מאות מתושבי מודיעין לוקחים בשבועות האחרונים חלק ביוזמה חינוכית חדשה, שמטרתה להקים מסגרת חינוך לפי שיטת מונטסורי.
2 צפייה בגלריה
"חייבים לעצמנו את השינוי". מימין: יורה קושרובסקי, יולי כהן־וונדישב ודולי שביט
"חייבים לעצמנו את השינוי". מימין: יורה קושרובסקי, יולי כהן־וונדישב ודולי שביט
"חייבים לעצמנו את השינוי". מימין: יורה קושרובסקי, יולי כהן־וונדישב ודולי שביט
(צילום: קובי קואנקס)
תחת הכותרת "יש לנו חלום לחינוך מונטסורי במודיעין", מקיימים חברי הקבוצה, בראשם יולי כהן־וונדישב, דולי שביט ויורה קושרובסקי, מפגשים שבמהלכם הם מציגים בפני המתעניינים את משנתם בנושא, דבר המעורר תשומת לב רבה בעיר.
במקביל נפגשים חברי גרעין ההורים עם גורמים מתחום החינוך בעירייה, בהם מחזיק תיק החינוך במועצת העיר, חבר המועצה מויש לוי, מחזיק תיק הצעירים, חבר המועצה אור גרינפלד, וחבר המועצה אלעד שמעונוביץ, כשלנגד עיניהם מטרה אחת: הקמה של מסגרת חינוך ציבורית בעיר, במימון ובתמיכת העירייה.

כבוד לילד


למרות שעומדת לפניהם משימה מורכבת, בעיקר משום שבעיר אין אף מסגרת חינוך ציבורית שאינה נמנית עם מסגרות החינוך הפורמליות, משוכנעים ההורים, כי הם בדרך הנכונה להשגת היעד.
ברחבי ישראל פועלות עשרות בודדות של מסגרות חינוך בשיטת מונטסורי, המבקשות ליישם את גישת מונטסורי, המדברת על סביבת למידה חופשית, שנועדה לאפשר לילדים להביא את עצמם לידי ביטוי בצורה שונה מהנהוג.
על פי שיטה זו, המיושמת בקרב ילדים מגיל שנתיים, על המורה "לראות בילד כמי שהטבע הפנימי שלו ינחה אותו להתפתחות מושלמת", ומעצם כך, תפקיד המורה, כצופה, הוא לייצר אינטראקציות ניסיוניות עם הילדים, שתפקידן להדגים לילד כיצד יש להשתמש בכלי הלימוד העצמי הנמצאים בסביבת הלימוד לשימושו החופשי, כשבבסיס השיטה עומדים עקרונות הכבוד כלפי הילד והאמונה ביכולותיו.

"תמיכה של העירייה"


"גדלתי במודיעין, ופה הכרתי את בעלי", מספרת שביט, 27, נשואה ואמא לילדה בת שנתיים וחצי. "יצאנו מהעיר אחרי הצבא, ואחרי שהריתי חזרנו לפה כדי להיות קרובים להורים, והבנתי שאני בדילמה לא פשוטה בעניין חינוך ילדיי. כמי שלמדו בעיר, הבנו שמערכת החינוך לא הייתה הכי מדויקת לצרכים שלנו, ועוד במהלך חופשת הלידה נחשפתי לשיטת מונטסורי, והבנתי שככה אני רוצה לחנך את הילדים שלנו.

2 צפייה בגלריה
"הכנה נרחבת". ההורים היוזמים
"הכנה נרחבת". ההורים היוזמים
"הכנה נרחבת". ההורים היוזמים
(צילום: קובי קואנקס)

"לפני כחודשיים פרסמתי פוסט באחת מקבוצות הפייסבוק בעיר, להבין אם הנושא מעניין מישהו. יולי פנתה אליי, סיפרה שהתחילה מהלך בנושא מול העירייה לפני כשנה אבל זה נבלם, ושאלה אם אני רוצה שננסה שוב ביחד".
השיחה בין השתיים הובילה למפגש ראשון, ולאחר מספר שבועות התקיים ערב חשיפה בעיר.
"הכל רץ מהר מאוד, לא מעט אנשים הגיעו לערב החשיפה וזה נתן לנו דחיפה שיש פה משהו חזק, ותוך כמה ימים הקמנו את גרעין הפעולה", אומרת שביט.
על המוטיבציה לפעול בנושא, על אף הקשיים הצפויים, אומרת שביט: "הבת הבכורה שלי עולה בשנה הבאה לגן עירייה, ואני רוצה חינוך טוב, משהו אחר, שיזכה גם לתמיכה של העירייה והציבור.
"אין לנו אינטרס כלכלי או עסקי, אנחנו לא רוצים להקים עסק משלנו, המטרה היא חינוך אחר, שאנשים ייהנו מהגישה המיוחדת, שנפיק ממנה את המיטב".

"לעצב את דור העתיד"


כמו שביט, גם כהן־וונדישב, 32, נשואה ואם לילדה בת שנתיים וחצי, משוכנעת שהקמת מסגרת בשיטת מונטסורי בעיר תהיה הצלחה גדולה.
היא בעלת שני תארים, בפסיכולוגיה ובייעוץ ארגוני, ואחרי שנים של עבודה בחברות פרטיות, ביצעה שינוי משמעותי בחייה.
יורה קושרובסקי: "החינוך הרגיל הוא פאסה בעיניי. היום ילדים לומדים יותר ברשתות וביוטיוב, ופחות משיעורים בבית הספר"
"התגלגלתי לפני כמה שנים להוראה בבית הספר המונטסורי 'דרך הילד' בכפר הירוק ‑ אחד המוסדות הראשונים שהוקמו בישראל על ידי קבוצת הורים, שצמח למוסד לתפארת. עברתי שם הכשרה וליווי, וזה הרגיש לי טבעי וחלומי. הבנתי שהייתי יכולה להיות בנאדם אחר אם הייתי חווה את בית הספר בצורה הזו.
"העיקרון המנחה הוא שהילדים בתנועה כל הזמן, חופשיים לעשות מה שהם רוצים. הם המרכז, המורה לא מכתיב כל הזמן את הטון, וכל ילד מפתח מנגנון פנימי, והוא פנוי לעשות את מה שהוא רוצה, למשל לאכול כי הוא רעב, ולא לחכות להפסקת עשר".
לדברי כהן־וונדישב, כמו בתחומים אחרים, למגפת הקורונה הייתה השפעה רבה על דרך המחשבה שלה ושל בן זוגה.
"הקורונה שמה את נושא החינוך במקום מאוד מיוחד, ולא מעט אנשים הבינו שצריך שינוי", היא אומרת. "אני מאמינה שאפשר אחרת, ושיטת החינוך הזו יכולה לעצב את דור העתיד. הגישה המונטסורית מדברת על לחנך ילד שישפיע בתוך החברה ויהיה אקטיבי, פעיל ומחובר לקהילה, ישנה אותה".

סלט בגיל שנתיים


קושרובסקי, 40, נשוי ואב לשתי ילדות בנות ארבע ושנה, עבר עם משפחתו למודיעין לפני חצי שנה, והוא מביא עימו ניסיון, ביתי בשלב זה, של חינוך על פי שיטת מונטסורי.
"נחשפתי לנושא לפני כמה שנים, וכבר כשהבת הבכורה שלנו הייתה בת חצי שנה התחלנו ליישם בבית את השיטה", הוא מספר. "אחד הדברים שהשיטה דוגלת בהם היא עצמאות. הילדה חתכה ירקות בגיל שנתיים, והיום, בגיל ארבע, היא מכינה למשל פנקייקים מההתחלה ועד הסוף, כשאנחנו לצידה, משגיחים".
כמו שביט וכהן־וונדישב, קושרובסקי מאמין כי ההתעניינות הרבה מצד הורים צעירים בעיר אינה מקרית.
דולי שביט: "אין לנו אינטרס כלכלי או עסקי, אנחנו לא רוצים להקים עסק משלנו, המטרה היא חינוך אחר"
"אני רואה הירתמות גדולה של תושבים, ודיברתי לפני כמה ימים עם אדם שהקים בית ספר מונטסורי בכפר סבא, ויש להם רשימת המתנה של 20 אנשים על כל מקום פנוי", מספר קושרובסקי. "החינוך הרגיל הוא פאסה בעיניי. היום ילדים לומדים יותר ברשתות וביוטיוב, ופחות משיעורים בבית הספר, ולכן אנחנו חייבים לעצמנו את השינוי".
מעודדים מהצלחתם להפיץ את הבשורה, מאמינים שביט, כהן־וונדישב וקושרובסקי, כי יצליחו במשימה.
"עשינו עבודת הכנה מאוד נרחבת, הבנו מה דרוש לנו, ויש לנו צוות הקמה וצוות ליווי, עימם נמנית הדר פלד, מנכ"לית שותפה בחברת "Milla, המרכז המונטסורי לחינוך ומנהיגות בישראל", מסכמת כהן־וונדישב. "קיימנו גם פגישות עם העירייה כדי להבין איך אנחנו צריכים לפעול בתוך המגבלות המוניציפליות, ואנחנו מבינים שאנחנו צריכים שיתוף פעולה של התושבים, בעיקר מקרב האוכלוסיות הצעירות. אנחנו סומכים על ראש העיר הוותיק שיש בו אמון, שהוא קשוב לציבור שלו, ונשמח להצליח ולהקים קהילה גדולה בעיר שלנו".
מהעירייה נמסר: "נציגות ההורים נפגשה עם סגן ראש העירייה ומחזיק תיק החינוך, שהציג בפניהם את הדרכים בהן ניתן להפעיל גן בזרם מונטסורי, על כל המורכבויות בנושא".

מונטסורי במספרים


שנת 1907 ‑ גן מונטסורי ראשון מוקם ברומא
בישראל 120 גנים ו־19 בתי ספר מונטסוריים

קראו גם:

ברחבי העולם 8,000 גנים ובתי ספר מונטסוריים
הכשרת מחנכים לחינוך מונטסורי דורשת 2 שנות לימוד ו־200 שעות התנסות מעשית
פורסם לראשונה: 08:28, 03.02.23