1 צפייה בגלריה
שרית בן צבי וגילעד ביהרי
שרית בן צבי וגילעד ביהרי
שרית בן צבי וגילעד ביהרי
(צילום: קובי קואנקס)
כבר מעל לשנה שהורים לתלמידים הלומדים בקונסרבטוריון למוזיקה במודיעין מנהלים מאבק נגד עמותת 'סחלבים', שהקונסרבטוריון פועל תחת חסותה, כדי לשפר את תפקודו, אולם עד היום לטענתם לא חל כל שינוי במצב, שהולך ומידרדר מיום ליום. בסחלבים מנגד טוענים כי מדובר בתהליך "שיקום" של הקונסרבטוריון, שאמנם מלווה בקשיים ומשברים אבל סופו אמור להיות חיובי.
תחילתו של המאבק לפני למעלה משנה, אז החליטו מורי הקונסרבטוריון למחות למען שיפור תנאי העסקתם. מנהלת הקונסרבטוריון דאז, רונית כהן, ניסתה לסייע למורים במאבקם וגם ההורים השתלבו במאבק, מה שגרם להסלמה במצב.
בסופו של דבר נאלצה כהן לעזוב את הקונסרבטוריון בשל מאבקים בינה לבין הנהלת המוסד, בין היתר על רקע טענותיה על כך שב'סחלבים' פיטרו את המזכירה של הקונסרבטוריון, וטענות על קשיים להכין את קונצרט אמצע השנה ללא עזרת מזכירה.
כהן עזבה בחודש מרץ בשנה שעברה, ומאז הקונסרבטוריון נותר ללא מנהלת וללא מזכירה, מה שהוביל לטענת ההורים לכאוס והזנחה. לטענתם מספר התלמידים ירד מכ־400 ל־230, התנאים הפיזיים ירודים, מורים עוזבים, התקציב שהיה אמור להגיע ממשרד החינוך לא הגיע, ואין לטענתם שום פתרון שנראה באופק למרות פניותיהם הרבות לגורמים השונים.
מגי חדד ששני ילדיה לומדים בקונסרבטוריון, היא אחת מבין כמה הורים שמנהלים את המאבק. "מדובר בביזיון שאין כדוגמתו", היא אומרת השבוע. "היחס למורים, העובדה שאין עדיין מנהל, אין ממלא מקום מתחילת השנה, אין עם מי לדבר. במקום זה יש זחיחות וניתוק. היה עכשיו פסטיבל צלילי סתיו. הביאו הרכבים מבאר־שבע, אבל לא מצאו לנכון להביא הרכבים מהקונסרבטוריון. שיעורי התיאוריה שהם מחויבים לתת לתלמידים מתחילים רק ב־1 בדצמבר במקום מתחילת השנה. את הקונצרטים של אמצע השנה עדיין לא התחילו לתכנן, אין מזכירה, המשרד סגור, המקום נראה כמו שממה".

"מורים עצובים"

לאחרונה ציין ראש העירייה כי מתוכננת הקמת מבנה חדש לקונסרבטוריון בשכונת מורשת, אולם ההודעה הזאת לא מרשימה את ההורים. "יש הבטחות", אומרת חדד, "לבניית קונסרבטוריון. הסכום שמשרד החינוך היה אמור להעביר לא הגיע, משרד החינוך עלול לבטל את ההכרה בקונסרבטוריון אם לא ביטל עדיין, הבן אדם שהיה אמור להיות המנהל לא בא בסוף, המעבר לאגף החינוך לא יוצא בסוף לפועל. אין לנו איש קשר. עד שיגיעו לשקם כאן לא יישאר כלום. הכי כואב זה המורים שהפכו להיות אנשים עצובים וכפופי ראש. זה הפך להיות מקום עצוב".
גם לשרית בן צבי יש שלושה ילדים שלומדים בקונסרבטוריון. "נכון להיום עדיין לא הודיעו על מינוי של מנהל חדש", היא אומרת. "היה אמור להגיע מנהל שבסוף החליט לא לקחת את התפקיד ועכשיו אומרים שיש מנהלת חדשה. הכל מרגיש רע. המקום לא ממש מתפקד ויש הרגשה שהוא מתייבש. קודם כל כי אין מנהל, אין תוכנית עבודה שנתית, אין תיאום בין המורים - אם צריך להחליף שיעור צריך לעשות את זה מול המורה. באופן הזה אין שום ערך מוסף לקונסרבטוריון. באותה מידה יכולתי לשלוח למורה פרטי. אמורים להיות קונצרטים באמצע השנה ובסוף שנה, אבל אף אחד לא מכין את הילדים. לא מעט הורים עזבו את המקום. חבל שהדברים מתנהלים ככה".
גם בן צבי לא מתרשמת מההבטחה למבנה חדש. "זאת הבשורה האחרונה, אבל הגישה וההתנהלות לא נכונים. איפה הביסוס של המקום? זה אמור להיות מוסד חינוכי לכל דבר. יש לו תקציב ממשרד החינוך וצריך לקבל תוספת מהעירייה. הם מתייחסים לזה כמו אל חוג לילדים וזה לא ככה. הקונסרבטוריון אמור להיות חלק מתרבות הפנאי של העיר. אני לא יודעת למה הרצון לייבש את המקום ככה. היו אמורים להירכש כלים חדשים ולא נרכשו. כל המקום נופל לעיוותים ופוליטיקה פנימית. חלק מהמורים עזבו, שזה דבר מצער בפני עצמו. המורה לפיתוח קול עזבה. כל תושב בעיר הזאת שאכפת לו מתרבות צריך לקום ולהתרעם על הדבר הזה. זאת תעודת עניות לעיר".
מה הדרישות שלכם?
"אנחנו רוצים קונסרבטוריון שיהיה עצמאי, שיצא מ'סחלבים' ושייתמך על ידי העירייה. יש לנו מגמת מוזיקה בעירוני א' ואין בינה לבין הקונסרבטוריון שום קשר למרות שיש תלמידים שלומדים בשניהם. במקום שהאחד יאמץ את השני ויהיו יחסים מפרים אין קשר ביניהם".

"חוסר שקיפות"

עו"ד אור מגל, חבר סיעת 'יש עתיד' במודיעין, מנסה אף הוא לסייע להורים. לדבריו, הבטחות שהסיעה קיבלה בישיבות בנושא "התקדמו בעצלתיים". גם הוא סבור שהבעיה היא היעדר מנהל. "אני חושב שראוי יהיה שהקונסרבטוריון ייצא מידיה של 'סחלבים' ונעבור למקום מקצועי שיכיל את הדבר הזה. הצעתי באמצעות חבר המועצה שחר מי און הצעה לסדר שאושרה, שיקום מבנה חדש, אבל זה לא פותר את הבעיה כי אין הנהלה, וגם ייקח לפחות שלוש שנים עד שזה יקום, ומה עד אז? מבאס שעיריית מודיעין משקיעה אפס משאבים בחינוך מוזיקלי בעוד ערים במצב פחות טוב משלה משקיעות אחוז ניכר מהתקציב שלהן בקונסרבטוריון העירוני. הקונסרבטוריון הוא חלק ממערך מאוד גדול שנקרא 'סחלבים' - גוף עצום שיש בו יתרונות וגם חסרונות, אבל אין ל'סחלבים' את היכולת להתעסק רק בקונסרבטוריון".
חבר המועצה גילעד ביהרי מסיעת 'מודיעין חופשית' ניסה להבין באמצעות מספר שאילתות שהגיש לעירייה את הסטטוס הנוכחי של הקונסרבטוריון. "בזמנו העליתי שאילתה לעמותת 'סחלבים' למה אין שקיפות ולמה מוותרים על הכסף ממשרד החינוך", אומר ביהרי. "התשובה היתה שהם תומכים בהעברה של הקונסרבטוריון לאגף החינוך. במשך הזמן שאלתי מה קורה עם זה, ואמרו שזה בתהליך, ובשאילתה נוספת אמרו שהחליטו לא להעביר את הקונסרבטוריון לאגף החינוך. הם עשו פניית פרסה. ניסיתי לשאול בישיבת תקציב על ה־220 אלף שקל שהיו אמורים להגיע ממשרד החינוך ולא היו מוכנים לענות לי. למה שהעירייה תממן משהו שהמדינה יכולה לממן? זה אומר או שמוותרים על הכסף ואז יש חסר או שמשלימים לבד על חשבון דברים אחרים".

"מצב לא נורמלי"

מ', מורה בקונסטרבטוריון, מסבירה כיצד המצב משפיע על תפקוד המורים. "אנחנו עובדים גם כמזכירות. עושים החלפות שיעורים. אין אפשרות להתרכז בשיעורים ככה. חוץ מזה אין אף אחד שדואג לפרויקטים או לקונצרטים. כמו שזה נראה, רוצים להפוך את הקונסרבטוריון לחוגים עם מספר מורים מסוימים, כי כל המערכת מקשה. היו מורים שעזבו, וגם תלמידים. כולם בלי מצב רוח. מתחילת השנה ביקשנו שיכוונו את הכלים ורק עכשיו עשו את זה. אין מי שנמצא בקשר עם משרד החינוך, אין מנהל, אין מזכירה בערב. כל הזמן נכנסים לכיתות עם שאלות על הרשמה ואין לי סמכות לתת תשובות. המורים עובדים בדרגות מאוד נמוכות. בעלי תואר שלישי מקבלים אותה משכורת כמו סטודנט למוזיקה בלי התחשבות בהשכלה או בוותק. זה כואב מאוד. מאבדים את הקונסרבטוריון. זה מצב לא נורמלי".

"דף חדש"

חבר המועצה אלעד שמעונוביץ, מחזיק תיק תרבות ויו"ר עמותת 'סחלבים', מנסה להרגיע. "המצב ישתנה", הוא מבטיח, "יש מנהלת חדשה שחתמנו איתה על חוזה השבוע והיא תיכנס בחודש הבא לתפקיד. היא תתחיל לטפל בכל הדברים הדורשים טיפול מבחינה מקצועית ואדמניסטרטיבית".
למה זה הגיע למצב הזה?
"מה שקרה זה בעצם שהתשתית של הקונסרבטוריון היתה עד היום של חוג למוזיקה שהשתדרג. העובדה שהצלחנו לקבל ממשרד החינוך את ההכרה הרשמית לא הפכה את המקום לקונסרבטוריון, כי יש שלבים שצריכים לבנות מההתחלה עם תשתיות נכונות. כל הפעילות והמסגרת נבנו כחוגי מוזיקה בהיקפים מסוימים, וכשהעסק התחיל לצמוח התחילו להצטרף עוד ילדים והתקבלה הכרה ממשרד החינוך, אבל היסודות לא היו מספיק יציבים ולכן העסק נתקע. עכשיו סידרנו את הדברים מול משרד החינוך ובתוך הקונסרבטוריון, החלפנו את ההנהלה וראש העירייה החליט על הקצאת מבנה. אחרי שעשינו את כל השינויים האלה בשנה האחרונה, והנחנו יסודות יציבים כמו שצריך ‑ המצב ישתפר. אני מבין שההורים עוד לא מרגישים את זה ושהמורים עדיין לא רואים את זה, אבל אין מה לעשות, לפעמים נדרש טיפול שורש, וזה לוקח יותר זמן וזה מה שעשינו בשנה האחרונה טיפול שורש כואב כדי שנראה את הפירות גם ההורים והמורים וגם התלמידים בשנים הקרובות".
אחת הטענות היא שבגלל התנהלות 'סחלבים' מול משרד החינוך לא התקבל התקציב שהם ייעדו לקונסרבטוריון.
"זה לא שלא רצינו, אבל לצד הזכויות של הכסף היו הרבה חובות, והתערבות ודרישות ש'סחלבים' לא יכלה לעמוד בהן. תפקידה של 'סחלבים' היה להפעיל חוגי מוזיקה בדיוק כמו שהיא מפעילה חוגים אחרים, וכשזה הפך להיות משהו הרבה יותר רציני ומשמעותי, נדרשה מאיתנו היערכות אחרת, כולל ההיבטים התקציביים וכולל העבודה מול משרד החינוך. בסופו של דבר אנחנו נקבל את הכסף ממשרד החינוך. עשינו כל מה שצריך ועמדנו בכל הדרישות ובכל הקריטריונים בשביל לקבל".
מדוע הוחלט לא להעביר את הקונסרבטוריון לאגף החינוך בסופו של דבר?
"בגלל עניינים בירוקרטיים. בסופו של דבר, כשהקונסרבטוריון יעבור למבנה החדש הוא יצטרך להיות סוג של ישות עצמאית או חברה או עמותה עירונית עצמאית לגמרי, או עמותת בת כמו עירוני מודיעין, ויהיה לה יותר קשה לתפקד בתוך אגף החינוך. כרגע היא תופעל דרך 'סחלבים', נתחיל לעשות מהלכים ולהעמיד אותה על הרגלים".
היו גם טענות על חוסר שקיפות בתקציב.
"אנחנו עומדים בכל חוקי השקיפות. כל החוקים שחלים על העירייה חלים גם על עמותה עירונית. אנחנו בעד מעורבות של הורים, אבל אנחנו נגד התערבות של הורים שמנסים לנהל את המערכת. אני לא בא ואומר שהכל בסדר. תיכנס מנהלת חדשה ותנהל את הקונסרבטוריון ותעשה סדר במערכת. לוקח זמן להחלים וזה תהליך לטווח רחוק. חלק מהמטרות והיעדים שהוגדרו למנהלת החדשה הם לחבר את הקונסרבטוריון לקהילה. יש גם דברים שצריך לפתור עם המורים ונעשה זאת יחד עם המנהלת החדשה. נפתח דף חדש".
מ'סחלבים' נמסר בתגובה: "מדובר במיחזור טענות ישנות שאמיתותן לא נבדקה והנתונים המוצגים בה אינם מדויקים בלשון המעטה, כאשר בין היתר מספר התלמידים הלומדים היום בקונסרבטוריון דומה מאוד לזה של שנה שעברה ולא כפי הנטען. כמו כן, במהלך השנה האחרונה ביצעה העמותה שורה של פעולות לקידום ופיתוח הקונסרבטוריון, בעקבותיהן הודיע משרד החינוך כי בימים הקרובים יעביר ל'סחלבים' את כספי התמיכה המיועדים לו. כמו כן בוצע טיפול וחידוש למקלט שיזף, שדרוג חדרי הנגינה בבית 'סחלבים', טיפול בציוד ובכלי הנגינה, קיום אירועים וקונצרטים, שיבוץ ובניית מערכות לתלמידים חדשים וממשיכים ומענה רציף למורים, לתלמידים ולהורים, גם בשעות אחר הצהריים. בימים אלה מקימה 'סחלבים' צוות ניהולי חדש ומקצועי לקונסרבטוריון שיגבש תוכנית עבודה הכוללת יותר מופעים וקונצרטים לתלמידים, כל זאת במקביל לתכנון בית הקבע לקונסרבטוריון בשכונת מורשת".
פורסם לראשונה: 07:15, 29.11.19