"לפעמים אני מרגישה שאני לא שווה כלום": ד' בת ה־14 יושבת בבית כבר חודש וחצי. מאז נפתחה שנת הלימודים אין לה מסגרת חינוכית והיא לא יכולה לטענתה ללכת לבית הספר כמו שאר החברות שלה. "ההרגשה שלי גרועה", היא אומרת. "אני כל היום בבית וזה משעמם. לא רוצים אותי בסמינרים שבעיר ואין לי מקום בסמינרים שנמצאים בעיר אחרת. לפעמים אני מרגישה שאני לא שווה כלום. אני לא רוצה יותר ללמוד. לא רוצה שום דבר".
ד' ועשר מחברותיה הן בנות חרדיות שגרות במודיעין עילית. רגע לפני שהן עלו לכיתה ט', כאשר היו צריכות לעבור לסמינר, הן גילו להפתעתן כי למרות שהן תלמידות טובות ונערות יראות שמיים, שלמדו בהצלחה עד שנת הלימודים האחרונה ללא כל טענות מיוחדות, הן לא הצליחו להתקבל לסמינר האשכנזי הנחשב כבעל רמת לימודים גבוהה. הסיבה לטענתן: הן מגיעות ממשפחות ממוצא ספרדי.
מודיעין עילית. מבט מגבוה. "ההפרדה עוברת מדור לדור". צילום: AP
"אמנם לטובת הבנות הספרדיות שנשארו בחוץ הוקם סמינר ספרדי, אבל יש בנות שלא רוצות ללמוד שם אלא עם החברות שלהן במוסד החינוכי הנחשב בעל רמה גבוהה יותר, ואלה נשארו בחוץ", אומר יוני מזרחי, אב לילדה שלא התקבלה ללימודים בסמינרים האשכנזים ומי שחשף את הפרשה. "הבעיה לא נפתרה בחודש וחצי האחרון כך שבינתיים הבנות נמצאות בבית".
הפרשה הזאת לא התחילה בשנת הלימודים הנוכחית אך עתה היא מתפרצת במלוא חריפותה. התלמידות במודיעין עילית לומדות בבתי ספר משותפים עד כיתה ט'. בשנה זו הן מתפצלות לסמינרים שונים. לדברי מזרחי, קיימים שני סמינרים "אשכנזיים" בהם שיעור התלמידות הספרדיות עומד על כ־30 אחוז בממוצע. "הורי הבנות שלא התקבלו צריכים למצוא פתרון בעיר או מחוצה לה", מסביר מזרחי.
מה עשו עד היום בנות שלא התקבלו לסמינר האשכנזי? "יצאו ללמוד בסמינרים בבני ברק או בירושלים או שהלכו בחוסר ברירה לסמינר הספרדי, שנחשב פחות טוב. יש הרבה משפחות שלא רוצות שיתייגו אותן כפחות טובות. המשפחות האלה רוצות את החינוך הטוב ביותר לילדים והסמינר הזה לדעתן אינו המקום בשבילן. הבעיה היא, שמי שסירב ללכת לסמינר הספרדי או שלא מצא מקום בעיר או בחוץ, נשאר בלי פתרון".
ומה אומרים ההורים האשכנזים? הרי הבנות שלכם למדו איתן עד עכשיו והכל היה בסדר. "הם לטובתנו, אבל הם מפחדים להסתבך עם גורמים חזקים. אנשים כנראה מפחדים ולכן שותקים".
עם פתיחת שנת הלימודים הנוכחית השתלבו 30 בנות ספרדיות בסמינר הספרדי שבמודיעין עילית ועוד 20 בנות מצאו מקומות לימוד מחוץ למודיעין. ל-11 בנות נוספות לא נמצאה כאמור מסגרת והן יושבות בבית. "אשתי ואני הבנו כבר לפני שנה, שכנראה צפויה לנו בעיה עם הסמינר. בשל כך דאגנו לילדה שלנו מספיק זמן מראש", מספר מזרחי.
"אפליה אסורה על פי החוק", מוסיף מזרחי. "הסמינרים אומרים שהכל במקרה. דוחים בעיקר ספרדיות וזה במקרה. הכל במקרה". למה בעצם זה קורה? מדוע לדעתך מחלקים אתכם לפי עדה? "אנשים כנראה גדלו על ההפרדה הזו בבתים שלהם. זה דבר שעובר מדור לדור".
גורמים במודיעין עילית מוסרים בתגובה שהסיפור אינו פשוט כפי שמנסה להציג אותו מזרחי, ושהבנות לא נשארו בחוץ בשל מוצאן. "בחינוך היסודי אין בעיה והתלמידים לומדים ביחד", מסביר גורם בכיר. "כשמגיעים לסמינרים נכנסים למערכת חינוך מוכרת שאינה רשמית ולכן הסמינרים נמצאים בבעלות פרטית. לכל מוסד כזה מותר להחליט את מי הוא רוצה ואת מי לא. הבנות שנדחו רוצות ללמוד בבתי ספר שלא קיבלו אותן, ולכן כנראה התחילה המהומה".
מעיריית מודיעין עילית נמסר בתגובה: "כל בתי הספר במודיעין עילית נמצאים בבעלות פרטית ולכן מבחינת החוק לא ניתן לאכוף קבלת תלמידות. על אף כל זאת, נציגי העירייה איתרו מקומות לימוד עבור כל התלמידות שהתחילו השנה את הלימודים בסמינרים. גם הבודדות שנמצאות בבית יכולות להיכנס מיידית למוסד לימודי".
ממשרד החינוך נמסר בתגובה כי הוא מתנגד לכל גילוי של גזענות ואפליה על רקע עדתי, גזעי או לאומני. "אנחנו מטפלים באופן נחרץ מול מוסדות אשר נהגו באפליה כלפי תלמידים. אשר למקרה הנדון יצויין, כי בעקבות שתי תלונות של הורים בעניין בנותיהם, נערכה בדיקה מקיפה ויסודית. ממצאי הבדיקה העלו כי בתי הספר נהגו בהתאם לקריטריונים. נבדוק כל פנייה נוספת אשר תתקבל מטעם משפחות אחרות".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב"ידיעות מודיעין".