שני אירועים קשים של דריסת חיות בר שבסכנת הכחדה, צבי ארץ ישראלי וצבוע מפוספס, שהתרחשו במהלך השבועיים האחרונים, מעלים שוב לסדר היום את חייהן הלא פשוטים של חיות הבר בסמוך לסביבה העירונית של מודיעין־מכבים־רעות ויישובי הסביבה.
לדברי פעילי סביבה באיזור, לנוכח הפיתוח האורבני המואץ והקמת שכונות חדשות שחלקן קרובות מאוד ליער בן שמן ולשטחים הפתוחים שממערב לעיר, רשויות התכנון חייבות לפעול להקמה של מעברים אקולוגיים לבעלי חיים - אחרת, כך הם מתריעים, עלולים עוד עשרות בעלי חיים להיפגע בכבישי האיזור.
2 צפייה בגלריה
צביה שנדרסה
צביה שנדרסה
צבי ארץ ישראלי שנדרס
(צילום: מנדי שחורי)
קראו גם >>
על פי ההערכות, מדי חודש נפגעים בכבישים המקיפים את מודיעין עשרות בעלי חיים ממינים שונים, בעיקר בעלי חיים קטנים יחסית כמו שועלים, ארנבות, דורבנים, נמיות ולטאות.
אירועי דריסה של בעלי חיים גדולים כמו צבאים וצבועים, שמספרם באיזור הולך ומתמעט בשל הקטנת שטחי המחייה, הם אירועים נדירים יחסית, אבל פעילי הסביבה וחברי ארגוני הסביבה חוששים כי מקרי הדריסה שהתרחשו בשבועות האחרונים עלולים לחזור על עצמם אם לא יושם דגש על שמירה על חיות הבר.

"צובט את הלב"

מי שמצא את גופת הצבי הבוגר במרכז כביש סלול שעדיין אינו פתוח לכלל הציבור הרחב היה מנדי שחורי, עובד החווה האקולוגית במודיעין, שלא הרחק משטחה, בסמוך לאתר הבנייה של שכונת מורשת, התרחשה התאונה. ההערכה היא כי מי שפגע בצבי נסע באיזור בשעת לילה מאוחרת וייתכן שלא הבחין בצבי שניסה לחצות את הכביש בהיעדר אפשרות אחרת לעבור בין השטחים הפתוחים.
2 צפייה בגלריה
צבוע שנדרס
צבוע שנדרס
צבוע שנדרס
(צילום: יוסי בן שועה)
כך קרה גם ביום רביעי בשבוע שעבר, כשצבוע, המוגדר כחיה בסכנת הכחדה, נמצא מת בסמוך לתחנת הרכבת פאתי מודיעין. "הורדתי נוסעים בתחנה בשעת בוקר מוקדמת ויצאתי לדרך ואז הבחנתי בחיה שמוטלת על הכביש", משחזר נהג המונית יוסי בן שועה. "לא כל כך היה ברור לי בהתחלה מה זה, אבל כשהתקרבתי ראיתי שזה צבוע וזה כאב לי מאוד. אני חובב בעלי חיים ובעבר גידלתי יונים וחיות אחרות ויש לי פינה חמה בלב לכל בעלי החיים, ולראות חיה נדירה כזאת שזרוקה על הכביש זה צובט בלב.
"בכל עיר שמרחיבים בצורה משמעותית, חייבים בכל מקום לשמור על השטחים הפתוחים מסביב לעיר כי שם חיות כל חיות הבר, ביניהם הצבאים והצבועים שהם היונקים הגדולים שחיים פה ושניהם בסכנת הכחדה"
"כנהג מונית אני נוסע פה המון באיזור ויוצא לי לראות לא מעט בעלי חיים דרוסים בכבישים שמקיפים את העיר", הוא מספר, "ואני חושב שהם נפגעים בעיקר בשעות הלילה או לפנות בוקר, כשהכבישים רגועים יותר והם מרגישים שיותר בטוח מבחינתם לחצות אותם. בכל מקרה חייבים לעשות משהו כדי למנוע מקרים כאלה, למשל להציב שלטי אזהרה שיזהירו את הנהגים לנסוע לאט יותר וגם לוודא שיהיה לחיות מקום בטוח לעבור בו".

"הורסים לחיות הבר את הבית"

מי שמוטרדים מאוד מהמצב הם פעילי הסביבה באיזור ובראשם אנשי תנועת "תושבים משפיעים במודיעין". בסוף השבוע שעבר, כשפורסמה לציבור הרחב תוכנית המתאר של העיר לקראת שנת 2040, הכוללת את תוכניות הפיתוח העירוניות לשני העשורים הקרובים, החלו אנשי התנועה לבדוק את הסעיפים הקשורים לאיכות הסביבה ולשמירה על בעלי החיים במרחב שמסביב לעיר.
"בכל עיר שמרחיבים בצורה משמעותית חייבים בכל מקום לשמור על השטחים הפתוחים מסביב לעיר כי שם חיות כל חיות הבר, ביניהם הצבאים והצבועים, שהם היונקים הגדולים שחיים פה ושניהם בסכנת הכחדה בגלל הרס השטחים ובתי הגידול שלהם", מדגישה אחת מחברות התנועה, מירי דה פריס.
"נכון להיום, ישנם מעברים אקולוגיים מעטים בכבישים המקיפים את העיר וגם הם מיועדים בעיקר למעבר של בעלי חיים קטנים כמו תנים, נמיות, שועלים, דורבנים ולטאות, אולם מתברר, נוכח אירועי הדריסה הלא מעטים, כי גם מספרם אינו מספיק".
על פי תוכנית המתאר החדשה יש דגש על הקמתם של מעברים אקולוגיים תחתיים ועיליים ולפי פרטי התוכנית, על הרשות המקומית והגופים הפועלים בשטח לדאוג להוצאתם לפועל של פרויקטים אלה, שעלותם גבוהה למדי.
כמו כן יש חשיבות לעיתוי הקמת המעברים, שרצוי מאוד להקימם בשלב הראשון של הקמת תשתיות הכבישים והדרכים, שכן הוספתם בשלב מאוחר יותר, לאחר שכבישים נסללו ומדרכות הוקמו, עשויה להיות בעייתית, בעיקר משום שעלותם אז עשויה להגיע למיליוני שקלים.
"חייבים לעשות משהו כדי למנוע מקרים כאלה, למשל הצבה של שלטי אזהרה שיזהירו את הנהגים לנסוע לאט יותר"
"בשטח היום יש מעברים תת־קרקעיים מתחת לכמה כבישים שמתאימים לבעלי חיים קטנים ואלה בדרך כלל תעלות ניקוז בהן בעלי החיים משתמשים", מסבירה דה פריס. "מה שקריטי וחשוב הוא הקמה של מעברים עיליים מעל הכבישים, שאינם קיימים כיום, כמו למשל המעבר האקולוגי לחיות בר שהוקם לפני מספר שנים מעל כביש מספר 1 בדרך לירושלים בין מחלף שער הגיא ומחלף שורש. למעברים כאלה יש חשיבות בסביבות מודיעין כי יש פה בעלי חיים גדולים כמו צבאים וצבועים וחזירי בר, שלא עוברים במעברים תת־קרקעיים".
כדי להבטיח את הקמתם של מעברים אקולוגיים רבים ככל האפשר, כולל מעברים עיליים, מתכוונים אנשי "תושבים משפיעים במודיעין" לפעול בנושא מול הרשות המקומית ומול ארגוני הסביבה, המתייצבים כמובן לצידם של פעילי הסביבה.

"לתכנן מעברים אקולוגיים"

לטענת דה פריס, אירועי הדריסה האחרונים של הצבי והצבוע מחזקים את מאבקם בגיזרה אחרת באיזור - שמירה על עמק הצבאים בצפון־מזרח העיר מפני סלילתו של כביש חדש במרכז העמק. "כשסוגרים או אפילו מצמצמים מסדרונות אקולוגיים, דברים עצובים כאלה עלולים לקרות וזה מעיד על חשיבותו של המאבק שלנו", היא אומרת. "מעבר לכך אנחנו פשוט רוצים שישמרו על השטחים הפתוחים וטוב היה לו היו מכריזים על אזורי טבע אחרים בקרבת העיר כעל גן לאומי, הגדרה שקיבלו הגבעות הדרומיות, מה שמבטיח שלא יבנו עליהן בעתיד ולא יסללו כבישים".
כעת, כל שנותר בידי פעילי הסביבה, הוא להמשיך להפעיל לחץ על מקבלי ההחלטות בנושא, בעיקר ועדות התכנון. "האחריות להקמת המעברים האקולוגיים היא על מי שמפתח את העיר, העירייה בתחום השיפוט שלה ונתיבי ישראל בכבישים שבתחום אחריות החברה", מדגישה דה פריס. "אפשר לבקש את זה ולהגיש התנגדויות לתוכנית המתאר, אבל הבעיה היא שזה לא חוק אלא המלצה, ואז צריך לשבת לבעלי האחריות על הראש כי זו לא הוראה מחייבת, אבל נעשה מה שצריך, בשביל זה אנחנו כאן".
מנהלת קהילת מודיעין בחברה להגנת הטבע, אביטל יוגב, מסבירה כי הקושי בנושא הקמת המעברים האקולוגיים קשור לעובדה שהעיר נמצאת בשלב מתקדם של התפתחות. "הבעיה העיקרית במודיעין כיום היא שהכבישים הראשיים נסללו זה מכבר, אבל המעברים האקולוגיים שיאפשרו מעבר בטוח לבעלי החיים ייבנו רק בשלב ב' של העיר", אומרת יוגב. "ככל שהעיר מתפתחת מצטמצמים שטחי המחיה של חיות הבר סביבה, והסכנה לקיומן גוברת".
המעברים המתוכננים: הראשון - מעל כביש מספר 20 המחבר את כביש מספר 4 לכיוון החווה האקולוגית; השני - מכיוון צפון לדרום, יוקם מעל כביש מספר 180 - מעל האפיק הדרומי של נחל ענבה; השלישי - מעל כביש מספר 431, ממזרח למתחם ישפרו סנטר; הרביעי - יוקם בכיוון מזרח למערב, מעל כביש מספר 2 העירוני
לדברי רכז שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, משה פרלמוטר, בשלב מוקדם של תוכנית המתאר של מודיעין סומנו מספר נקודות להקמת מעברים אקולוגיים. "המעברים סומנו במפות והם מעוגנים במסמכי התוכנית, ארבעה מעברים אקולוגיים עיליים (ראו מסגרת) שנועדו בראש ובראשונה לצבאים, וכמובן לשאר בעלי החיים במרחב", הוא אומר. "המעברים תוכננו בתיאום שנעשה בין אקולוג התוכנית, עיריית מודיעין, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע".
"אנחנו חייבים לעשות הכל על מנת להציל את מעט הטבע שנשאר פה ונעשה את כל מה שצריך", אומר אחד מראשי תנועת "תושבים משפיעים במודיעין", גדעון בכר. "אירועי השבועיים האחרונים מוכיחים כמה הפעילות שלנו משמעותית ומוצדקת, ואנחנו מקווים שכמה שיותר פעילים ותושבים ישתפו איתנו פעולה למען עתיד יפה וירוק ובטוח יותר לסביבה ולבעלי החיים".
מהעירייה נמסר: "מערכת הכבישים המתפתחת לטובת השכונות החדשות, היא מערכת שתוכננה כחלק מתכנית המתאר של העיר ולוותה בשלבי התכנון המפורט, על ידי הגופים הירוקים יחד עם העירייה, מתוך עיקרון העל העירוני לשמור על הטבע וחיות הבר, בו בורכה העיר. בין היתר, ניתנו הנחיות בנוגע להקטנת זיהום אור, כך שהתאורה לא תפריע לפעילות החיות בחשיכה, ובצווארי הבקבוק במסדרון האקולוגי, הן בכביש 180 והן בכביש 200, נבנו גשרים על מנת לאפשר לחיות מעבר בטוח מתחת לכביש. לגבי השילוט, הנושא ייבחן על ידי העירייה".
לכל העדכונים - חדשות מודיעין