שבועיים לפני הבחירות לרשויות המקומיות פורסם מדד החופש העירוני של תנועת ישראל חופשית, הבודק את מידת החופש בערים השונות. על פי הנתונים המתייחסים לשנת 2022, הוד השרון וגבעתיים זכו בתואר העיר החופשית בישראל ותל אביב במקום השלישי. מיד אחריהן במקום הרביעי הגיעה מודיעין-מכבים-רעות, שחולקת את המקום הזה עם הרצליה.
2 צפייה בגלריה
חברים בקהילה הגאה בעיר
חברים בקהילה הגאה בעיר
חברים בקהילה הגאה בעיר
(צילום: רונן כרם)

"מדד החופש העירוני" בודק מספר גדול של נתונים בנושאי חופש ציבורי, וביניהם תחבורה ציבורית בשבת, תקציב דת, חינוך, קהילת להט"ב, אירועים בהפרדה, פלורליזם דתי ועוד.בישראל חופשית ציינו כי מודיעין, שלה אין מועצה דתית, משקיעה פחות משאבים במתן שירותי דת לתושביה, אך מסרבת לקבל אחריות על תכני החינוך בבתי הספר. השנה מודיעין החלה לקיים אירועים לציון הנובי גוד, ועל כן הציון הכללי שלה עלה במעט.

הקטגוריות


מסחר בשבת: על פי החוק אסור חנויות או תרבות. מותר מסעדות. מועצת העיר שינתה את החוק, שלא אושר ע"י שר הפנים. בפועל מסעדות עובדות ברחבי העיר, חנויות עובדות רק במרכז המסחרי מחוץ לעיר, מעט מאוד מכולות בתוך העיר.
תקציבי דת: סך תקציבי הדת העירוניים הינם 4,873,000 שקלים, כאשר 4,173,000 שקלים הם למועצה הדתית ו-700,000 שקלים הם לתרבות יהודית. שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי הוא 0.58% וההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה היא 51 שקלים.
קהילת הלהט"ב: העירייה ארגנה ותמכה באירועי גאווה בעיר. העירייה מעסיקה רכז קהילה גאה ועו"ס לקהילה, ומפעילה את בית הקהילה הגאה בעיר. קיימות קבוצות איגי פעילות בעיר והעירייה תומכת בארגונים נוספים כמו חוש"ן ותהל"ה.
נישואים אזרחיים: העירייה מפעילה שירות רישום זוגות עירוני.
פלורליזם דתי: העירייה מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות, מקיימת אירועים בשיתוף קהילות לא אורתודוקסיות ובנוסף מקיימת אירועים לכבוד נובי גוד.
קבורה אזרחית: יש קבורה אזרחית לתושבי מודיעין על ידי עיריית מודיעין.

2 צפייה בגלריה
החלקה האזרחית בבית העלמין
החלקה האזרחית בבית העלמין
החלקה האזרחית בבית העלמין
(צילום: קובי קואנקס)

המועצה הדתית: במודיעין שירותי הדת נמצאים באחריות העירייה באופן מלא, לא קיימת מועצה דתית כלל.
בריכות בהפרדה: בבריכה העירונית של מרכז הספורט העירוני יש הנחה של 23% לנכנסים בזמן רחצה בהפרדה.
חינוך: האחריות על התכנים ויידוע ההורים היא של בתי הספר.
אירועים בהפרדה: לעירייה אין נוהל שאוסר או מגביל הפרדה מגדרית באירועים שהיא עורכת.

קראו גם:

מדד החופש העירוני אותו ייסדה תנועת "ישראל חופשית", נערך זו השנה השישית ומתפרסם שבועיים לבחירות המוניציפליות, להן השפעה משמעותית.
אורי קידר מנכ"ל ישראל חופשית: "במדד החופש ניתן לראות בבירור אלו ערים נלחמו על החופש של התושבות והתושבים ועבדו קשה כדי להיות הערים הליברליות ביותר שאפשר, ומי בחרו בגישה שמרנית שלא מקדמת את החופש בעיר. השקעה של כמה רגעים להצביע בבחירות היא קריטית לעיצוב העיר שלכם בשנים הקרובות".