נעמה צדקיהו, אחת הדמויות המוכרות בתחום המסעדנות במודיעין, יצאה השבוע בקריאה נרגשת לרשויות הממשלה לסייע בדחיפות לעסקים בעיר ובארץ בכלל, שנפגעו קשות בעקבות המלחמה בעזה וחוסר הוודאות הכללי.
3 צפייה בגלריה
נעמה צדקיהו בקפית הריק
נעמה צדקיהו בקפית הריק
נעמה צדקיהו בקפית הריק
(צילום: פרטי)
לנוכח המצב הקשה החליטה צדקיהו לסגור את בית הקפה קפית שהיא מפעילה מזה שנים ברחוב עמק זבולון בעיר, ולדבריה, היא כלל לא בטוחה כי העסק יחזור לפעול אחרי שהמלחמה תסתיים.
"אם בשנים האחרונות, תקופת הקורונה ועוד, המשלתי כל הזמן את מצב העסקים שלנו ל'מוות שקט', כנראה שאנחנו בדרך למוות בטוח", אומרת צדקיהו בצער. "אם היינו גוססים, עכשיו אנחנו מתים. בקורונה עוד הייתה קצת פעילות, אבל עכשיו אנחנו פשוט לא עובדים, ולפני שבוע הפסקנו את הפעילות של קפית".
על פי האומדנים שמספקת צדקיהו, נראה כי המצב אכן חמור. "מאז החלה המחאה נגד הרפורמה המשפטית, שגם השפיעה על המצב, החלו ירידות גדולות בהכנסות. בחודש ספטמבר כבר הייתה ירידה של 50 אחוזים, והיום אנחנו מחפשים הלוואות למשכורות של העובדים", היא אומרת.
על היעדר הסיוע או התמיכה מצד רשויות המדינה אומרת צדקיהו: "כל המדינה והרשויות משותקות, משרד האוצר ורשות המיסים לא מתפקדים, אין גורם מתכלל לאירוע, גובים מיסים וארנונה כאילו כלום לא קרה, לא חושבים עלינו, כאוס מוחלט, אנחנו מרגישים יתמות מוחלטת".
"לפני חצי שנה פגשנו את שר הכלכלה ניר ברקת, הזהרנו שיש בעיה, ביקשנו שיביאו עובדים זרים מחו"ל, וכלום לא קרה, מה שיגורנו ממנו בא".
"הפכנו, העצמאים, להיות אוכלוסיה מוחלשת, דווקא אלה שיצירתיים תמיד ותורמים למדינה, ובהיעדר עבודה, הפכנו את קפית לחמ"ל לכל היחידות, וחיילים מהיחידות לוקחים ציוד שצריך".

3 צפייה בגלריה
אבי פרנקו במסעדה
אבי פרנקו במסעדה
אבי פרנקו במסעדה
(צילום: פרטי)

לדברי צדקיהו, העסק שבבעלותה, כמו עסקים אחרים בעיר, סובל מגיוס מאות עובדים לשירות מילואים בשל המלחמה.
"עובדים מגויסים לצבא בצווי 8, מנהל המשמרת שלי היה באירוע קשה, וגם קברנו צעיר שהיה מלצר בבית הקפה", היא אומרת בצער. "אנחנו בתקופה קשה, אנחנו לא יודעים מה יהיה ביום שאחרי הקרבות. יש עובדים שלא מוכנים לעבוד בהמשך עם ערבים, מדהים מה שקרה פה".
"צריך לעשות פה הכל מחדש, לחלק קלפים מחדש כמו שעושים במשחקי ילדים. אנחנו נפגעים מדפוסי התנהגות בזויים, במיוחד לבעלי עסקים. מה יקרה איתנו מחר בבוקר, אלוהים יודע, כרגע תזרים המזומנים שלנו תקוע, אין לנו הרבה מה לעשות".

פרחים לקברים


בעוד כמה ימים היו אמורים סיגל שוורץ ובנה ניצן לחגוג שנתיים לפתיחתה של חנות הפרחים שלהם בשדרת המע"ר במודיעין ‑ "סיגלריה" ‑ אלא שהמלחמה ברצועת עזה טרפה את הקלפים עבורם, וכעת מאיים המצב הביטחוני על המשך פעילותו של העסק בתקופה הקרובה.
"במקום לחגוג יומולדת לעסק אנחנו סגורים לצערי, כי ניצן הוא לוחם מילואים בסיירת חרוב והוא הוקפץ כמובן למילואים, ואני, סגן אלוף במילואים ומבקרת משפחות מהעיר שקרוביהן נחטפו", מספרת שוורץ, "והאמת היא שהגעתי לחנות השבוע רק כדי להשקות קצת את העציצים, אין ברירה, שאר הזמן אנחנו פשוט לא שם".
"זה עסק של אמא ובן שרץ מאוד יפה עד עכשיו, וכיף לנו יחד, אבל עכשיו אין לנו הרבה מה לעשות ופשוט אין מי שינהל את העניינים".

3 צפייה בגלריה
סיגל שוורץ בחנות הפרחים
סיגל שוורץ בחנות הפרחים
סיגל שוורץ בחנות הפרחים
(צילום: פרטי)

בשל המצב בשטח, נאלצה שוורץ להפעיל את העסק כמה פעמים השבוע, גם בהקשר של מצב הלחימה וההרוגים הרבים, והיא הגיעה אל החנות במיוחד.
"במהלך השבוע סיפקנו זרי אבל וגלגלי פרחים להנחה על קברים טריים, וסייענו למשפחות שיקיריהן נרצחו או נהרגו, זו התרומה שלנו, באהבה", מספרת שוורץ. "למעט תרומות אין לנו הרבה מה לעשות, וזה באמת לא פשוט. יכול להיות שנביא לפה עוזרים ונעשה סדנאות שזירת פרחים לילדים, מעין תרומה לקהילה, ובאמת שהכסף וההכנסות לא חשובים כרגע, אנחנו לא בראש של לעשות עסקים".
"התחושות מאוד מוזרות. אנחנו גם מכינים בשגרה סידורי פרחים לאירועים ויש חתונות שהתכוננו לקראתן, אבל סביר להניח שחלקם או כולם יבוטלו, ואנחנו פה, גם בשלט רחוק. למעשה, זה המצב, אפשר לומר שהעסק עכשיו נרדם".

לקוחות ממג"ב והמשטרה


בית העסק למזון, "פרנקו גריל בר", פועל ברחוב הנשיא בלוד מאז שנת 2009, אולם בשבוע שעבר, בעקבות פרוץ הקרבות ברצועת עזה, החליט בעליו של העסק לסגור אותו לראשונה.
"לאורך כל השנים עבדנו, כולל בימי הקורונה, אפילו בימי מבצע 'שומר החומות' והמהומות, אבל הפעם לא הייתה לנו ברירה", מספר אבי פרנקו, בעל העסק.
ביום שלישי השבוע, אחרי שהבין כי הסכנה אינה כה גדולה, פתח פרנקו את העסק מחדש, וכעת הוא מפעיל אותו בצורה חלקית.
"קיבלנו החלטה לא פשוטה לפתוח, למרות הכל, גם כי יש לנו לא מעט לקוחות שהם אנשי מג"ב ומשטרה שהבסיסים שלהם קרובים אלינו", מסביר פרנקו. "אנחנו לא עובדים רגיל, פותחים כמה שעות ביום ושומרים על עירנות, ומתעקשים לעבוד כי יש לנו קהל לקוחות שחשוב לנו לדאוג להם, ויש לנו משלוחים, ואני שמח שאנחנו עושים את זה למרות הלחץ שיש מסביב ואולי גם יהיה".
"ברוך השם נמשיך לעבוד, גם במהומות הקשות עבדנו, וגם יהודים וגם ערבים קנו אצלנו. חשוב לזכור את זה גם בימים הקשים האלה, אנחנו לא מפחדים מכלום, וחשוב לנו שאנשים יוכלו קצת להתנתק מהצרות". ¿