מודיעין מוגדרת כעיר בעלת אופי חילוני בעיקרו, שבה כ־75 אחוז מהאוכלוסייה הם חילונים. בבחירות האחרונות המפלגות הדתיות זכו לכעשרה אחוזים בלבד מכלל הקולות, אולם למרות זאת מוצאים את עצמם התושבים שאין בבעלותם מכונית נצורים בביתם בשבתות בהיעדר תחבורה ציבורית הפועלת ביום זה.
עונג שבת במודיעין: תעודות כשרות אלטרנטיביות במודיעין חוששים שגם המרכז החדש ישמור שבת כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
במודיעין נעשו בעבר כמה נסיונות לקדם את הנושא, אך עד כה ללא הצלחה. ראש העיריה, חיים ביבס, התבטא מספר פעמים בעבר בנושא והודיע כי הוא תומך בהפעלת תחבורה ציבורית חלקית בשבת, אך הוסיף כי לא יפעל לשנות את המצב כל עוד שר התחבורה לא מאשר זאת.
ביום רביעי שעבר נעשה ניסיון נוסף כשחבר המועצה מהאופוזיציה, אבי אלבז, העלה הצעה לסדר היום בישיבת המועצה הקוראת לראש העיריה לפעול מול שר התחבורה לקידום תחבורה ציבורית חלקית בשבתות ובחגים בעיר.
"מודיעין היא עיר פלורליסטית", כתב אלבז בהצעתו לסדר, "עם אוכלוסיות של אזרחים ותיקים, חיילים שמגיעים לחופשות ובני נוער, שתקועים בביתם בשבתות, מכיוון שאין ברשותם כלי רכב פרטי או רשיון נהיגה... חופש תנועה תחבורתי לכל תושב הוא מאפיין מובהק וחלק בלתי נפרד של איכות חיים סבירה, וזה לא תקין שציבורים גדולים בעיר ימשיכו להיות כבולים לביתם, דווקא בימי החופש שלהם, וזאת בגלל נימוקים ומניעים דתיים, סטטוס־קוו, או מניעים אחרים".
על פי הצעתו לסדר של אלבז, "מועצת העיר מחליטה לאשר הפעלת תחבורה ציבורית חלקית בשבתות ובחגים בעיר למקומות וליעדים על פי צרכי תושבי העיר, ובמיוחד על פי צרכי ציבור האזרחים הוותיקים, החיילים ובני הנוער בעיר. מועצת העיר מחליטה לפנות באמצעות ראש העיריה אל שר התחבורה בבקשה שיאשר הסדר להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות במודיעין".
הצעה צינית הצעתו של אלבז נדחתה. ראש העיריה התייחס להצעה והציע להסמיך את אבי אלבז לקדם את הנושא. "כפי שאמרתי בעבר", אמר ביבס השבוע, "אני בעד תחבורה ציבורית בשבת האוספת את התושבים מהצירים הראשיים לים, לתל־אביב, וכדומה. יחד עם זאת, נושא זה לא היה עיקר האג'נדה שלי בבחירות למועצה, אלא של אבי אלבז. לכן מן הראוי שמי שעומד בראש חוצות וקורא לקידום התחבורה הציבורית בשבת הוא זה שיעמוד בראש המחנה. מועצת העיריה התחייבה לתת לאלבז את כל הקרדיט להצלחתו ולגבות אותו". ביבס שלח עקיצה לאלבז באומרו: "כעת עליו להראות האם הוא מסוגל גם לעשות מעשים או רק לדבר".
בעד הצעתו של ביבס להסמיך את אלבז לקדם את הנושא הצביעו מרבית חברי המועצה. אבי אלבז, מיכאל חרל"פ והילה שי־וזאן הצביעו נגד. "ראש העיריה השיב לי בציניות שהעיריה מסמיכה אותי לפנות במכתבים אל שר התחבורה להפעלת תחבורה ציבורית בשבתות", אומר אלבז. "עניתי לו שהוא כמקורב לראש הממשלה ואל שר התחבורה וכיו"ר מרכז השלטון המקומי, יכול לארגן ראשי רשויות רבים, כפי שהוא יודע לעשות היטב ועשה זאת בעבר, ולהפעיל לחץ על שרים וחברי כנסת להעביר הצעת חוק בנושא".
מה הסיכויים לכך לדעתך? "כמובן שראש העיריה לא יעשה זאת, מכיוון שהחרדים ששולטים היום בממשלה החדשה לא יאפשרו זאת, בשם הסטטוס־קוו המקודש. מיותר לציין שהצעותיי נדחו ברוב של הקואליציה שנשמעת למרותו של ראש העיריה".
לטענת אלבז, לחיים ביבס יש את הכוח והקשרים המתאימים לקדם את הנושא, ולכן לא היה צריך "לגלגל" את האחריות לפתחו. "אין לי ספק שאם חיים ביבס היה רוצה הוא היה יוכל להעביר את זה בצורה מהירה וטובה", אומר אלבז. "עכשיו הוא מצפה ממני לכתוב מכתבים שלא יזיזו שום דבר והוא לא יעשה כלום. נוח לו להציג את זה כאילו מועצת העיריה מסמיכה אותי. אני לא כל כך תמים. רק ביבס יכול להזיז משהו. בכל מקרה, אני מתכוון לפגוש את יוזמי פרויקט 'שבוס' בירושלים כדי לבדוק אם ניתן ליישם זאת גם במודיעין".
תקועים במודיעין הפעלת תחבורה ציבורית בשבת היא בעיה כלל ארצית ולא אופיינית רק למודיעין. שאלת השבת ואופן שמירתה העסיקה את החברה הישראלית עוד בזמן המנדט הבריטי. בתקופה זו התפתחו כמה הסדרים ששימשו כבסיס לעקרון הסטטוס־קוו.
במסגרת ההסדר הוסכם שהתחבורה הציבורית תושבת בכל היישובים. מאז, התחבורה הציבורית אינה פועלת בשבת, למעט מקרים היסטוריים יוצאים מן הכלל כמו בחיפה שבה פועלת תחבורה ציבורית בשבת. כמו כן, מוניות מורשות לנסוע בשבת, דבר המהווה פיתרון מצומצם לבעיית ניידות הציבור החילוני בשבת.
הצעות חוק להפעלת תחבורה ציבורית בשבת עלו שוב ושוב על שולחן הכנסת, אך נדחו. באחרונה עלה הנושא שוב לסדר היום הציבורי לאחר ששר התחבורה, ישראל כץ, הצהיר כי אין בכוונתו לשנות את הסטטוס־קוו, ועורר מחאה רבה.
תושבים רבי