שב"חים על הכוונת: משטרת מודיעין נגד השב"חים: לשוטרי תחנת משטרת מודיעין נמאס מהשוהים הבלתי חוקיים הרבים הממלאים את העיר ובשבועות האחרונים הם נוקטים נגדם ביד קשה במיוחד. "אנחנו עוברים באתרי הבנייה ופרוסים בצמתים המרכזיים בעיר", מספר רפ"ק יורם ברינה, מפקד תחנת משטרת מודיעין. "שב"חים שנתפסים נעצרים ונחקרים. אם מדובר בעבירה ראשונה, אנחנו משחררים אותם במחסום. אם זו עבירה שחוזרת על עצמה, אנחנו מגישים כתב אישום ובמצב כזה הם נשלחים בדרך כלל לשבעה-שמונה חודשים בכלא".
ואז השב"חים מבינים שלא כדאי להם יותר להסתבך ועוזבים את העיר? "במקרים רבים הם חוזרים לכאן בכל זאת, אבל לפחות לכמה חודשים אנחנו מצליחים להוציא אותם מהמעגל הפלילי של מודיעין".
ברינה מסביר כי השב"חים הפכו לתופעה בעייתית במיוחד, על רקע המעשים הפליליים שבהם הם מעורבים. "הפועלים מגיעים לעיר לעבודה בתחילת השבוע ונשארים לישון פה", הוא מסביר. "בלילות חלקם משועממים ובמקום לישון הם יוצאים לרחוב, להסתובב. יש כאלה שגונבים אופניים, פורצים למכוניות, בתים או מחסנים. מבחינתנו מדובר בתופעה מאוד מסוכנת שצריך לצמצם עד כמה שניתן".
כדי להבין את היקף התופעה כדאי להסתכל על הנתונים: בכל שבוע מתחילת שנת 2010 נתפסו ברחבי מודיעין 50-70 שב"חים. חישוב פשוט מגלה כי מתחילת השנה נתפסו ברחבי העיר יותר מ-1,600 פועלים פלשתינים ללא אישורי שהייה. חלקם כאמור מוזהרים. אלו שנתפסים פעם אחרי פעם ולא מקשיבים לאזהרות, נעצרים ומוגשים נגדם כתבי אישום.
ברינה מסביר כי בשנה שעברה ניתן היה לראות נתונים נמוכים בהרבה של שב"חים עצורים. "בתחילת השנה, כחלק מהרצון שלנו למנוע פשיעה בעיר, החלטתי כמדיניות שנפעל נגדם ביד חזקה ונגדיל את המעצרים", הוא מסביר.
השב"חים אינם היחידים ששוטרי תחנת מודיעין מנסים לתפוס. מקום חשוב במאבק מוקדש גם ללכידת מסיעי השב"חים. "האנשים שמסיעים את הפועלים מהכפרים הפלשתינים לישראל גובים מהפועלים כסף תמורת הנסיעה", מסביר ברינה. "אנחנו מנסים לעצור את המסיעים וגם במקרה הזה, מי שנתפס – נעצר ומוגש נגדו כתב אישום. יש לנו כוונה מאוד ברורה לגרום לכך שאנשים שנמצאים בעיר ללא אישורים – לא יוכלו לקיים פה פעילות פלילית".