דו"ח של ארגון הבריאות העולמי המדרג את רמת זיהום האוויר ב־1,600 ערים ברחבי העולם, מצא כי מודיעין נמצאת במקום השני ברשימת הערים עם זיהום האוויר הגבוה בארץ. במקום הראשון נמצאת אשקלון שם נמדדו רמות של 75 חלקיקים מזהמים, ותל־אביב במקום השלישי. רמות הזיהום הנמוכות ביותר נמצאו דווקא בחיפה ובחדרה.
כל הסיפורים גם בסלולרי: הורידו את האפליקציה החדשה של mynet
מבדיקת הנתונים שפירסם הארגון עולה כי ישראל ממוקמת במקום ה־12 ברמות החלקיקים הזעירים של מוצק או נוזל שקשורים לאטמוספירה של כדור הארץ ומשפיעים על הבריאות שלנו. המשמעות היא שאיכות האוויר אותה אנחנו נושמים בארץ באופן כללי היא גרועה, ובמודיעין איכות האוויר אותו אנו נושמים גרועה במיוחד. בנוסף למזהמים רבים הנמצאים באוויר, נמצא באוויר במודיעין ממצא מדאיג של 70 חלקיקים מזהמים, כשהתקן הבינלאומי הוא 40 חלקיקים בלבד.
במילים אחרות, הנתון הזה מתאר מה תושבי העיר נושמים מדי יום: הרבה חלקיקי אבק ועפר ועוד מתכות וחומרים מסוכנים רבים המרחפים באוויר, שמזיקים לבריאות התושבים ומשפיעים לרעה על תוחלת החיים שלהם. גורמים רפואיים בעיר מציינים כי אחוז גבוה מהתושבים סובלים מבעיות נשימתיות מזה שנים רבות, ולא כולם ערים לסיבה לכך - האוויר בעיר לא מספיק נקי.
קשה לנשום "אני גרה בעיר מזה 12 שנה ולאורך כל השנים שאני גרה כאן אני מרגישה הרבה פעמים חלקיקים באוויר שגורמים להגברת השיעול", מספרת תושבת העיר הסובלת משיעול כרוני. "יש ימים שהמצב ממש מחמיר ואפילו קשה לי לנשום. מדהים לחשוב שבעיר שנראית כל כך נקייה עם אוויר נקי וללא תעשייה המצב כל כך לא טוב. אני מקוווה שהרשויות יטפלו בכך".
העיריה טענה השבוע כי הדו"ח מבוסס על נתונים ישנים, וכי מאז המצב השתפר, ואכן בדיקה אקראית ביום שני השבוע בשעות הבוקר באתר המשרד לאיכות הסביבה המספק נתונים און ליין על מצב זיהום האוויר בערים השונות בארץ, סיפקה את הנתונים הבאים: בתחנת ניטור אחת בעיר נמדדה רמת זיהום אוויר של 7.8 ובתחנת ניטור נוספת בעיר נמדדה רמת זיהום אוויר של 17 - נתונים נמוכים לכל לכל הדעות. אולם כאמור מדובר בבדיקה אקראית של יום אחד ולא בבדיקה מתמשכת לאורך זמן.
מאידך, טוענים גורמים 'ירוקים' בעיר, כי לא חשוב ממתי הנתונים שכן במשך שנים רבות דו"חות הניטור של המשרד להגנת הסביבה מראים בעקביות כי מודיעין סובלת מהימצאות חלקיקים אלה בשטחה. לדברי חבר המועצה לשעבר אלכס וינרב, שהחזיק בתיק איכות הסביבה, "דרשתי בעבר כי מדי חודש יפורסמו נתוני איכות הסביבה, ועדיף להתחיל בכך כבר היום ולפעול להעלאת המודעות בקרב תושבי מודיעין".
וינרב אף פנה השבוע במכתב לראש העיריה, חיים ביבס, והציע לו סיוע בפעולות למען הורדת זיהום האוויר בעיר. "אני חושב שנתוני ארגון הבריאות העולמי הם מעין קריאת השכמה לפעול ובמיידי", אומר וינרב. "הגיע הזמן לעשות מעשה ולהשקיע משאבים כדי להקטין את הסכנה הרובצת מכל כולנו".
בתוך אתר בנייה הסיבות לזיהום האוויר בעיר כוללות בין היתר את הגורמים הבאים: אובך (חול) וערפיח - ערבוב של פליטות דלקים, פליטות המגיעות מגוש דן לאזור מודיעין - בית שמש מדי יום בצהריים עם הרוח ממערב. "כל מי שמסתכל בבוקר לכיוון גוש דן", מסביר וינרב, "ער לקו ערפיח עבה מעל תל אביב והערים הסמוכות. מקור הערפיח הוא מהתחבורה בגוש דן וממפעלי תעשייה הפועלים בתוך הערים".
סיבה נוספת לזיהום האוויר היא פליטת מכוניות ואוטובוסים בכביש מספר 1, וכביש מספר 443 - עורקים ראשיים לירושלים בהם נוסעות אלפי מכוניות ומשאיות ביום, חלקן מזהמות ביותר. גם הימצאות כביש 431 בקרבת העיר תורמת את חלקה בפליטות המזוהמות.
בנוסף, החציבה והקידוחים באתרי הבנייה במודיעין תורמים את חלקם. הקידוחים ושאר פעילות הבנייה בעיר החלו בשנת 1994 ועדיין הם נמשכים. בימים אלה למשל, התחילו לקדוח ולבנות בשכונת ציפורים (קייזר דרום), ובקרוב תחל בנייתם של עוד כ־15,000 יחידות דיור, עשרות מוסדות חינוך וציבור ומפעלי תעשייה. "המשמעות של זה היא שבמשך שנים רבות תושבי העיר חשופים לעפר ולחלקיקי אבנים המתעופפים באוויר ומוסעים לכל חלקי העיר מהבנייה בעיר, ואת כל זה נושמים התושבים", מסביר וינרב.
אחד הפתרונות שמציע וינרב הוא אכיפת הנחיות שהוכנו בעבר שמחייבות את הקבלנים בדרישות הכרחיות לשמירת אוויר נקי כדוגמת התזת מים בעת קידוח, הקמת ברזנטים אטומים למעבר חול ואבק מעל אזור הקידוח, הימצאות שואבי אבק מיוחדים לשאיבת עודפי אבק ועפר, שטיפת גלגלי משאיות ביציאתם מאתר הבנייה, איסור על עבודת מגרסות באתרי הבנייה, ועוד. בנוסף, העסקת פקח מיוחד שיסייר 24/7 בכל אתרי הבנייה. "אזכיר שלפני מספר שנים שכרנו את שירותיו של פקח ייעודי לנושא שעבר יום יום בין הקבל