דרישה שלא מהעולם הזה: ברכה ומשה רייזמן היו נשואים שנים רבות. השניים, ניצולי שואה מגטו לודז', נישאו בשנת1946 , אחרי המלחמה, והיו פליטים במחנות עקורים בגרמניה. בישראל החלו את דרכם בקיבוץ גליל ים ומאוחר יותר עברו לפתח תקווה. ב־2002 עברו למודיעין, לגור קרוב לבנם.
בחולון יש אפילו מעאכר לחלקות קבורה בואו להצטרף לעמד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
כשמשה הלך לעולמו לפני כתשע שנים, ידעה ברכה שהיתה רוצה להיקבר בבוא הזמן לצד בעלה האהוב. ואכן, לבקשתה, בני המשפחה רכשו לה חלקת קבר לצידו בבית העלמין במודיעין ובמקום הוקמה מצבה כפולה. אלא שעכשיו, כשהיא בת 85, מתברר לה שעיריית מודיעין עלולה לקבור בחלקה אדם אחר.
"לאחר בדיקה לא נמצאו סימוכין בכתב לרכישת קבר בבית העלמין במודיעין", כתבה העיריה במכתב ששלחה לרייזמן. "לפיכך, במידה שלא יומצאו מסמכים על ידכם המעידים כי רכשתם חלקת קבר עד 15 בדצמבר 2011, נאפשר קבורה בחלקה זו".
"כשאמא שלי קיבלה את המכתב היא היתה נסערת מאוד", מספר בנם של ברכה ומשה, אריק רייזמן. "היא אשה מבוגרת ופתאום אומרים לה שרוצים לקחת לה את החלקה. היא יודעת שהיא שילמה ופתאום באים ואומרים לה כזה דבר. מדובר בחוסר רגישות נוראי".
איך הגבתם למכתב? "בהתחלה לא ידענו איפה הניירת והלחץ היה איום. לא פשוט למצוא חתיכת נייר מלפני שנים, אבל מצאנו ומיהרנו לשלוח לעיריה בפקס את האישורים. בינתיים לא חזרו אלינו ולא אמרו כלום. למה להיטפל ככה לאנשים? אם יש להם בעיות בניירת ובתיעוד לא עושים כזה דבר. ככה לא מטפלים בנושא רגיש ומאשימים אנשים".
"את החשבונית אנחנו לא מוצאים אבל יש לנו חוזה חתום", טוענת בתם, פנינה רון. "שלחתי גם צילום של החשבונית לרב דוד לאו שנתיים מאוחר יותר. אני לא יודעת אם יש לו עדיין את המכתב הזה. אני יודעת שאהפוך את הבית למצוא את החשבונית על סך 8,000 שקל".
מנהל מחלקת הדת במודיעין, שלמה חנינה, החתום על המכתב סירב להתראיין בהתאם להוראות אותם קיבל מהעיריה. אך מהמשפחה נמסר, שהוא התקשר להתנצל, שוחח עם ברכה רייזמן וביקש את סליחתה.
הסיפור של ברכה רייזמן לא צריך להפתיע את העיריה. בדו"ח מבקר העיריה האחרון (2009) נכתב שאין נתונים מסודרים לגבי חלקות הקבורה בעיר. הפער בין מניין החלקות בשטח לבין המפות נבדק מספר פעמים ושוב ושוב נמצאו ליקויים בטיפול בנושא. כך למשל, נתגלה פער בין מספר הקברים שרשומים כשמורים לאנשים שקנו חלקות בעודם בחיים, לבין הקבלות והתשלומים עליהם.
עיריית מודיעין: "בעת הקמת בית העלמין בעיר לפני עשר שנים והפעלתו על ידי חברה לא נוהלו כראוי תהליכי רישום המסמכים ורכישת חלקות הקבר. העיריה מבצעת אירגון מחדש וסדר של המסמכים. במסגרת זו פנתה לכל רוכשי החלקות בבקשה להעביר מסמכים המעידים על רכישתן. במסגרת התהליך התגלו מקרים בהם הרכישה כבר אינה רלוונטית או שהתשלום עבורה לא בוצע.
בנוסף, במהלך הקדנציה הקודמת החליטה העיריה להעביר את הטיפול בבית הקברות העירוני באמצעות עמותה עירונית. העמותה מנהלת וגובה את הכספים הקבועים בחוק. כל מקרה בו לא יימצאו המסמכים הנדרשים יטופל באופן פרטני עם הרגישות הראויה באופן מסודר".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין"