בעקבות הצדיקות: ממרים הכובסת, דרך בת שבע קניבסקי ועד חולדה הנביאה, mynet מביא לכם את הסיפורים של קברי הצדיקות בעקבות טרנד העלייה, שגם הגברים נסחפו אחריו.

לצאת מהלחץ | בת שבע קניבסקי


מיקום: בית עלמין שומרי שבת, בני ברק.

6 צפייה בגלריה
בית עלמין שומרי שבת, בני ברק. קברה של בת שבע קניבסקי
בית עלמין שומרי שבת, בני ברק. קברה של בת שבע קניבסקי
בני ברק. קברה של בת שבע קניבסקי
(צילום: שאול גולן)

מה מספרים: בתו של הרב יוסף שלום אלישיב, נכדתו של רב אריה לוין שהתפרסם כרב של אסירי המחתרות ואשתו של הרב חיים קניבסקי (שנפטר לפני כשנה וחצי ונקבר לצידה). מלבד הייחוס המשפחתי, בצעירותה היא סייעה לאביה בהגהה של כתבי סבו ובערך לפני כשלושים שנה הפכה בעצמה לדמות נערצת שבשמה נקשרו ניסים ונפלאות, כשהחלה לקבל בעצמה נשים שביקשו עצה וברכה. לפי המסופר היא זו שהתחילה את טרנד הפרשות החלה כשנהגה מדי שבוע לקיים טקס בהשתתפות נשים רבות בבית כנסת לדרמן, שם הקפידה להתפלל השכם בבוקר, ובסיומו בירכה את המשתתפות. נפטרה בחול המועד סוכות. היורשת שלה היא בתה הרבנית לאה קולדצקי.
סגולה בדוקה: בשמה של הרבנית הובאו סגולות רבות. היא האמינה מאוד בכוחה של התפילה בין היתר למציאת שלוות נפש, הפגת פחדים, שמחה וגידול ילדים חכמים.
ועוד משהו: יש שנוהגים להשאיר ליד קברה פתקים עם בקשות, ממש כמו בכותל.

תהילים פעמיים ביום | מרים אבוחצירא


מיקום: נתיבות.
מה מספרים: אשתו השלישית של הבבא סאלי ואמו של הבבא ברוך, ממשיך דרכו. קברה שוכן באולם צמוד לקברו של בעלה הצדיק הנודע. היא הייתה אישה משכילה שידעה שפות רבות. עיקר הזכויות שמייחסים לה זה שהיא חייתה לצידו של אחד המקובלים המפורסמים בארץ, אך גם בה עצמה נקשרו סיפורים שונים, למשל שבאדיקותה נהגה לקרוא את ספר התהילים כולו פעמיים ביום.

6 צפייה בגלריה
קבר מרים אבוחצירא בנתיבות
קבר מרים אבוחצירא בנתיבות
קבר מרים אבוחצירא בנתיבות
(צילום: ידידה פרץ)

סגולה בדוקה: לקרוא את ספר התהילים בציון "מכריכה לכריכה" ולבקש בקשות.
ועוד משהו: אשתו הרביעית של הבבא סאלי, הרבנית סימי אבוחצירא, שהייתה ליד ימינו וקיבלה נשים שפנו אליו לברכה, נחשבת עד היום לאחת הדמויות הנשיות הבולטות בחצרות רבנים.

האם שנשארה מאחור | רחל אמנו


מיקום: בית לחם.
הילולה: י"א בחשוון.

6 צפייה בגלריה
קבר רחל אמנו בבית לחם
קבר רחל אמנו בבית לחם
קבר רחל אמנו בבית לחם
(צילום: שלומי כהן)

מה מספרים: אשתו של יעקב אבינו. כדי לזכות בידה הוא עבד אצל לבן, אבא שלה, במשך שבע שנים אבל זה רימה אותו והכניס לחופה דווקא את אחותה המבוגרת יותר לאה. רק אחרי 14 שנה הזוג המאוהב זכה להתאחד אבל עדיין לא חי באושר ועושר. רחל התקשתה ללדת, בעוד אחותה לאה מביאה ילד שנה אחרי שנה, מה שגרם ללא מעט קנאה. בסופו של דבר ילדה רחל את יוסף ואת בנימין אבל בלידה השנייה היא נפטרה ונקברה על אם הדרך. לפי האמונה לא סתם היא לא נקברה במערת המכפלה כמו שאר האבות והאמהות. התפקיד שלה היה לבכות על בניה הגולים מאות שנים אחרי.
סגולה בדוקה: להיפקד בבנים, ובכלל לכל בקשה שהיא.
ועוד משהו: המסורת של מיקום הקבר די ארוכה אבל בקרב פרשנים קדומים הייתה מחלוקת ויש שטענו שהיא בכלל נקברה מצפון לירושלים, קרוב לגבע בנימין.

היועצת של המלך | חולדה הנביאה


מיקום: הר הזיתים.
מה מספרים: חולדה הייתה אחת משבע הנשים הנביאות, ונחשבת לאחת המפורסמות שבהן. פעלה בתקופת בית ראשון בימי מלכותו של המלך יאשיהו וייעצה לו. היא מוזכרת בתנ"ך פעמיים בסך הכל אבל חז"ל הוסיפו עליה עוד מדרשים ואגדות. בין היתר נטען ששערי חולדה שהובילו לבית המקדש נקראו על שמה, מכיוון ששם היא הייתה יושבת ומלמדת תורה.

6 צפייה בגלריה
 הר הזיתים. חולדה הנביאה
 הר הזיתים. חולדה הנביאה
הר הזיתים. חולדה הנביאה
(צילום: עמית שאבי)

סגולה בדוקה: מה שבא לכם.
ועוד משהו: מתחם הקבר מקודש לשלוש הדתות, כשכל דת טוענת שקבורה במתחם קדושה אחרת: הנוצרים נזירה בשם פלגיה והמוסלמים מיסטיקנית סורית בשם ראבעה אל עדוויה. כך או כך במקורות קדומים נטען שהקבר שלה היה בתוך חומות העיר, דבר מוזר בגלל הטומאה שייחסו למתים, אבל גם לזה נמצא פתרון בדמות צינור שעבר מהקבר לנחל קידרון והעביר את טומאת המת החוצה מתוך העיר.

הנבואה הקודרת שהתגשמה | מרים הכובסת


מיקום: הר המנוחות.
הילולה: כ"ד בטבת.
מה מספרים: בימים שבהם עוד לא היו מכונות כביסה עבדה מרים מזרחי ככובסת בירושלים, בין היתר בביתו של האדמו"ר הרביעי מזוועהיל. היא ראתה כל הזמן אנשים באים לבקש ממנו ברכה ובקשתם מתמלאת ומכיוון שהייתה עקרה ביקשה מהאדמו"ר לברך אותה אך להפתעתה הוא התנגד.

6 צפייה בגלריה
הר המנוחות. קבר מרים הכובסת
הר המנוחות. קבר מרים הכובסת
הר המנוחות. קבר מרים הכובסת
(צילום: שלו שלום)

אחרי הפצרות רבות הוא גילה לה את פשר הסירוב: אם יברך אותה היא אכן תלד בן אך הוא לא יגיע לבגרות. למרות זאת מרים התעקשה שיברך אותה, אולי מתוך אמונה שתצליח לשנות את רוע הגזירה. האדמו"ר בירך והיא אכן ילדה בן אך כשהבן הגיע לגיל מצוות הוא נפטר ואמו שבורת הלב הקדישה את הכסף שהרוויחה מעבודתה הקשה בסיוע לנזקקים. כשבאו נשים לבקש ממנו ברכה החל האדמו"ר להפנות אותן אל מרים הכובסת, ובקשות רבות התמלאו הודות לתפילתה. נפטרה ב־1965.
סגולה בדוקה: להתברך בפרי בטן וזרע בר קיימא.
ועוד משהו: בנו של האדמו"ר המדובר קבור בבית הקברות שייח' באדר ליד הכנסת, ובו נקשרה סגולת "שני־חמישי־שני".

מאחורי כל גבר מצליח | רחל אשת רבי עקיבא


מיקום: טבריה, בגבול בין בית הקברות היהודי למוסלמי.
מה מספרים: רחל הייתה בתו של כלבא שבוע שהיה איש עשיר מאוד. למרות זאת היא התאהבה ברבי עקיבא שהיה רועה צאן עני שעבד אצל אבא שלה ועד גיל ארבעים היה אנאלפבית. כמו בסדרה טורקית טובה העלילה הסתבכה כשרחל התעקשה להתחתן עם אהובה, נושלה מהירושה ושמרה לאהובה אמונים גם כשבעידודה הוא נסע למשך שנים ארוכות כדי ללמוד, בעוד היא נאבקת בעוני ובדלות. כשרבי עקיבא חזר אחרי 24 שנה בראש אלפי תלמידיו היא ניגשה לקבל את פניו בשמחה ובגעגוע. למראה האישה הזרה, המרוטה והעייפה ניסו תלמידיו למנוע ממנה לגשת אל הרב שלהם, אבל רבי עקיבא נתן שיעור לגברים ואמר להם שכל ההצלחה והידע שלו שייכים לה.

6 צפייה בגלריה
קבר רחל אשת רבי עקיבא בטבריה
קבר רחל אשת רבי עקיבא בטבריה
קבר רחל אשת רבי עקיבא בטבריה
(צילום: אביהו שפירא)

סגולה בדוקה: תפילה על קברה להגנה ממזיקים ושמירה מעין הרע, פרנסה טובה והצלחה בלימודים.
ועוד משהו: המוסלמים מאמינים שבמקום הזה קבורה סוכיינה, נכדתו של נביא האסלאם, והמתחם היה מוקד למאבק כאשר בשנות ה־90 התבצע בו שיפוץ שבמהלכו הוסרו הסממנים המוסלמיים.