ההחלטה להסיר את תעודת הכשרות של 'סופר טוב', סופרמרקט הנמצא בשדרות יצחק רבין במודיעין, עוררה מחאות בקרב הקונים הוותיקים המתגוררים בשכונה, שקראו להמשיך ולקנות במקום למרות היעדרה של תעודת הכשרות.
דתיים וחילוניים יכולים לחיות יחד במודיעין? חשש במודיעין: "אנחנו בדרך להיות בית שמש" כל הסיפורים גם בסלולרי:הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
חבר המועצה ומחזיק תיק הדת ברוך בוכניק מסביר כי לא היתה פזיזות בהחלטה להסיר את תעודת הכשרות, וכי הדבר נבע מאי עמידה בדרישות במחלקת הירקות. "מוקד הבעייתיות הוא חריגה מהנהלים שהוגדרו. הוכנס מוצר לא לפי הנהלים, נתבקשו להוריד את המוצר מהמדפים ובסופרמרקט סירבו להוריד", אומר בוכניק, ומוסיף: "ההתנהלות של מחלקת הכשרות היתה אחראית. במשך שבוע הנושא היה על השולחן עם ניסיון הידברות, כדי להסביר ולהגיע להבנה והפנמה של בעל המקום שצריך לעבוד לפי הנהלים, עד שבסוף הוחלט להוריד את הכשרות". בוכניק מבהיר כי מדובר בתהליך, וכי כרגע יש דיון לגבי החזרת התעודה.
רוני כהן, הבעלים של 'סופר טוב', מספר כי התושבים החילונים והדתיים כאחד תומכים במקום. "מפרגנים מעל ומעבר ובאים לקנות יותר מבימים רגילים, הם לא נענו לקריאות לא לבוא לקנות אצלנו", הוא אומר.
כהן מתייחס לאירוע שהביא להסרת תעודת הכשרות ומספר על המחלוקת: "הכנסתי תותים שהם ייבול נוכרי בשנת שמיטה, מספק שמוכר גם לרשתות אחרות. לא הסכימו לעניין, לקחו את התעודה והלכו". בהיותו חובש כיפה הוא אומר כי לא היתה כל כוונה לעבור על הנהלים. "אני שומר דת, מבין את ההלכה ויודע אותה".
לדבריו, אכן ישנו ניסיון ליישב את ההדורים ולהחזיר את המצב לקדמותו. "אחרי שלקחו את התעודה באותו רגע הורדתי את התותים מהמדפים והבאתי תותים מספק אחר עם תעודה. אין סיכוי שיהיה מוצר לא כשר בחנות, בלי קשר לרבנות", אומר כהן.
התושבים סירבו להכיר באותה פסילה והדגישו כי ימשיכו לקנות במקום במטרה למנוע פגיעה בעסק. "קשה לי עם זה שפוגעים בעסקים בגלל דברים קטנים וזניחים", אומרת רונית גרינברג המתגוררת בשכונת בוכמן ומגדירה את עצמה "חילונית מובהקת". "לקחת כשרות ולפגוע בסופרמרקט שכוח הקנייה שלו הוא לא רק חילונים אלא גם דתיים, ובאמת הרבה אנשים לא יקנו שם בגלל שלכאורה אין כשרות, זה מקומם, מעצבן ומרגיז. צריך לחזק אותם כדי שהעסקים האלה לא יפלו וימשיכו לעבוד".
גרינברג מוסיפה ואומרת כי "יש כאן תחושה של כפייה שמחריפה ומחמירה. אנשים נשארים אדישים, אבל לא ירחק היום שנהיה כמו בירושלים שסוגרים עסקים. יש תחושה שהרבנות פה שולטת ביד רמה".
בוכניק מצדו מבהיר כי לא מדובר בכפייה דתית, אלא בחירה חופשית של בעל העסק. "צריך להדגיש שהתעודה היא מוצר נרכש, אף אחד לא כופה על שום גורם לרכוש אותו. מי שרוכש אותו מעוניין להביא לעסק שלו ציבור דתי. הקריאות של שתלטנות של הרבנות הן בכלל לא במקום".
הקונים הנאמנים מסבירים כי ישנו אמון בעסק ובעובדיו, ולכן גם בהיעדר כשרות הם ימשיכו לרכוש בו. "אני קונה שם המון זמן, מהיום שפתחו, ונהנה מהשירות והאיכות", מספר אייל גולדנברג, תושב השכונה. "אני לא אוכל אוכל שהוא לא כשר, זה לא שמוכרים חזיר ולכן אני מתכוון להמשיך לקנות שם".
גם עידן ההרי שרוכש במקום אומר כי היעדר התעודה אינו מפריע לו, ומקווה שהתושבים הדתיים ילכו בדרכו. "אם הלקוחות הדתיים אינטיליגנטים, הם יבינו שהמוצרים שמובאים על ידי ספקים חיצוניים הם כשרים, ולכן אין סיבה שהדברים ישתנו".
על מנת להתמודד עם המצב בו בית עסק מחויב בלעדית לדרישות הרבנות, ולדימיר בליאק, תושב השכונה ופעיל מטעם 'יש עתיד' מנסה לקדם את היוזמה של כשרות אלטרנטיבית קהילתית, דבר שהיה יכול לסייע במקרה כזה. "אם כשרות אלטרנטיבית או קהילתית היתה קיימת, שני הצדדים היו מרוויחים, בעלי העסקים והצרכנים שלא יהיו תלויים בפקיד כזה או אחר ברבנות".
מדוברות עיריית מודיעין, מכבים־רעות נמסר בתגובה: "תעודת הכשרות אינה מהווה תנאי לפתיחת בית עסק אלא מהווה אישור על כך שכל המוצרים בעסק זה כשרים. לאחר שבעל העסק הציג מוצרים שאינם עומדים בנהלי כשרות זו, ולאחר שסירב לסדר את הליקויים, הוסרה תעודת הכשרות עד לאחר שיוסדרו הליקויים. לאחר הסדרתם ייבדק בית העסק בשנית ואם הוא יעמוד בתנאים הקבועים תושב תעודת הכשרות".