אנשי מנדלת הלב, העמותה המסייעת לחולים ומחלימים מסרטן ובני משפחותיהם, הפועלת במודיעין מזה כ־21 שנים, השיקו בשבועות האחרונים קמפיין מימון המונים, לראשונה בתולדות העמותה, וכל זאת במטרה לאפשר מענה יעיל ומקיף לאלפי תושבי העיר המשתמשים בשירותי העמותה, בה פעילים מאות מתנדבים.
2 צפייה בגלריה
"מעגל תמיכה". שרה דולב
"מעגל תמיכה". שרה דולב
"מעגל תמיכה". שרה דולב
(צילום: יריב כץ)
למרות שגייסו כמעט את כל הסכום שייעדו לקמפיין ‑ 600 אלף שקלים ‑ הם ממשיכים בימים אלה בגיוס התרומות במלוא הכוח.

סדנאות וימי עיון

מאז הקמתה מעניקה העמותה, אותה ייסדו רינת לוי ושרה דולב, שירותים במגוון תחומים לחולי סרטן ולבני משפחותיהם: טיפולי גוף ונפש, פעילויות חברתיות, חוגים, תמיכה טלפונית וביקורי בית, הניתנים ללא כל תמורה, וכעת, כך נראה, גדל הצורך בשירותים השונים.
במהלך השנה החולפת התרחבה פעילות העמותה, ואנשיה, שטיפלו עד לא מזמן בחולים ובבני משפחותיהם בבתיהם, קיבלו מהעירייה מבנה בו יוכלו לפעול, דבר ששימח מאוד את חברות וחברי העמותה, אולם גם חייב אותם לייצר הכנסה לתחזוקת המבנה.
בנוסף, בתום משבר הקורונה, גילו אנשי העמותה כי מספר הפניות אליהם גדל בצורה משמעותית, וכי עליהם להרחיב את פעילותם, ואף לשלם לחלק מאנשי המקצוע המציעים את שירותיהם, גם אם מדובר בתשלום חלקי.
"יש לנו 600 מתנדבים ומטפלים, המסייעים ל־800 משפחות בערך להתמודד עם המחלה, כך שאנחנו מטפלים בכ־2,500 איש במהלך השנה, ואנחנו רוצים להישאר טובים ומקצועיים", מסבירה דולב.
"אם ילד להורה או אח חולה הולך לבית ספר ויש לו חברים, המשפחה והממסד חושבים שהוא בסדר, אבל זה לא תמיד נכון, ולכן אנחנו פה כדי לסייע גם לילדים"
"הרעיון לפרויקט גיוס המשאבים עלה מתוך הצורך להחזיק את המקום שלנו, ומדובר בלא מעט כסף: תחזוקה, מים וחשמל, ובנוסף, יש לנו כבר בית, אז אפשר לעשות תוכניות ופרויקטים שחשבנו עליהם במשך שנים, כמו סדנאות גדולות וימי עיון, דברים שעולים כסף, ולכן נדרש מימון".

20 חוגים בשבוע

לשמחתם של אנשי מנדלת הלב, בתום עשרת הימים שהקדישו לפרויקט, הם הצליחו לגייס כ־560 אלף שקלים, קרוב מאוד לסכום אותו הציבו לעצמם כיעד ‑ 600 אלף שקלים.
"יש אצלנו המון פעילות, כ־20 חוגים בשבוע, סדנאות וארבע קבוצות תמיכה למבוגרים: למתמודדים, לבני המשפחה, למחלימים, ולמחלימים בשנה השנייה", מספרת דולב. "התמיכה במחלימים אינה מסתיימת ביום לאחר שהם הוגדרו כבריאים, והעמותה שם עבורם.
אחרי ההחלמה צצות ועולות שאלות קיומיות, דווקא כשיש קצת מנוחה ושקט, לכן יש לנו שנה שלמה של קבוצת תמיכה, ואפילו ממשיכים לשנה שנייה, הכל לפי הצורך".

מפגשים לילדי חולים

במהלך השנה מפעילים אנשי מנדלת הלב מסגרת ייחודית להם, הכוללת קבוצות תמיכה לילדי בני משפחות החולים, החל מגיל שש ועד גיל תיכון, דבר שדולב מתגאה בו מאוד.
"אם ילד להורה או אח חולה הולך לבית ספר ויש לו חברים, המשפחה והממסד חושבים שהוא בסדר, אבל זה לא תמיד נכון, ולכן אנחנו פה כדי לסייע גם לילדים בדרכים שונות", מסבירה דולב. "יש לנו קבוצות לילדים החל מכיתות א'‑ב', שם יעברו השנה הילדים את הטיפול עם ההורה; ילדי כיתות ג'‑ד' עוברים סדנה עם פסיכולוגית חינוכית, ולשכבות גבוהות יותר, כמו ה'‑ו', יש טיפול באמצעות מטפלת בגינון, או על ידי מטפלת בפוטותרפיה ‑ באמצעות צילום ‑ לילדי כיתות ז'‑ח'. כך אנחנו מאפשרים לילדים לחשוף את הרגשות שלהם, וההורים מודים לנו מאוד על כך. זו זווית שלא כל כך מטופלת בארץ, ואנחנו משקיעים בכך המון".

מחלימים חוזרים כמתנדבים

כעת, לאחר סיומו הרשמי של קמפיין גיוס הכספים, מאמינים אנשי מנדלת הלב כי הסכום שגייסו ייתן להם מעט אוויר לנשימה.
"יש לנו בממוצע עשר עד 15 פניות חדשות בשבוע, בוודאי אחרי שהתרחבנו מעבר למודיעין, ואנחנו פעילים בין השאר באמצעות הזום במקומות שונים ברחבי הארץ"
"אנחנו מקווים שזה ייתן לנו קצת שקט לשנים הקרובות, ומה שיפה הוא שהקמפיין, שנמשך עשרה ימים, ממשיך, ואנשים יכולים לתרום דרך הקישור https://bit.ly/mandelat-halev", אומרת דולב.
הכסף שגייסו, ויגויס בהמשך, יסייע לחברי העמותה להדביק את הביקוש הגובר לשירותי העמותה.
"לצערי אנחנו רואים דרישה הולכת וגדלה לשירותים שלנו, ואולי הסיבה לכך היא החשיפה לעמותה, אבל אפשר לומר בוודאות שיש פניות מרובות והצפה של מתמודדים, שלא כמו בעבר", מספרת דולב.
"יש לנו בממוצע עשר עד 15 פניות חדשות בשבוע, בוודאי אחרי שהתרחבנו מעבר למודיעין, ואנחנו פעילים בין השאר באמצעות הזום במקומות שונים ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום".
ולמרות העבודה הקשה, שהפכה למשימת חייה, מספרת דולב כי היא וחבריה מלאי כוח ואנרגיה.
"אנחנו יודעים לראות את הטוב, מעריכים כל מתנדב, ועל אף שאני בחזית של הדבר הזה, ויש פגישות שמסתיימות בדמעות, יש גם דברים טובים, כמו החלמות, ואתה פשוט עושה טוב לאחרים, זה מספק", היא אומרת. "אנחנו גם מרגישים את עצמנו כמעגל תמיכה, ואכן, לא מעט מחלימים חוזרים אלינו כמתנדבים, וזה מרגש ממש".

"להשיב תודה"

מי שהצטרפה לעמותה כשנה לאחר שאיבדה את בן זוגה, היא מיי‑רב חכמוף, שהפכה לשגרירת מנדלת הלב, ואף סייעה בניהול קמפיין גיוס הכספים.

2 צפייה בגלריה
"ללוות בימים שאחרי". מיי‑רב חכמוף
"ללוות בימים שאחרי". מיי‑רב חכמוף
"ללוות בימים שאחרי". מיי‑רב חכמוף
(צילום: יולי כהן)

"לפני שנתיים חלה בן זוגי, יוני, בסרטן הלבלב", היא מספרת. "הייתי חסרת אונים מול הדבר הזה, והדבר הראשון שעשיתי היה להגיע לבית של שרה", מספרת חכמוף. "היא הייתה חייכנית מאוד, למרות הסיטואציה הקשה, סיפרה לי את הסיפור שלה, ואמרה לי שהם פה עבורי לכל צורך, מבלי שבכלל ידעתי מה אני צריכה, ומיד אחרי השיחה התחלנו, הילדים ואני, להיעזר בעמותה.
"הייתי צריכה את זה מאוד, כי לא היה מי שיאמר לי מה קורה כשבן הזוג שלך חולה בסרטן, והילדים קטנים, וכשהוא נפטר השמיים נפלו, ואז הייתה התארגנות מחדש של איך לטפל בי, הפעם מכיוון אחר, ללוות אותי בימים שאחרי".
גם היום, חודשים לאחר פטירת בן זוגה, זוכה חכמוף לסיוע ממתנדבי העמותה.
"אני מקבלת תמיכה בכל מה שקשור לאובדן ולדרכי ההתמודדות, ואעשה כל מה שאני יכולה כדי להשיב להם תודה", היא אומרת.

קראו גם:

"סייעתי בניהול הקמפיין, והגענו ליותר מחצי מיליון שקלים, וכל דבר שאני יכולה לעשות עבור העמותה אעשה, יש פה אנשים מדהימים".