תלונות רבות שהגיעו במהלך השבועיים האחרונים למוקד העירוני ולשירות הווטרינרי של עיריית מודיעין־מכבים־רעות, ועסקו בחשש של בעלי כלבים וחתולים מהרעלה, הביאו את העירייה לפרסם בשבוע שעבר הודעה מיוחדת מטעמו של השירות הווטרינרי.
2 צפייה בגלריה
פגר חתול במודיעין
פגר חתול במודיעין
פגר חתול במודיעין
(צילום פרטי)
קראו גם:
בהודעה צוין כי בבדיקה מקיפה שערכו במשך מספר ימים אנשי השירות, שבראשו עומד ד"ר עופר עינב, לא נמצאה עדות להרעלה מאובחנת, "לא במרפאות הפרטיות ברחבי העיר וסביבתה ולא בבתי החולים הווטרינריים הקרובים".
עוד נמסר מטעם העירייה, כי ד"ר עינב שוחח עם מספר תושבים שכלביהם גילו "תסמיני מחלה", אולם לטענת אנשי השירות הווטרינרי, תסמינים אלה, הכוללים שלשולים והקאות, היו קלים ברובם ו"אופייניים לתקופת האביב".
"באף מרפאה לא דווח על חשד להרעלה או על אבחון רפואי של הרעלה", סיכמו אנשי העירייה את הנושא, והעבירו בקשה לתושבים: "לשמור לבל בעלי החיים יכניסו לפיהם מזון מזוהם, להקפיד על הולכת הכלב עם רצועה, כך שניתן לראות מה מגיע לפיו, וכמובן לאסוף את צרכי הכלב אשר עלולים לשמש כאמצעי להעברת מחלות שונות".

"לא התגלו ממצאים"

א', תושבת שכונת המגינים בעיר, היתה בין הראשונים שפנו לשירות הווטרינרי לאחר שהבחינה בפגרים של שני חתולים בגינה הציבורית שבה היא נוהגת לטייל עם כלבתה.
"מדובר בגינה ליד רחוב החשמונאים, וגיליתי את פגרי החתולים מתחת לשיחים וזה נראה לי מוזר מאוד", היא משחזרת. "לא היו סימני דם או משהו שעלול להעיד על תאונה. פגשתי עובד עירייה שניקה את הגינה באיזור, הסבתי את תשומת לבו לזה שזו לא פעם ראשונה שחתולים מתים בגינה, ובשלב מסוים ראיתי שיש הודעה של העירייה שיש פעולות הדברה בגינות ציבוריות".
א' צלצלה למחלקה הווטרינרית, ושוחחה עם ד"ר עינב. "הוא היה מאוד סבלני וטען שאגף שיפור פני עיר (שפ"ע) מבצע את ההדברות, אבל הוא אמר שפנה גם למרפאות וטרינריות ברחבי העיר כדי לוודא אם נתקלו במקרה של הרעלה ולא התגלו ממצאים בעייתיים".
לאחר השיחה עם ד"ר עינב, שלחה א' את פרטיהם של מספר בעלי כלבים וחתולים שנפגעו לטענתם בשבועיים שאחרי חג פסח, וכל זאת מתוך מטרה לסייע לעירייה לבדוק את הנושא.
2 צפייה בגלריה
ליידי, לונה, קשת וושתי
ליידי, לונה, קשת וושתי
ליידי, קשת, לונה וושתי
(צילום פרטי)
"העברתי לו רשימה של תושבים שדיווחו בשבועות האחרונים על בעיות אצל הכלבים שלהם, ואני חושבת שצריך לעשות בדיקה יסודית. אני לא מתכוונת להרפות כי יש כאן משהו מוזר מאוד ואנחנו רוצים להירגע".

וירוס או הרעלה?

חיים מרקוביץ, תושב שכונת בוכמן, בעליהן של שתי כלבות מגזע קולי ששמותיהן ליידי ולונה, שחלו גם הן, היה מבין הראשונים שפנו לעירייה ועדכנו על מצבן המורכב של הכלבות.
"ב־31 במרץ ליידי שילשלה מספר פעמים, וכמובן שהעברנו אותה לטיפול במרפאה בעיר, שם גם בוצעו לה בדיקות, כולל בדיקת אולטראסאונד", מספר מרקוביץ. "כמה ימים לאחר מכן, כשמצבה לא השתפר, העברנו אותה לבית החולים הווטרינרי בבית דגן וביקשנו בדיקת רעלים, ואמנם לא אותרו רעלים, אבל הבנו שבגלל שהיא קיבלה עירוי במשך שישה ימים, וייתכן שהרעל נשטף מהגוף בשתן".
את תוצאות חלק מהבדיקות העבירו בני משפחת מרקוביץ ליו"ר אגודת גזע הקולי שהם חברים בה, ולטענתם נמסר להם כי "ייתכן שמדובר בהרעלה של ריסוס נגד נמלים".
במקביל, גם לונה, הכלבה הצעירה יותר, החלה לסבול מבעיות במעיים, אושפזה לקבלת טיפול, אולם התאוששה מהר יחסית ושוחררה לביתה.
"בימים שאחרי המקרה העליתי פוסט בפייסבוק וקיבלתי תגובות רבות על מקרים דומים ברחבי העיר, ואז עלה לי החשד שאולי הכלבים נפגעו מחומרי הדברה", אומר מרקוביץ. "בשטח השכונה לא היתה שום הודעה על הדברה או ריסוס וזה קצת לא ברור וקצת מוזר שיש וירוס מעיים שהוא תחום רק בשכונות העיר".

החתולה נעלמה

החתולה של בני משפחת בלום, המתגוררים גם הם בשכונת בוכמן, נעלמה בחג פסח שני, 2 באפריל, מחצר בית המשפחה, מקום בו היא שוהה רוב הזמן.
"החתולה ושתי, שנמצאת אצלנו בגינה כל היום כבר מעל לשנה פשוט נעלמה, ולמחרת בבוקר שמענו שנעלמו עוד מספר חתולי רחוב שהיו רגילים להסתובב במתחם המגורים באיזור השכונה שלנו", מספרת הדר, אחת מבנות משפחת בלום. "חשוב לציין בהקשר הזה שהחתולה נמצאת אצלנו ומקבלת מאיתנו אוכל, אבל חלק מהזמן היא מסתובבת בגנים ציבוריים בשכונה שלנו".
"כמה ימים אחרי ההיעלמות שלה ראיתי פוסט בקבוצת הפייסבוק 'מודיעין שלנו', בה יש לא מעט אנשים, ובעלי כלבים ובעלי חתולים רשמו שבעלי החיים שלהם נפגעו וסובלים מכל מיני תסמינים".
"היתה לי כוונה להגיש לעירייה בקשה לחופש המידע לדעת כמה חתולים פונו באותו שבוע או בשבוע לפני, כדי להבין אם יש איזשהו פער, כי זה ממש מטריד, אבל בסוף לא עשינו את זה. אם באמת קרה משהו, בעירייה צריכים לקחת אחריות".

בעיות בבטן והקאות

גם הכלבה העונה לשם קשת, בבעלותה של משפחת יחזקאל המתגוררת בשכונת השמשוני, סבלה לפני כשבועיים מבעיה רפואית שהשפיעה על מערכת העיכול שלה והחלישה אותה מאוד.
לדברי אור, אחת מבנות המשפחה, כלבתם החלה לסבול בתחילת חודש אפריל מבעיות בבטן והקיאה מספר פעמים.
בני המשפחה המודאגים העבירו אותה לקבלת טיפול במרפאה וטרינרית, שם היא קיבלה עירוי נוזלים ואנטיביוטיקה ובוצעו לה בדיקות דם ושתן שלא הוכיחו באופן ברור מה גרם למצבה. בתוך ימים ספורים ירד משקלה בצורה חדה, ממשקל של חמישה ק"ג למשקל של 4.3 ק"ג.
"מאז המקרה הכלבה חזרה למשקלה המקורי, אבל היא עדיין חוששת לצאת לטייל", מספרת אור, "ולשמחתנו היא מתאוששת עם תזונה מותאמת למצבה".
על החשד כי היא הורעלה בצורה כלשהי אומרת אור: "אמא שלי ראתה שמדבירים עשבייה ליד הבית ואבא שלי בירר עם העירייה אם אכן נעשה שימוש בחומרי הדברה. בהתחלה לא נמסר לו מידע, אבל בהמשך אמרו לו שריססו בשכונה נגד עשבייה אבל הוסיפו ש'החומרים לא מזיקים לבעלי חיים'".

"אין עדות להרעלה"

מעיריית מודיעין נמסר: "ד"ר עינב עופר, מנהל השירות הווטרינרי העירוני ביצע בדיקה מקיפה בנושא, על פיה אין עדות להרעלה מאובחנת בכל המרפאות הפרטיות ברחבי העיר והסביבה ולא בבתי החולים הווטרינריים הקרובים.
"כמה ימים אחרי ההיעלמות שלה ראיתי פוסט בקבוצת הפייסבוק 'מודיעין שלנו', בה יש לא מעט אנשים, ובעלי כלבים ובעלי חתולים רשמו שבעלי החיים שלהם נפגעו וסובלים מכל מיני תסמינים"
"הבדיקה העלתה שבמחצית מהמרפאות הפרטיות לא ראו מקרים של הקאות או שלשולים בעוד בשאר המרפאות דיווחו על מקרים קלים, שאופייניים לתקופת האביב לצד מספר מקרים שדרשו טיפול תומך אגרסיבי יותר.
"באף מרפאה לא דווח על חשד להרעלה או על אבחון של הרעלה. ד"ר עינב בחן שני מקרים של כלבים בהם נדרש אשפוז בבית החולים הווטרינרי. מקרה אחד של כלבה שעדיין מאושפזת, מראה סימני הטבה ולדברי הבעלים לא נמצאה עדות להרעלה, ועדיין לא ידועה הסיבה הרפואית למצבה. המקרה השני העלה כי מדובר בכלבה עם מחלת רקע, שחלתה והבריאה ללא עדות או קשר כלשהו להרעלה. מקרה נוסף שדרש אשפוז ביתי העלה שמדובר בכלב שלא חוסן בחיסון המשושה בשנים האחרונות, וחלה, כנראה, ב'פרוו' ונמצא בשלבי החלמה.
"השירות הווטרינרי של עיריית מודיעין מכבים רעות אוסף ומטפל בחתולי הקהילה על בסיס יום יומי. למרפאה העירונית לא הגיעו חתולים עם סימנים המחשידים הרעלה. בנוסף, אוסף השירות הווטרינרי חיות בר פצועות ומעביר אותם לטיפול בבית החולים לחיות בר, אין עדות לחיות בר שהורעלו".
תיעוד חלק מהמקרים:
28.3 - שני פגרי חתולים נמצאים בגן בשכונת המגינים
31.3 - הכלבה ליידי מאושפזת
1.4 - אותר פגר חתולה בשכונת השמשוני
2.4 - החתולה ושתי נעלמת
3.4 - הכלבה קשת סובלת מהקאות
4.4 - הכלבה לונה מאושפזת
6.4 - נמצא פגר חתול בשטח ציבורי בשכונת בוכמן
8.4 - חתולה מפונה לטיפול מגינה בשכונת השמשוני