הטראומה הלאומית שהציפה את ישראל מאז השבת השחורה פוגעת בכל תחומי החיים. אין כמעט רגע במהלך היום שניתן להתנתק בו מהמציאות הקשה. אזרחים רבים מספרים על קושי מהותי לבלות, להיפגש עם חברים ואפילו לשתות קפה בחוץ. אלא שיש כאלה שדווקא בעת הזו צריכים כמה שעות של ניתוק מהמציאות, עם שמחה וריקודים.
4 צפייה בגלריה
חוגגים בחאפלה. "לא שמח כמו לפני האסון"
חוגגים בחאפלה. "לא שמח כמו לפני האסון"
חוגגים בחאפלה. "לא שמח כמו לפני האסון"
(צילום: אלבום פרטי)

בשבועות האחרונים החלו אט אט להיפתח מחדש מועדוני החאפלות ומסיבות הקריוקי בנתניה ובערים סמוכות, כשהמארגנים מנסים להתאים את האירועים למצב הרוח הלאומי. בין השירים מקפידים הזמרים להזכיר את חיילי צה"ל, מקדישים שיר לעילוי נשמתם של הנרצחים בטבח ה-7 באוקטובר ומבקשים מהחוגגים להתפלל לרפואת הפצועים ולחזרת החטופים והשבויים בשלום.
"חזרנו לחגוג אבל זה לא שמח כמו שהיה לפני האסון שקרה באוקטובר. מבחינתנו המסיבות האלו הן סוג של הפסקת אש", מספר רחמים בקסי, שמכונה "קינג החאפלות" וארגן במוצאי שבת שעברה מסיבת חנוכה עמוסת זמרים מוכרים מהז'אנר הים תיכוני יחד עם שותף בלופט מפואר בפתח תקוה. בחאפלה השתתפו אמנים מוכרים דוגמת דורון מירן והזמרים הנתנייתים קובי קינג, מירב ארז ותומר עזר. "שכרנו מקום לטובת החאפלה הזו, שמביאה לבליינים שלנו את ההפסקה הזו, מזכירה להם שהחיים ממשיכים גם כשיש מלחמה על הבית", הוא מספר. "רק לאחרונה החלטנו לחזור ולעשות שמח".
איך אתה מגיע לאנשים?
"יש לנו קבוצה גדולה בוואטסאפ עם 850 איש בגילים 45-35, שמגיעים לחאפלות שלנו מכל הארץ. הם זקוקים לזה נוכח הדיווחים הקשים שמלווים אותנו מדי יום".



בקסי מסביר שהמסיבות חזרו כי "החיים ממשיכים", והוא מודע לביקורת של אנשים נוכח החזרה לשגרה. "אנחנו עורף חזק וכל העם ביחד במיוחד בחנוכה שזה חג האור והנסים. זה שאנחנו בשמחה פה לא אומר שאנחנו לא תומכים בחיילים שלנו שבקרב, אלא שאנחנו מבינים שהחיים ממשיכים. במהלך החגיגה אנחנו מדברים על החיילים שלנו, על מה שקורה, מקדישים להם שירים, זוכרים אותם ואת הנרצחים כל הזמן. זה עצב מהול בשמחה".

קראו גם:

מי שמככב שנים רבות בחאפלות וחזר בשבועות האחרונים להופיע באירועים הוא הזמר תומר עזר בן ה-41 מנתניה שמאחוריו קריירה בת 15 שנה של חאפלות עמוסות זמרים מוכרים מהז'אנר. עזר מספר כי עיקר ההופעות שלו בחודשיים האחרונים היו מול חיילים במוצבים ברחבי הארץ. "לצערי, מאז הקורונה היתה ירידה בהופעות ואיך שחזרנו להתאושש והתחילו הופעות הגיעה המלחמה ואז הכל קרס ואין הופעות. אבל אני לא לקחתי את זה רע והתחלתי להתפרנס מעבודות שיפוצים ביחד עם אחי, כשבין לבין גם חזרתי לאחרונה לעשות שמח לאנשים בחאפלות מאורגנות, בעיקר בסופי שבוע".



איפה אתה מופיע?
"איפה שמבקשים ממני. בתקופה הזו אי אפשר לעשות יותר מדי בחירות, כי אין הרבה עבודה, אבל תודה לאל שיש ביקוש, בעיקר שנגיע ונעשה שמח לחיילים, כמו הופעה שיש לי מול חיילי משמר הגבול, שם הופעתי במסיבת חנוכה עם עוד זמרים ורקדנית בטן ובעוד בסיסים, שם נשמח את החיילים שלנו ונעלה להם את המורל. אני גם לא מתייחס לביקורת של אנשים שאומרים שזה לא הזמן, כי אני מאמין שאנחנו ננצח והכל יחזור, כי הצבא שלנו חזק".
עזר מוכר בנתניה הודות לוותק שלו בתחום. הוא שר כל חייו, בעיקר בסגנון ים תיכוני וקצת יווני. "אני בא לאיפה שקוראים לי בעיקר אם זה חיילים. הזמינו אותו להופעות בחיפה, בירושלים והשבוע ברמלה, כולם רוצים אותי. בהופעות שלי אני עושה קאברים לשירים מוכרים ופחות מקדיש שירים לחללים אלא בא להרים את המורל לאנשים כי למרות שהם יצאו מהבית עדיין המצב רוח ירוד. לכן צריך לשמח אותם, שיזכרו שאנחנו עם חזק, עם שמח וביחד אנחנו ננצח. שירים עצובים והקדשות אני עושה בעיקר ביוטיוב, שם אפילו הוצאתי שיר לילדים החטופים, 'למה ילדים סובלים' שיצא לפני פחות מחודש וזכה להרבה צפיות".



מי שעוד חזרה לאחרונה להופיע בחאפלות, היא הזמרת הנתנייתית מירב ארז (44), שמספרת כי עשתה זאת כדי להרים את המורל ולא לשכוח את מה שקרה. "בגלל זה אני גם מקדישה בהופעות שירים לאימהות, לחטופים ולחיילים, בעיקר כי תמיד מישהו מבקש את זה", היא מספרת. "כי יש דרישה לפיוטים ושירים שקטים גם בחאפלות. את השיר 'ואפילו בהסתרה', הרבה מבקשים שאבצע בסגנון ים תיכוני, כי זה שיר שהוא סוג של תפילה, וגם את השיר 'איזה מן עולם' של עופר לוי. אנשים ממש עומדים סביבי, שרים איתי, מתחבקים ומתחברים למילים, בעיקר בגלל המצב. כמות החאפלות ירדה ממש מאז המלחמה וכמעט שאין עבודה אבל משתדלים עם המעט שיש לגרש את החושך, להופיע גם כשעצוב".

4 צפייה בגלריה
תומר עזר, מירב ארז ורחמי בקסי. מכוכבי החאפלות
תומר עזר, מירב ארז ורחמי בקסי. מכוכבי החאפלות
תומר עזר, מירב ארז ורחמים בקסי. מכוכבי החאפלות
(צילום: אלבום פרטי)

את יכולה להתפרנס מההופעות?
"ברור שלא. זה לא מה שמשלם חשבונות. לקחתי עוד עבודה בתור אחמ"שית בחברת ניקיון".
איך אנשים מגיבים לזה שיש חאפלות?
"הרבה אנשים ממש מתנגדים לזה שיש חגיגות, כי מה שקרה השפיע על כל המדינה. מצד שני, יש גם דרישה של אנשים לצאת מהבית, מהמסך ומהדיווחים הקשים, כי עם כל הכאב והצער אי אפשר להיכנס לדיכאון ואסור לנו לשקוע. צריך להתרומם. מיום ליום הקהל שמגיע לחאפלות גדל כי אנשים צמאים לעשות שמח בכל המצב הזה. אני ממש מתקשרת לאנשים שיקומו מהטלוויזיה ויבואו לנקות קצת את הראש, כי זה לא אומר שאנשים שוכחים מה שקורה אלא שזה כמו הפסקת אש מכל המצב, כי אי אפשר לברוח מהמציאות העגומה שאנו חיים בה".
בין הזמרים שחזרו לשגרה ומופיעים בחאפלות המחודשות גם שמות מוכרים כמו דורון מירן וביתו מירן. "חשוב שנראה שאנחנו עם חזק ושהלב שלנו עם החטופים והנרצחים", אומר מירן. "אנחנו גם אומרים את זה בהופעות, שרים שירים עם קשר דתי כמו 'שיר המעלות', ומאחדים את הקהל דווקא בימים כאלה כשקשה לכולנו".

4 צפייה בגלריה
דורון מירן. "חשוב שנראה שאנחנו עם חזק"
דורון מירן. "חשוב שנראה שאנחנו עם חזק"
דורון מירן. "חשוב שנראה שאנחנו עם חזק"
(צילום: אלבום פרטי)

מירן מספר שגם בנו ובתו מגיעים להופיע איתו, אך לדבריו כמות ההופעות ירדה. "זה קשה שאין עבודה ואני כמו כולם מחכה שלא יהיו אזעקות ואנשים יחזרו לשגרה. אני אישית לא מופיע מתחילת המלחמה ואף אחד לא דואג לנו. זה קשה כי מי שנפגע ראשון זה אנחנו האמנים. מצד שני, אנחנו מופיעים בבתי חולים מול חיילים ועושים מה שאפשר וזה חשוב כי זה מעלה את המורל של כולם, בעיקר כשאנחנו מופיעים מול חיילים, שם אנחנו עושים הכל לשמח אותם, להעלות להם את המורל. זה חשוב".
ומה אתה אומר לאנשים שאומרים שזה לא הזמן?
"אני יודע שלחלק מהאנשים ממש קשה עם זה שיש מסיבות וחאפלות, אבל לדעתי חשוב לצאת מהשגרה ולהמשיך לחיות, וערבי השירה האלו עושים טוב לאנשים, בעיקר כי אנחנו עושים חאפלה עם שירים יותר שקטים שמתאימה לתקופה הקשה הזו".
שם מוכר נוסף ברשימת הזמרים בחאפלות האחרונות הוא קובי לוי (45), המוכר בשם הבמה "קובי קינג". לוי מספר שהוא משמח מאז המלחמה חיילים בכל הארץ. "אני תקליטן אירועים, איש הגברה וזמר עם ותק של חמש שנים בחאפלות פרטיות", הוא מספר על העשייה שלו בתחום. לוי שהתחיל לעשות את המסיבות לפני חמש שנים, היה אז תקליטן באירועים וגילה שהוא אוהב לשמח את הקהל עם שירים במזרחית, ערבית ועירקית. "מאז המלחמה יש ירידה בבקשות לשירים בערבית, למרות שזה הסגנון שאני שר בו, אבל זה בסדר כי התחום שבו אני מתמחה הוא מוזיקה ים תיכונית, אז יש הרבה שירים שאני יכול לשיר''.

4 צפייה בגלריה
קובי קינג. "יש ירידה בבקשות לשירים בערבית"
קובי קינג. "יש ירידה בבקשות לשירים בערבית"
קובי קינג. "יש ירידה בבקשות לשירים בערבית"
(צילום: אלבום פרטי)

היתה ירידה בהופעות בגלל המלחמה?
"ברור. האירועים מאוד ירדו בגלל המלחמה, למרות שאנחנו חזרנו עכשיו קצת להופיע, בעיקר בסוף שבוע בחאפלות מאורגנות. מאז המלחמה רוב ההופעות בתכלס זה לא בשביל הפרנסה, אלא עבור החיילים או סתם איזה אירוע משמח שאני בא להופיע בו בלי לקחת כסף. אף אחד לא יודע מתי נחזור לשגרה אז אני עובד בעוד עבודה כמאבטח חמוש, כי יש עדיין חשבונות לשלם וגם מזונות כי אני גרוש".