגרות, אלא חינוך לחשיבה עצמאית, הטלת ספק, חינוך הומניסטי".
האם יש במגמת פיזיקה גם בנות?
"יש, אבל לא מספיק. יש כל שנה בין 20 ל־25 אחוז בנות במגמה. אני חושב שזה משהו בעובדה שבנות בגיל הזה פחות תחרותיות, אבל אני לא בטוח לגבי זה".
אתה חושב שיהיו בעתיד עוד זוכי פרס נובל ישראלים?
"כן. בהחלט. אני חושב שהדור הזה יותר טוב ויותר חזק מהקודמים. למדו אצלי תלמידים מאוד חזקים בעירוני ב', כולל מי שזכה באולימפיאדה. רואים בתעשיית ההיי־טק הרבה חבר'ה צעירים, אבל יש ירידה בשנים האחרונות בהיקף התלמידים שלומדים חמש יחידות מתמטיקה. בעירוני ב' יש עתודה טכנולוגית והעיר חלק מתוכנית לאומית כי מבינים שאנחנו על ספו של משבר, ואם לא נעצור אותו, תהיה בעיה".
מתרגש על הזכייה?
"אני לא מתרגש, אני שמח. כן התרגשתי מזה שהתלמידים בחרו בי, זה שימח אותי מאוד כי אני משקיע הרבה מאוד בהוראה. כל הפרסים לא הגיעו מעצמם, וזה שהתלמידים יודעים להעריך את זה, זה תמיד נותן תחושה טובה".