במשך כמעט שלוש שנים נלחמה ז'קלין טטרואשוילי על מנת שהאחראים למותו של בעלה דוד, שעבד כסוור בנמל, יועמדו לדין. ואז הגיעה הבשורה המטלטלת בשבוע שעבר.
3 צפייה בגלריה
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
(צילום: פרטי)

טטרואשוילי נהרג בתאונת עבודה לאחר שגלילי מתכת ענקיים שנפרקו מאחת האוניות נפלו עליו וגרמו לפציעות חמורות בכל חלקי גופו. בשבוע שעבר הגישה הפרקליטות כתב אישום בגין גרימת מוות ברשלנות נגד שניים ממנהליו הישירים מקס בן יעקב-אללוף ששימש כאתת, ויעקב קידר שהיה מנהל העבודה באתר.
"הייתה פה רשלנות במוות של דוד", אומרת טטרואשוילי, שמדברת לראשונה מאז הטרגדיה. "בנמל צריכים לקחת אחריות על מה שקרה ואני לא אשתוק עד שהצדק ייצא לאור".

3 צפייה בגלריה
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
ז'קלין ודוד טטרואשוילי
(צילום: פרטי)

לטטרואשוילי יש טענות רבות כלפי גורמי אכיפת החוק על הזמן הממושך שחלף עד הגשת כתב האישום, ועל היחס הצונן שקיבלה מהם לטענתה במשך השנים. "בכל פעם שניסיתי לברר מול הפרקליטות איך מתקדם התיק הם פטרו אותי בתשובה כי החקירה עדיין מתנהלת", היא אומרת. "איך אפשר לתת למשפחה שעברה טרגדיה כזאת קשה לחיות בחוסר ודאות כל כך הרבה זמן?".

"סיכנו את הסוורים"


דוד טטרואשוילי (45), אבא לשלושה, עבד כסוור בנמל אשדוד. במסגרת תפקידו היה עליו לפרוק סחורות ומטענים מהאוניות שעגנו בנמל. במשמרת של יום חמישי, ה-13 בפברואר 2020, הוא נפצע קשה לאחר ששני גלילי פח, במשקל של תשעה עד 12 טון כל אחד, נפלו מהספינה ופגעו בו. דוד הובהל לבית החולים כשהוא סובל משברים מרובים בגפיים התחתונות ובאגן ומדימום באיברים הפנימיים. מספר שעות לאחר מכן הוא מת מפצעיו.
בכתב האישום נטען כי התאונה שהרגה את דוד נגרמה כתוצאה מהתנהלות רשלנית לכאורה של האחראים בשטח ומאי הקפדה על נהלי הבטיחות. מכתב האישום עולה כי בבוקר התאונה עסק צוות של ארבעה סוורים, ביניהם דוד, בפריקת גלילי מתכת מספינה בשם MAGIC SEAS. נהלי הבטיחות מחייבים בין היתר לפרוק את הגלילים שכבה אחר שכבה ושורה אחר שורה (שיטת השכבות) כדי למנוע מהם להידרדר מטה. לאחר שליפת כל גליל מהערימה יש לאבטח את הגליל הסמוך אליו בקורת עץ כדי שלא יתגלגל. מי שהיו אמורים לוודא כי הפריקה תתבצע באופן בטיחותי היו לטענת הפרקליטות אללוף, ששימש כאחראי על הצוות שעבד בספינה, וקידר שהיה מנהל העבודה באותה משמרת.

3 צפייה בגלריה
דוד טטרואשוילי ז"ל
דוד טטרואשוילי ז"ל
דוד טטרואשוילי ז"ל
(צילום: פרטי)

לטענת הפרקליטות הפר אללוף מספר נהלי בטיחות חשובים שהובילו בסופו של דבר לתאונה הטרגית. מכתב האישום עולה כי אללוף לא הקפיד על פריקת הגלילים בשיטת השכבות, "כך שהגלילים הנותרים נערמו בצורת פירמידה והיו עלולים להתגלגל כלפי מטה. בנוסף קרע אללוף את אמצעי הקשירה שהחזיקו את הגלילים באמצעות המזלג של המלגזה ולא המתין לימאי כמתחייב".
כתוצאה מכך נפלו שני גלילים שלא היו מאובטחים לכיוון רצפת הספינה שם שהה דוד. נגד קידר נטען כי הוא לא ביצע את עבודתו כמנהל העבודה: "הוא לא פיקח על הנעשה באתר ולא דרש מאללוף לפעול לפי נהלי הבטיחות. יותר מזה, הוא לא מנע ממנו לפרוק את גלילי הפח בשיטה שאינה לפני הנהלים ובכך סיכן את הסוורים שעבדו בספינה".
בכתב האישום נטען כי "הנאשמים גרמו לתאונה, על תוצאותיה הקטלניות, עקב רשלנותם".

"אף אחד לא בא אלינו"


טטרואשוילי קיבלה ברגשות מעורבים את ההודעה על הגשת כתב האישום. "מצד אחד אני שמחה שגלגלי הצדק מתחילים לעבוד אחרי מאמצים כבירים שלנו", היא אומרת. "אבל מצד שני זה לא יחזיר לי את דוד". לדבריה מאז מותו היא הייתה צמאה לקבל כל פרט על נסיבות התאונה. "אף אחד לא בא אלינו ולא עדכן מה קרה לדוד", היא אומרת. "זה כואב לגלות עכשיו את הפרטים על מה שהיה שם".
בנמל לא היו איתך בקשר?
"מעט מאוד. המנכ"ל שהיה בזמנו הגיע לנחם והתקיימה פגישה אחת בינינו, אבל לא מעבר לזה. אף אחד לא ליווה אותנו בהמשך, לא שאל לשלומנו, לא סיפקו לנו מידע ובטח שלא לקחו אחריות. אני מרגישה שהנהלת הנמל הפקירה אותנו למרות שדוד נהרג במשמרת שלהם. היחידה שעוד התייחסה אלינו לאורך כל הדרך הייתה העובדת הסוציאלית של הנמל. איפה המנכ"ל, איפה הנהלת הדירקטוריון? אף אחד מהאנשים הבכירים לא הגיע ולא סיפק תשובות על שום דבר".
ואת לא פנית אליהם?
"למה שאני אפנה אליהם? אנחנו פה הקורבן. הם אלו שצריכים ללוות אותנו בכל התהליך והכאב שאנחנו עברנו ולהסביר את ההסברים שלא ניתנו. דוד נהרג בנמל ולא בשום מקום אחר".
טטרואשוילי הופתעה לגלות כי הפרקליטות לא דרשה מהנהלת הנמל לקבל אחריות כוללת על התאונה: "ציפיתי שהגורמים הבכירים בנמל ייקחו אחריות אבל בסופו של דבר העמידו לדין רק את המנהלים הישירים של דוד. איפה מנהלי הבטיחות? איפה ההנהלה הבכירה?".

"הכתובת על הקיר"


"אם המשפחה לא הייתה דוחקת במשטרה ובפרקליטות, יכול להיות שכתב האישום היה מתעכב עוד המון זמן", אומר השבוע חברו הקרוב של דוד. בני המשפחה פנו לעמותה למאבק בתאונות בניין ותעשייה ויחד הם יצאו למאבק כדי שהצדק ייעשה.
"אני לא מאחלת לאף אחד להיות תלוי באוויר", אומרת טטרואשוילי. "זו הרגשה נוראית. בעזרתה של מנהלת העמותה ד"ר הדס תגרי שסייעה לנו מאוד הגענו לדיון בוועדת העבודה והרווחה בכנסת והתרענו על הכשלים והעיכובים שהיו במקרה של דוד ובמקרים אחרים. המשנה לפרקליט המדינה שנכח בדיון הבטיח לדאוג לזירוז ההליכים המשפטיים נגד האחראים".
לדברי תגרי, בשלוש השנים האחרונות אירעו בנמל אשדוד שתי תאונות עבודה נוספות שהחקירות בעניינן נסגרו ללא כתבי אישום. בספטמבר 2019 נדרסה אילנית טקלה (25) על ידי משאית בשעה שעסקה בבדיקת מטענים. שנה לאחר מכן נהרג נתן חולי (48) לאחר שכבל של מנוף השתחרר ופגע בו. לדברי תגרי, בשני המקרים הללו לא הייתה לפרקליטות תשתית ראייתית חזקה מספיק כדי לגשת למשפט.
"כתב האישום שהוגש במקרה של דוד מהווה תקדים", אומרת תגרי. "יש המון תאונות עבודה בהן לא מוגשים כתבי אישום כלל או שלוקח שנים עד שזה קורה. ישנם ניסיונות של גורמים לדחות ולעכב את הטיפול המשפטי, ומי שנמצא בין הפטיש לסדן הם בני המשפחות שנשארים עם הכאב".
גורמים בנמל טוענים כי נעשה ניסיון של העובדים להתריע על הסכנות הכרוכות בעבודת הסוורים. אחד העובדים סיפר כי נשלח מכתב להנהלת הנמל בו הם התלוננו על ליקויי הבטיחות לכאורה בעבודה על הספינות. "הכתובת בסיפור של דוד הייתה על הקיר", אומר העובד. "היו מקרים שמנופים גדולים חלפו מעל ראשיהם של הסוורים. היו אזהרות לגבי נהלי העבודה באותן אוניות, אבל אף אחד לא עשה עם זה כלום".

"הייתי חייבת להילחם"


טטראושוילי מכירה מקרוב את החששות של העובדים. "דוד סיפר לי שכל הזמן הייתה אווירה של סכנה", היא אומרת. "דוד היה חוזר הביתה ומספר לי על מקרים שבהם לא הייתה הקפדה על הכללים. אני גם יודעת שעובדים התריעו על אסונות שיכולים לקרות".
ז'קלין (44) הייתה בתחילת שנות ה-20 שלה כשהכירה את דוד דרך חברים משותפים. חצי שנה לאחר מכן הם התחתנו ונולדו להם שתי בנות (19, 16) ובן (15). "דוד נקטף לי כשהוא היה בשיאו", אומרת טטרואשוילי. "אנחנו מרגישים את חסרונו בכל יום ובכל שעה והגעגוע הוא תמידי. הזמן לא מרפא את הפצעים. הוא היה מאוד דומיננטי ומעורב בחיי הילדים וזו אבדה קשה עבורם. הם נושאים איתם את הכאב עד היום".
עכשיו כשהוגש כתב אישום את מתכוונת ללוות את המשפט?
"מאוד קשה לי עם זה. אני לא יודעת אם אהיה מסוגלת לשבת באולם ולראות ולשמוע את מה שקרה. הפעם הראשונה שנחשפתי לפרטי התאונה הייתה עם הגשת כתב האישום וזה טלטל אותי".
מה חושבים שאר בני המשפחה?
"אבא שלו שהוא איש משטרה מתקשה להשלים עם המצב. המוות של דוד השאיר חלל אצל כולנו. עברנו שלוש שנים קשות, אולי תהיה לנו עכשיו סגירת מעגל כשהצדק ייצא לאור. דוד שלי כבר לא יחזור אבל הייתי חייבת להילחם. לא הייתי סולחת לעצמי אם לא הייתי מגיעה לפחות לשלב הזה של כתב האישום".

קראו גם:

תגובות


מנמל אשדוד נמסר בתגובה: "חברת נמל אשדוד משתתפת בצערה העמוק של המשפחה. העובדת הסוציאלית של הנמל ונציגי ההנהלה עומדים בקשר רציף עם המשפחה בכדי לסייע ככל הניתן. חקירת האירוע היא בסמכות המשטרה והפרקליטות ומטבע הדברים הנמל אינו מכיר את פרטיו. נדגיש כי כל אירוע בטיחותי נחקר לעומק באופן נחוש ושקוף ואנו ומפיקים מכך את הלקחים הנדרשים, וכך נמשיך לעשות. בתקופה האחרונה התקיימו מספר ביקורות פתע בנמל בתחום הבטיחות והממצאים הצביעו על שיפור בפרמטרים רבים".
מהפרקליטות לא התקבלה תגובה.