מי מספר 1?: נתוני הזכאות לבגרות על פי בתי ספר במודיעין נשמרים בסודיות, כך נאמר לא פעם כחלק ממדיניות העיריה. אך, מתברר, שנתונים אלה זולגים ונחשפים אט אט. נראה כי מתחת לפני השטח התחרות בין התיכונים בעיר צוברת תאוצה.
בואו להצטרף לעמוד הפייסבוק של "ידיעות השפלה"
בשעה שתיכון עירוני ג' טוען לכתר עם נתוני זכאות של יותר מ־90% בשנת הלימודים 2009, מוסדות אחרים מאפשרים גם הם למידע על מצבם להיחשף ובאותה הזדמנות קובלים על היומרה של עירוני ג' למקם את עצמו כתיכון המוביל בעיר. כך למשל, גורם בכיר באולפנא מדווח על נתון שיא של 97% זכאות לבגרות בקרב תלמידות האולפנא 'אורות מודיעין'.
מידע זה לא נועד להתנגח עם תיכון חילוני על הישגיו אלא דווקא מנסה להתחרות בתיכון הדתי החדש שנפתח השנה בעיר ומאיים על האולפנא בגיוס תלמידות. גם בישיבת 'לפיד' מדובר בנתון הנמצא בעשירון העליון עם יותר מ־92% זכאים לבגרות בקרב הניגשים. תיכון 'יחד' סיים מחזור ראשון, ומטבעו מדובר בתיכון קטן יחסית, אך גם שם הנתונים עומדים על 90%.
75.55% מתלמידי מודיעין שניגשו לבגרות זכאים לתעודת בגרות. העובדה שארבעה תיכונים מצהירים, בין בגלוי ובין בסתר, על מספרים החוצים את ה־90%, מציבה לא מעט סימני שאלה בנוגע לנתונים בבתי הספר האחרים הנמנעים מלחשוף את תוצאותיהם. לאחר שבמשך שנתיים נרשמה ירידה, השנה דווח על שיפור של 2.68% בזכאות לבגרות בקרב תלמידי התיכונים בעיר. את השינוי לטובה זוקפים בעיריה בין השאר לתוכנית מיוחדת שהופעלה בשנתיים האחרונות במערכת החינוך העירונית לשיפור הזכאות בבגרות. התוכנית כוללת הקדשת משאבים תקציביים רבים במערכת החינוך ובהם תוכניות איתור, תגבור תלמידים מתקשים בקבוצות למידה קטנות לקראת מבחני הבגרות, מסלולי לימוד מיוחדים, מיחשוב מערכת החינוך בתוכנית רב שנתית, הקצאת כיתות חכמות ופתיחת מגמות ייחודיות.
התחרות בין התיכונים בעיר מתקיימת על אף שלרוב השיבוץ נקבע על פי שכונות. תיכון מו"ר במכבים־רעות הצליח לשמר את תדמיתו היוקרתית כ'תיכון טייסים' עתיר מצטיינים, אך יתכן והחלטת העיריה שלא לחשוף את הנתונים לגבי הזכאות לבגרות על פי תיכונים עושה עוול לתיכונים אחרים אשר אינם זוכים להכרה על הישגיהם החינוכיים והלימודיים. הטענה המרכזית בדבר הסודיות - חשש כי התחרות תפגע בתלמידים ותוביל להנשרה מכוונת של תלמידים על מנת ליצור מצג שווא בנוגע להצלחת בית הספר ונתוני הזכאות לבגרות.
עם זאת, בשנת 2009 החל משרד החינוך לפרסם תוצאות על פי חלוקה לבתי ספר בפתח תקווה ובחיפה. במשרד החינוך טענו כי פרסום נתוני בתי הספר ייעשה לפי שלושה רכיבים עיקריים, שיש בהם כדי לשקף את העשייה הבית ספרית. כלומר הנתונים מתייחסים למדד הישגים לימודיים, מדד מניעת נשירה ושמירה על טוהר הבחינות. "רשויות שיהיו מעוניינות להצטרף, יוכלו לעשות זאת", נאמר בהודעת משרד החינוך מלפני שנתיים. אך עיריית מודיעין מעדיפה בינתיים לוותר על הרעיון.
העיריה בתגובה: "משרד החינוך עדיין לא מסר לנו את הנתונים הרשמיים של הישגי בתי הספר העל יסודיים בעיר. מינהל החינוך החליט על מדיניות לפיה לא יפורסמו תוצאות הזכאות לבגרות בחלוקה לפי בתי ספר, על מנת לשמור על רמת לימודים גבוהה בכולם, למנוע הפיכת נתוני הזכאות כחזות הכל, המובילה להנשרת תלמידים חלשים במקום לדאוג להשאיר את אותם התלמידים במסגרת בית הספר.
נתוני הזכאות הם כלי עבודה. באמצעותו מינהל החינוך בוחן את הנתונים לעומק ובודק האם יש כיתה, מקצוע או כל תחום אחר, שניתן לשפר בו את ההישגים. בתי הספר בעיר אינם זהים לחלוטין הן מבחינת ותק והן מבחינת הרכבי התלמידים ולכן, פרסום הנתונים על פי בתי ספר לא יתרום אלא רק יכול לפגוע וליצור דימוי מוטעה".